بریتانیا ۱.۲ میلیارد دلار از صنعت نیمه هادی حمایت می کند

روسای نیمه هادی ها در بریتانیا از فقدان یک استراتژی مشخص از سوی دولت در مورد نیمه هادی ها ابراز ناامیدی کرده بودند.

Mailsonpignata / 500Px | 500 پیکسل | گتی ایماژ

لندن – بریتانیا روز جمعه اعلام کرد تا 1 میلیارد پوند (1.24 میلیارد دلار) از صنعت نیمه هادی خود حمایت می کند و به دنبال تقویت قابلیت های ساخت تراشه داخلی خود و جلوگیری از اختلالات بیشتر در عرضه پس از درخواست کمک از سوی روسای برخی از شرکت های برجسته کشور است.

این سرمایه گذاری بخشی از یک استراتژی 20 ساله در زمینه نیمه هادی ها – که با تاخیرهای طولانی مواجه شده است – خواهد بود و برنامه بریتانیا برای ایمن سازی منابع تراشه های خود و محافظت در برابر خطرات امنیت ملی را تشریح می کند.

این استراتژی که قرار است اواخر روز جمعه منتشر شود، مجموعه ای از اقدامات را با هدف رشد بخش تراشه داخلی بریتانیا، کاهش خطر اختلالات زنجیره تامین و حفاظت از امنیت ملی تعیین می کند.

بریتانیا به عنوان بخشی از استراتژی خود به دنبال افزایش همکاری با شرکای بین المللی خواهد بود. این هفته، بریتانیا در هیروشیما با ژاپن قراردادی برای تقویت همکاری در زمینه دفاع و نیمه هادی ها منعقد کرد.

دولت گفت که دولت ابتدا تا 200 میلیون پوند از سال 2023 تا 2025 سرمایه گذاری خواهد کرد و سپس تعهد خود را تا 1 میلیارد پوند در دهه آینده افزایش خواهد داد. این بودجه برای بهبود خط لوله استعدادها و دسترسی به نمونه سازی، ابزارها و پشتیبانی کسب و کار استفاده خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در بیانیه ای گفت: «نیمه هادی ها زیربنای دستگاه هایی هستند که ما هر روز از آنها استفاده می کنیم و برای پیشرفت فناوری های فردا بسیار مهم خواهند بود.

“استراتژی جدید ما تلاش های ما را بر جایی متمرکز می کند که نقاط قوت ما در زمینه هایی مانند تحقیق و طراحی نهفته است، بنابراین ما می توانیم برتری رقابتی خود را در صحنه جهانی ایجاد کنیم.”

استارتاپ کره جنوبی می گوید تراشه هوش مصنوعی ما منحصراً برای محاسبات هوش مصنوعی بهینه شده است

وی افزود: با افزایش قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری صنعت نیمه‌رساناهای پیشرو در جهان، اقتصاد خود را رشد خواهیم داد، مشاغل جدید ایجاد می‌کنیم و در خط مقدم پیشرفت‌های فناوری جدید باقی می‌مانیم.

دولت گفت: برای جلوگیری از اختلال ناشی از کمبود عرضه در آینده، دستورالعمل‌های جدیدی منتشر خواهد شد که کسب‌وکارها را از خطرات شوک‌های عرضه مطلع می‌کند، در حالی که بریتانیا به دنبال افزایش همکاری با شرکای بین‌المللی برای بهبود انعطاف‌پذیری زنجیره تامین تراشه جهانی است.

این هیئت افزود: یک هیئت مشاوره متشکل از چهره‌های صنعت، دولت و دانشگاه نیز برای همکاری نزدیک بر روی راه‌حل‌های مشترک و اجرای آن تشکیل شده است.

“به روش صحیح اعمال شد”

بریتانیا به جای مطابقت با برخی از تعهدات مخارج بزرگ ارائه شده توسط مناطقی مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا، رویکرد متفاوتی را ارائه می‌کند که هدف آن تقویت حوزه‌هایی است که در آن تخصص دارد.

مقامات اعتراف کردند که برای بریتانیا منطقی نیست که کارخانه های ساخت عظیم خود را بسازد، مانند کارخانه هایی که توسط غول تراشه سازی تایوان TSMC برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها اداره می شود.

در عوض، آنها بر سایر بخش‌های صنعت نیمه‌رسانا، مانند مالکیت معنوی و طراحی و تولید تراشه‌های غیرسیلیکونی تمرکز کرده‌اند.

انتظار می رفت یک استراتژی نیمه هادی بریتانیا در سال گذشته ارائه شود. اما به دلیل بی ثباتی سیاسی با یک سری تاخیر مواجه شده است. روسای نیمه هادی ها در کشور از نبود یک استراتژی مشخص از سوی دولت در مورد نیمه هادی ها ابراز ناامیدی کرده بودند.

در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا متعهد شده اند میلیاردها دلار برای بخش تراشه های مربوطه خود حمایت کنند، استراتژی بریتانیا در بحبوحه تغییرات متعدد در دولت به دلیل استعفای نخست وزیران سابق بوریس جانسون و لیز تراس با تاخیر و عقب نشینی مواجه شد.

Pragmatic Semiconductor، یک استارت‌آپ مستقر در کمبریج، انگلستان که تراشه‌های غیرسیلیکونی تولید می‌کند، در اوایل سال جاری هشدار داد که اگر دولت به زودی برنامه‌ای برای صنعت صادر نکند، ممکن است مجبور شود به خارج از کشور نقل مکان کند. IQE، یک شرکت ریزتراشه در “خوشه” نیمه هادی در نیوپورت، ولز، همچنین هشدار داد که اگر دولت به زودی اقدام نکند، ممکن است مجبور شود به ایالات متحده یا اتحادیه اروپا نقل مکان کند.

اسکات وایت، بنیانگذار شرکت بریتانیایی تراشه Pragmatic Semiconductor، گفت که تعهد 1 میلیارد پوندی دولت – هرچند در مقایسه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا ناچیز است – “در واقع به نظر می رسد که نوع مناسبی است” که صنعت بریتانیا به آن نیاز دارد. با این حال، او هشدار داد که این بودجه باید “به روش صحیح اعمال شود.”

وایت در اوایل این هفته به CNBC گفت: «به همان اندازه، اگر این فقط یک بسته بندی مجدد از چیزهای دیگر باشد، به ویژه مفید نخواهد بود.

بریتانیا در بازار جهانی تراشه ها بازیگری کم اهمیت است و متخصص در طراحی، مالکیت معنوی، تحقیق و ساخت نیمه هادی های ترکیبی پیشرفته است.

آکادمیک می گوید، قرارداد ژاپن به بریتانیا کمک نمی کند تا از اتکای تایوان دور شود

این خانه یکی از ارزنده ترین دارایی های مرتبط با نیمه هادی ها، طراح تراشه Arm است. تراشه‌های دارای مجوز Arm که در کمبریج مستقر هستند، تقریباً در 95 درصد از تلفن‌های هوشمند جهان استفاده می‌شوند.

این کشور همچنین به دلیل نقش خود در توسعه ویفرهای نیمه هادی نازک تیغ ساخته شده از گرافن مشهور است.

پس از کمبود جهانی که منجر به مشکلات عرضه برای خودروسازان بزرگ و تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی شد، نیمه هادی ها و زنجیره تامین عمدتاً مستقر در آسیای شرقی در پشت آنها، به موضوعی حساس برای دولت های جهان تبدیل شده است.

همه‌گیری کووید-19 وابستگی بیش از حد به تولیدکنندگان تایوان و چین برای قطعات نیمه‌رسانا را آشکار کرد. این وابستگی مملو از تنش بین چین و تایوان در حال افزایش است.

TSMC، غول نیمه هادی تایوانی، تا کنون بزرگترین تولید کننده ریزتراشه ها است. قدرت تولید تراشه آن مورد حسادت بسیاری از کشورهای پیشرفته غربی است که اقداماتی را برای تقویت تولید داخلی تراشه انجام می دهند.

در ایالات متحده، رئیس جمهور جو بایدن قانون چیپس و علم را امضا کرد، یک بسته 280 میلیارد دلاری که شامل 52 میلیارد دلار بودجه برای تقویت تولید داخلی نیمه هادی است.

در همین حال اتحادیه اروپا 43 میلیارد یورو (45.9 میلیارد دلار) برای صنعت نیمه هادی اروپا با هدف تولید 20 درصد از نیمه هادی های جهان تا سال 2030 تصویب کرد.

قانونگذاران بریتانیا گفته بودند که فقدان استراتژی مشابه از سوی دولت به رقابت پذیری این کشور لطمه می زند. در 3 فوریه، قانونگذاران کمیته استراتژی کسب و کار، انرژی و صنعتی (BEIS) خواستار اقدام دولت در مورد صنعت نیمه هادی شدند و فقدان یک استراتژی ریزتراشه منسجم را “عمل آسیب رساندن به خود ملی” نامیدند.