اوپک برخی از خبرنگاران WSJ، رویترز و بلومبرگ را از نشست حذف کرد

لوگوی اوپک در مقر اوپک در 4 اکتبر 2022 به تصویر کشیده شده است. در اکتبر سال گذشته، کارتل نفت تصمیم خود را برای کاهش دو میلیون بشکه ای تولید اعلام کرد.

جو کلامار | Afp | گتی ایماژ

منابعی به CNBC گفتند که خبرنگاران اوپک از سه سازمان خبری بزرگ به نشست‌های آخر هفته این ائتلاف تولیدکننده نفت دعوت نشده‌اند.

دبیرخانه اوپک که بر اعتباربخشی رسانه ها نظارت می کند، روز سه شنبه از برخی خبرنگاران دعوت کرد تا نشست های 3 و 4 ژوئن را در محل پوشش دهند. با این حال، به گفته افراد آشنا که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، خبرنگارانی که معمولا از رویترز، بلومبرگ و وال استریت ژورنال اوپک را پوشش می دهند، از چهارشنبه شب دعوت نامه ای دریافت نکردند.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

پیام های متناقض اوپک پلاس و ترس از رکود باعث می شود که برای خرید افت ذخایر نفتی ما خیلی زود باشد.

باشگاه سرمایه گذاری CNBC

دو خبرنگار وال استریت ژورنال که به طور منظم اوپک را پوشش نمی دهند، دعوت نامه دریافت کردند.

روزنامه نگاران CNBC – که با سه رسانه برای اخبار مالی و با بلومبرگ تی وی برای پوشش تلویزیونی رقابت می کند – مانند فایننشال تایمز دعوت نامه ای دریافت کردند.

در صورت عدم وجود دعوتنامه، خبرنگاران اوپک از سه سازمان از دسترسی به جلسات توجیهی قبل و بعد از نشست و دبیرخانه محروم خواهند شد. رویترز و بلومبرگ هر دو در داستان‌هایی که روز چهارشنبه منتشر شد، حذف خود را اعلام کردند.

CNBC درک می کند که هر دو آژانس همچنان قصد دارند هیئت هایی را برای پوشش این رویداد بفرستند. سخنگویان دبیرخانه اوپک و وال استریت ژورنال بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند. خبرگزاری رویترز و بلومبرگ از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

در نشست‌های وزیران اوپک پلاس، آژانس‌های خبری مانند رویترز، بلومبرگ و وال استریت ژورنال برای شکستن نتایج نشست‌ها قبل از پایان یافتن با یکدیگر رقابت می‌کنند. پوشش گسترده ای که به طور گسترده دنبال می شود اغلب قیمت معاملات آتی نفت را تغییر می دهد و وزیران برای هرگونه اظهار نظر در بازار که ممکن است نشان دهنده قیمت باشد دنبال می شوند.

نشست‌های اوپک که بارها آشفته بود، در اکتبر سال گذشته، زمانی که نگرانی‌های مربوط به تقاضای نفت باعث شد ائتلاف از درخواست‌های کاخ سفید برای عرضه بیشتر چشم‌پوشی کند و 2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را از بازار حذف کند، از سر گرفته شد.

علیرغم این اقدام و اعلام کاهش بیشتر 1.6 میلیون بشکه ای در روز در ماه آوریل توسط چندین عضو اوپک پلاس – یک ائتلاف گسترده تر از جمله روسیه – به دلیل آشفتگی بانکی اروپا و آمریکا و تورم بالا، قیمت نفت از ابتدای سال تا حد زیادی کاهش یافته است. در سراسر جهان و بازگشایی آهسته در چین به تقاضا ضربه زد.

وزرای اوپک پلاس روز یکشنبه دوباره تشکیل جلسه خواهند داد، اگرچه به نظر می رسد تولیدکنندگان نفت سنگین وزن روسیه و عربستان سعودی سیگنال های متناقضی را پیش از این نشست ارسال کرده اند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به سفته بازان بازار هشدار داد که مراقب باشند، اقدامی که برخی آن را اشاره ای به کاهش احتمالی بیشتر در آینده می دانند.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، در همین حال، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، ابتدا گفت که انتظار ندارد گام دیگری از نشست اوپک پلاس برداشته شود، سپس اظهار داشت که اظهاراتش اشتباه تفسیر شده است.