بانک ملی سوئیس با اعتراضات کریدیت سوئیس و آب و هوا در AGM پرحاشیه روبرو خواهد شد

بانک ملی سوئیس پس از کمک های خود در تصاحب Credit Suisse توسط UBS مورد توجه قرار گرفته است.

بلومبرگ / مشارکت کننده / گتی ایماژ

بانک ملی سوئیس در اعتراض به اقدام خود در مورد تغییرات آب و هوا و نقش آن در فروش اضطراری بانک ملی سوئیس، روز جمعه در برن جلسه عمومی سالانه خود را برگزار خواهد کرد. کردیت سوئیس به رقیب سوئیسی UBS.

بانک مرکزی در خلال تعطیلات آخر هفته پر هرج و مرج در ماه مارس، نقش کلیدی را در نجات کردیت سوئیس ایفا کرد، زیرا فرار سپرده ها و سقوط قیمت سهام این موسسه 167 ساله را به لبه سقوط رساند.

این معامله همچنان در جنجال‌ها و چالش‌های حقوقی، به‌ویژه در مورد کمبود سرمایه‌گذاران و تصمیم غیرمتعارف برای از بین بردن 15 میلیارد فرانک سوئیس (16.8 میلیارد دلار) از اوراق قرضه Credit Suisse AT1 غرق شده است.

سقوط دومین بانک بزرگ این کشور نارضایتی گسترده ای را برانگیخت و به اعتبار دیرینه سوئیس برای ثبات مالی آسیب جدی وارد کرد. همچنین در برابر یک پس‌زمینه سیاسی تب‌آلود، با برگزاری انتخابات فدرال در ماه اکتبر، رخ داد.

در حالی که SNB بدون شک در روز جمعه با سوالات و گلایه های سهامداران در مورد وضعیت کردیت سوئیس مواجه خواهد شد، شبکه فعالان اقلیم کشور نیز به دنبال استفاده از کانون توجه ناخواسته بانک مرکزی برای به چالش کشیدن سیاست های سرمایه گذاری خود خواهند بود.

برخلاف بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ، SNB یک شرکت سهامی عام را اداره می‌کند، با کمی بیش از نیمی از تقریباً 25 میلیون فرانک سوئیس (28.1 میلیون دلار) سرمایه سهام سهامداران عمومی – از جمله کانتون‌های مختلف سوئیس (ایالت‌ها) و بانک‌های کانتونی – در حالی که مابقی آن در اختیار سهامداران عمومی است. سهام در اختیار سرمایه گذاران خصوصی است.

یک سهامدار در جریان اعتراض فعالان اقلیم پیش از برگزاری مجمع عمومی سهامداران بانک UBS در بازل، در 5 آوریل 2023، پس از تصاحب بانک کردیت سوئیس توسط UBS که با عجله توسط دولت سوئیس در 19 مارس ترتیب داده شد، از کنار یک بادکنک بزرگ عبور می کند. برای جلوگیری از بحران مالی (عکس از فابریس کافرینی / خبرگزاری فرانسه) (عکس از فابریس کافرینی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

Fabrice Coffrini | Afp | گتی ایماژ

به گفته ائتلاف SNB، یک گروه فشار اختصاصی که از Alliance Climatique Suisse – یک سازمان چتری که نماینده حدود 140 گروه کمپین زیست محیطی سوئیس است – اکنون بیش از 170 فعال آب و هوا سهم SNB را خریداری کرده اند.

جوناس کامپوس، فعال در زمینه آب و هوا، روز چهارشنبه به CNBC گفت: حدود 50 سهامدار فعال روز جمعه در این مراسم حضور خواهند داشت و فعالان قصد دارند حدود 12 سخنرانی روی صحنه در AGM داشته باشند. در خارج از این مراسم نیز تظاهراتی برگزار خواهد شد.

این گروه با اشاره به دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری خود بانک مرکزی، از SNB می‌خواهد که دارایی‌های خود را از “شرکت‌هایی که آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کنند و/یا حقوق اساسی بشر را نقض می‌کنند” از بین ببرد.

به طور خاص، کمپین ها دارایی های SNB در شورون، شل، توتال انرژی، اکسون موبیل، رپسول، انبریج و دوک انرژی را برجسته کرده اند.

اعضای یک جامعه اوگاندا مخالف خط لوله نفت خام آفریقای شرقی TotalEnergies نیز در روز جمعه شرکت خواهند کرد و یکی از آنها قصد دارد مستقیماً روی صحنه با اداره SNB صحبت کند.

علاوه بر خروج کامل از سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، فعالان از SNB می‌خواهند که قانون «یک در برابر یک» را اجرا کند – یک سرمایه مورد نیاز برای جلوگیری از بهره‌مندی بانک‌ها و بیمه‌گران از فعالیت‌هایی که برای گذار به صفر خالص مضر است.

در این زمینه، SNB باید یک فرانک سوئیس از بودجه خود را کنار بگذارد تا خسارات احتمالی هر فرانک تخصیص یافته به تامین مالی اکتشاف یا استخراج سوخت های فسیلی جدید را پوشش دهد.

معاون سوسیال دموکرات سوئیس: تصاحب UBS-Credit Suisse خطر قابل توجهی برای مردم سوئیس

پیش از مجمع عمومی، بانک مرکزی به دلایل قانونی از برنامه ریزی سه پیشنهاد ارائه شده توسط فعالان خودداری کرد و روز چهارشنبه گفت که در مورد طرح های اعتراضی اظهار نظر نخواهد کرد، در عوض CNBC را به دستور کار رسمی خود هدایت کرد. با این حال، کامپوس پیشنهاد کرد که فقط فرآیند ارسال پیشنهادات به گسترش آگاهی عمومی و سیاسی در مورد مسائل کمک کرده است.

کامپوس از طریق تلفن به CNBC گفت: “از همه طرف، فشار عمومی و همچنین فشار سیاسی وجود دارد که SNB نیاز دارد تا اوضاع را تغییر دهد. در این لحظه، SNB از نظر اقدامات انجام شده در مقایسه با سایر بانک های مرکزی واقعاً عقب است.” وی افزود که SNB دیدگاهی بسیار محافظه کارانه در مورد وظایف خود در رابطه با ثبات قیمت و ثبات مالی دارد که “بسیار محدود” است.

آرمان سهامداران نیز با طرحی در پارلمان، با حمایت قانونگذاران از حزب سبز تا مرکز حمایت می شود. [center-right party]، که خواستار تمدید مأموریت SNB برای پوشش خطرات آب و هوایی و زیست محیطی است.

“در حالی که سایر بانک های مرکزی در سراسر جهان بسیار فراتر از اقدامات انجام شده توسط SNB در این زمینه هستند – SNB مکرراً این موضع را اتخاذ کرده است که مأموریت آن به آن آزادی عمل کافی برای در نظر گرفتن کامل خطرات آب و هوایی در تصمیمات خود نمی دهد. و ابزارهای سیاست پولی.”

رئیس بانک ملی سوئیس: حفظ ثبات هدف اصلی ماست

ابتکار پارلمان کنونی برای اطمینان از این آزادی عمل و روشن ساختن این موضوع است که SNB باید خطرات آب و هوایی را هنگام اجرای سیاست پولی در نظر بگیرد.

این طرح استدلال می‌کند که ریسک‌های آب و هوایی «در سراسر جهان به‌عنوان ریسک‌های مالی قابل توجهی طبقه‌بندی می‌شوند که می‌توانند ثبات مالی و قیمت‌ها را به خطر بیندازند» و نتیجه می‌گیرد که «به نفع کلی سوئیس است که SNB به طور فعال به این مسائل رسیدگی کند» همانطور که سایر بانک‌های مرکزی به دنبال انجام آن هستند.

کامپوس و فعالان همکارش امیدوارند که تمرکز ملی بر SNB پس از بحران کردیت سوئیس، زمینه مناسبی را برای پیشبرد نگرانی‌ها در مورد خطر آب و هوا فراهم کند، زیرا به گفته او خطری برای سیستم مالی «چند برابر بزرگ‌تر» از پیامدهای احتمالی اعتبار است. سقوط سوئیس

کامپوس گفت: «ما احساس می‌کنیم که پنجره‌ای از فرصت در سمت SNB وجود دارد، زیرا ممکن است این بار کمی متواضع‌تر باشند، زیرا بدیهی است که در مورد سقوط کردیت سوئیس نیز برخی کارها را اشتباه انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که بانک مرکزی همواره تاکید کرده است که ریسک آب و هوا در مدل‌های خود گنجانده شده است و نیازی به تبادل بیشتر با مردم برای شفاف‌سازی بیشتر نیست.

سرمایه‌گذاری که سقوط کردیت سوئیس را پیش‌بینی کرده بود می‌گوید مدل بانکداری سوئیس آسیب دیده است.

“بسیار محوری در کار SNB این است که مردم فقط باید به آنها اعتماد کنند. اعتماد چیزی است که برای بانک مرکزی بسیار مهم است و درخواست اعتماد از مردم بدون اینکه منجر به آن شود یا با شواهد بیشتری از آن حمایت کنیم، ما می توانیم اعتماد کنیم. اعتماد به آنها در دراز مدت بسیار ترسناک است، به خصوص زمانی که ما نمی دانیم مدل آب و هوایی آنها چیست.”

SNB مدت‌هاست که استدلال می‌کند که استراتژی سرمایه‌گذاری غیرفعال آن، که در شاخص‌های جهانی سرمایه‌گذاری می‌کند، بخشی از وظایف آن برای بی‌طرف ماندن در بازار است و این وظیفه بانک مرکزی نیست که در سیاست‌های آب و هوایی مشارکت کند. فعالان امیدوارند که افزایش فشار سیاسی در نهایت باعث تغییر در قوانین شود تا وظایف SNB را برای تطبیق با اقلیم و حقوق بشر به عنوان خطراتی برای ثبات مالی و قیمت ها افزایش دهد.

UBS و Credit Suisse همچنین با اعتراض فعالان آب و هوا در AGM مربوطه خود در اوایل این ماه به دلیل سرمایه گذاری در شرکت های سوخت فسیلی مواجه شدند.