بانک دیجیتال بریتانیایی Monzo برای اولین بار به سودآوری رسید

یک کارت نقدی Mastercard از بانک دیجیتال بریتانیا Monzo.

مونزو

مونزو روز چهارشنبه گفت که برای اولین بار در سال جاری به سودآوری رسیده است، این یک نقطه عطف بزرگ برای یکی از برجسته ترین بانک های دیجیتال بریتانیا است.

مونزو در گزارش سالانه خود برای سال منتهی به فوریه 2023، درآمد عملیاتی خالص 214.5 میلیون پوند (266.1 میلیون دلار) را گزارش کرد که نسبت به سال قبل از 114 میلیون پوند تقریبا دو برابر شده است.

با این وجود زیان در بانک به 116.3 میلیون پوند رسید – اگرچه این مقدار کمی کمتر از زیان خالص 119 میلیون پوندی مونزو گزارش شده در سال 2022 بود.

با این وجود، این شرکت در دو ماه اول سال به سوددهی دست یافت.

مدیر مالی جیمز دیویس در گزارش سالانه خود گفت که مونزو “اکنون یک تجارت با درآمدهای متنوع و تثبیت کننده از پایگاه مشتریان شخصی و تجاری بزرگ و رو به رشد است.”

TS Anil مدیر عامل Monzo در مصاحبه ای به CNBC گفت: «سودآوری همیشه یک انتخاب بود زیرا ما بین ادامه سرمایه گذاری در رشد و سودآوری تعادل برقرار می کنیم. ما می توانستیم چند سه ماه پیش انتخاب کنیم که سودآور باشیم.

مونزو اولین بانک دیجیتالی نیست که به سوددهی ضربه می زند. بانک استارلینگ برای اولین بار در سال 2021 به آن نقطه عطف رسید. همکار فین تک بانک آلیکا سال گذشته به سودآوری ماهانه رسید.

حرکت مونزو به دنیای سیاه تا حد زیادی به لطف افزایش قابل توجه درآمد از خطوط درآمد جدیدتر، مانند وام و اشتراک بود. در حال حاضر تعداد حساب های پرداخت شده 350000 است.

مونزو از ارائه آماری در مورد میزان سودی که در حال حاضر به دست آورده است خودداری کرد. این شرکت گفت که در مسیر رسیدن به سودآوری تمام سال تا پایان سال 2024 است.

رشد وام

عملکرد درآمدی قوی مونزو به دلیل سال سختی برای کسب و کار وام دهی آن بود. این در برابر پس‌زمینه‌ای دردناک برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی رخ داد، زیرا با افزایش تورم، با بحران سخت هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حجم کل وام ها به 759.7 میلیون پوند رسید که تقریباً سه برابر سال به سال افزایش یافت، در حالی که درآمد خالص بهره با 382 درصد افزایش به 164.2 میلیون پوند رسید. این به این دلیل بود که استفاده از اضافه برداشت، وام‌های شخصی بدون تضمین، و خدمات Monzo Flex اکنون خرید کنید، بعداً پرداخت کنید، به شدت رشد کرد.

با این حال، زیان های اعتباری نیز به طور چشمگیری افزایش یافت، زیرا بانک کوهی از منابع مالی را برای مقابله با افزایش شدید بدهی های پیش بینی شده کنار گذاشت. زیان های اعتباری به 101.2 میلیون پوند افزایش یافت که نسبت به 14 میلیون پوند در سال 2022 بیش از هفت برابر افزایش یافت.

این در حالی است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به اعتبارات بدون تضمین مانند کارت های اعتباری و وام های شخصی روی می آورند تا تاثیر افزایش هزینه های زندگی را جبران کنند. تحقیقات شرکت مشاوره PwC نشان می دهد که بدهی خانوارهای بریتانیا برای اولین بار در ژانویه از 2 تریلیون پوند فراتر رفت.

رئیس Monzo مخالفت کرد که بحران هزینه زندگی به عملکرد درآمد آن کمک کرده است.

آنیل به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «بحران هزینه‌های زندگی برای همه دردناک بود، اما واقعاً بر روش‌هایی تأکید می‌کرد که محصول مونزو به‌طور باورنکردنی قدرتمند است.

او اضافه کرد که افزایش هزینه‌های زندگی بر نحوه استفاده مردم از محصولات مونزو تأثیر می‌گذارد، زیرا استفاده از ظرف‌های پس‌انداز و ابزارهای بودجه‌ریزی افزایش یافته است.

در همین حال، مونزو گفت که به همکاری با رگولاتور اداره رفتار مالی در مورد تحقیقات مداوم در مورد نقض ادعایی این شرکت از قوانین ضد پولشویی ادامه می دهد.

مونزو گفت: “ما انتظار داریم که حل آن زمان بر باشد.” این می تواند تاثیر منفی بر وضعیت مالی ما داشته باشد، اما ما نمی دانیم چه زمانی و چه نتیجه ای برای مدتی خواهد داشت.”

بریتانیا ما را عقب نمی‌اندازد

بخش فین‌تک از زمانی که پس از شیوع کووید 2020 برجسته شد، بررسی‌های فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

بانک‌های دیجیتال بزرگ، از Revolut تا N26، توجه بیشتری را از سوی تنظیم‌کننده‌ها دریافت می‌کنند. به گزارش تلگراف، ظاهراً Revolut قرار است درخواست خود را برای مجوز بانکداری توسط بانک انگلستان رد کند.

تعدادی از روسای فناوری درباره تلاش بریتانیا برای تبدیل شدن به یک قدرت فناوری جهانی به دلیل شکست‌های قابل‌توجه، از جمله تصمیم شرکت طراحی تراشه‌های مستقر در کمبریج آرم برای فهرست شدن در نیویورک به جای لندن، ابراز تردید کرده‌اند.

نیک استورونسکی، مدیرعامل Revolut اوایل این ماه گفت که شرکت او در تجربه درخواست مجوز بانکداری در بریتانیا با “بوروکراسی شدید” مواجه شده است و گفت که او هرگز در این کشور لیست نمی کند. در همین حال، تام بلومفیلد، یکی از بنیانگذاران مونزو، لندن را به مقصد سانفرانسیسکو ترک کرد و دلیل آن را «بسیار مقبول‌تر» محیطی برای بنیانگذاران فناوری دانست.

آنیل مونزو گفت: «از دیدگاه ما، این کشوری است که مجوز دریافت کرده‌ایم، این بازار اصلی ماست؛ ما به وضوح آموخته‌ایم که اینجا جایی است که می‌توانیم یک کسب‌وکار در مقیاس ایجاد کنیم. این مانع ما نمی شود، من اصلاً به آن فکر نمی کنم.

مونزو اکنون 7.4 میلیون مشتری در بریتانیا دارد که آن را به هفتمین بانک بزرگ در بریتانیا از نظر تعداد مشتریان تبدیل می کند. مجموع سپرده های مشتریان اکنون به 6 میلیارد پوند می رسد.