بانک مرکزی انگلیس دوازدهمین افزایش متوالی نرخ بهره را در پیش گرفت، اما چشم انداز مبهم باقی مانده است

مردم در خارج از بانک انگلستان در منطقه مالی شهر لندن، در لندن، بریتانیا، 26 ژانویه 2023 قدم می زنند.

هنری نیکولز | رویترز

لندن – انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس برای دوازدهمین نشست متوالی روز پنجشنبه نرخ های بهره را افزایش دهد زیرا تورم همچنان داغ است، اما ممکن است نشست سران در حال نزدیک شدن باشد.

اقتصاد بریتانیا تا کنون در سال جاری بهتر از حد انتظار بوده است، اگرچه تولید ناخالص داخلی در ماه فوریه به دلیل اعتصابات گسترده و کاهش هزینه های زندگی مانع از فعالیت شد، در حالی که بازار کار همچنان انعطاف پذیر به نظر می رسد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

انتظار می رود آخرین قرائت تورم نشان دهد که قیمت ها همچنان در حال افزایش است

CNBC Pro

تورم کل سالانه در ماه مارس به طور سرسختانه بالای 10 درصد باقی ماند که ناشی از افزایش مداوم صورت‌حساب‌های مواد غذایی و انرژی بود، در حالی که تورم اصلی نیز بدون تغییر باقی ماند که نشان دهنده خطر استقرار است. بانک انتظار دارد که از اواسط سال 2023 به سرعت کاهش یابد و تا پایان سال به حدود 4 درصد برسد.

بازار تقریباً به اتفاق آرا انتظار دارد کمیته سیاست پولی برای افزایش ۲۵ واحد پایه دیگر در روز پنج‌شنبه انتخاب کند، در حالی که اکثر اقتصاددانان انتظار دارند با تقسیم رأی ۷ بر ۲، نرخ بهره بانکی از ۴.۲۵ درصد به ۴.۵ درصد برسد. با این حال، پیش بینی های فراتر از آن شروع به واگرایی می کنند.

فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته افزایش 25 واحدی دیگری را اعمال کرد، اما آنچه را که بازارها به عنوان اشاره ای آزمایشی به پایان یافتن چرخه انقباض سیاست پولی آن تعبیر کردند، کاهش داد.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته چرخه صعود خود را کند کرد و افزایش 25 واحدی را انتخاب کرد که نرخ ها را به سطوحی که از نوامبر 2008 مشاهده نشده بود افزایش داد، اما ادعا کرد که “چشم انداز تورم برای مدت طولانی همچنان بسیار بالاست.”

به گفته شرکت خدمات سرمایه گذاری، تورم بریتانیا ممکن است در 9 تا 12 ماه آینده به 2.5 درصد کاهش یابد

با این حال، بانک انگلستان با طناب محکم تری مواجه است، زیرا بریتانیا بدترین عملکرد را در اقتصاد بزرگ در دو سال آینده خواهد داشت و تورم به طور قابل توجهی بالاتر از کشورهای همتا است.

بارکلی اقتصاددانان روز جمعه پیشنهاد کردند که MPC ممکن است از همتای فراآتلانتیکی خود پیروی کند و “یک معیار جدید ممکن است نشان دهد که پایان در پیش است.”

وام‌دهنده بریتانیایی انتظار دارد 25 واحد افزایشی مطابق با داده‌ها و تحولات از ماه مارس، بر اساس تقسیم 7-2 با اعضای خارجی سیلوانا تنریرو و سواتی دینگرا برای نگه داشتن نرخ‌ها افزایش یابد.

تیم سیلویا آرداگنا، اقتصاددان ارشد اروپایی، گفت: «ما فکر می‌کنیم که MPC گزینه‌ها را به‌صورت متعادل باز نگه می‌دارد، و تکرار می‌کند که شواهدی از فشارهای تورمی مداوم می‌تواند مستلزم تشدید بیشتر باشد، در حالی که نشان می‌دهد اگر داده‌ها مطابق با پیش‌بینی‌های MPR باشد، ممکن است متوقف شود.»

“همه اینها و پیش بینی های به روز شده باید با درخواست ما برای افزایش 25 واحدی نهایی در نشست ژوئن به نرخ پایانی 4.75٪ سازگار باشد.”

پیش بینی های به روز شده

در کنار تصمیم گیری نرخ، MPC پیش بینی های خود را در روز پنجشنبه به روز خواهد کرد. بارکلیز انتظار دارد نسبت به پیش‌بینی‌های فوریه، چشم‌انداز رشد خوش‌بس‌تر و مسیر تورم میان‌مدت کم‌عمق‌تری نسبت به پیش‌بینی‌های فوریه داشته باشد، که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت‌های انرژی، حمایت مالی اضافی اعلام‌شده در بودجه بهار دولت و «مصرف منعطف‌تر خانوار تحت حمایت بازار کار تنگ‌تر است».

این دستورالعمل به‌روزرسانی شده بانک را قادر می‌سازد تا در نشست ژوئن خود از پیاده‌روی صرف نظر کند و به طور بالقوه در کنار هر گزارش سیاست پولی (MPR) هر سه ماه یکبار، مشروط به داده‌های اقتصادی، به پیاده‌گردی روی آورد.

تیم Ardagno گفت: “بنابراین، در حالی که پرونده پایه ما برای افزایش نهایی در ماه ژوئن باقی مانده است، ما خطراتی را می بینیم که آنها از این جلسه صرف نظر کرده و صعود نهایی را در ماه آگوست ارائه کنند.”

بانک دویچه سانجی راجا، اقتصاددان ارشد، پیش بینی های مربوط به تقسیم 7-2 را به نفع افزایش 25 واحد پایه در روز پنجشنبه و به دنبال آن یک چهارم واحد دیگر در ژوئن تکرار کرد.

او انتظار هیچ تغییری در دستورالعمل پیش رو ندارد و پیشنهاد کرد MPC وابستگی به داده های خود را مجدداً تکرار کند و به دنبال حفظ انعطاف پذیری هرچه بیشتر در نشست بعدی باشد.

استراتژیست می‌گوید بانک مرکزی اروپا در دستورالعمل‌های جدید «سوگیری پیاده‌روی» را حفظ کرده است

سیاستگذاران منتظر خواهند بود تا ببینند سخت شدن شرایط مالی آنها در سال گذشته چگونه به اقتصاد واقعی وارد شده است. راجا پیشنهاد کرد که CPI خدمات (شاخص قیمت مصرف کننده) و رشد متوسط ​​دستمزدها برای MPC مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

راجا: “ریسک‌ها به سمت محوری غیرعادی‌تر منحرف می‌شوند، به طوری که MPC سهام بیشتری را در وقفه‌های انتقال سیاست پولی ایجاد می‌کند. به طور ضمنی، این می‌تواند نشان دهنده ترجیح افزایش احتمالی در طول جلسات MPR باشد و به MPC زمان بیشتری برای ارزیابی داده‌های دریافتی بدهد.” گفت.

بانک مرکزی در ماه فوریه پیش بینی کرد که نرخ تورم شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از 10.1 درصد سالانه ثبت شده در ماه مارس به تنها 1.5 درصد در سه ماهه چهارم سال 2024 کاهش خواهد یافت.

راجا پیشنهاد کرد که جالب‌ترین جنبه گزارش روز پنج‌شنبه برای بازار، هرگونه تغییر درک شده در اعتماد MPC به چشم‌انداز آن خواهد بود، که روشن‌ترین نشانه را در مورد اینکه آیا سیاست‌گذاران معتقدند می‌توانند تورم را به هدف ۲ درصدی خود برگردانند یا نه، نشان می‌دهد. افق های سه ساله

اقتصاددانان BNP Paribas، که معتقدند روز پنجشنبه پایان چرخه انقباض بانک است، خطر یک انحراف در راهنمای بانک انگلستان را نیز مورد توجه قرار دادند.

ما فکر نمی‌کنیم که MPC چنین سیگنالی را نشان دهد، با راهنمایی‌های رو به جلو احتمالاً در مورد مسیر سیاست‌های آینده مبهم باقی می‌ماند. اما به نظر می‌رسد ریسک‌ها به سمت یک انحراف نامطلوب منحرف می‌شوند، به‌ویژه با توجه به افزایش قیمت‌های بازار از قبل برای افزایش بیشتر، در ما. پل هالینگزورث، اقتصاددان ارشد BNP اروپا و تیمش روز جمعه در یادداشتی گفتند.