اورتکس: فروشندگان اقلام کوتاه 7 میلیارد دلار از آشفتگی بانکی سود کسب کردند

نیویورک، نیویورک – 15 مارس: معامله گران در معاملات صبح روز 15 مارس 2023 در شهر نیویورک در کف بورس نیویورک کار می کنند.

مایکل ام سانتیاگو | گتی ایماژ

بر اساس گزارش شرکت داده Ortex، فروشندگان کوتاه مدت بیش از 7 میلیارد دلار سود حاصل از فروش انبوه سهام بانکی تا پایان ماه مارس به دست آوردند که بزرگترین سود بادآورده آنها از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 است.

سقوط بانک سیلیکون ولی و نجات اضطراری Credit Suisse توسط رقیب داخلی UBS، ماه پر هرج و مرج را برای بخش بانکداری جهانی رقم زد.

ترس از سرایت باعث سقوط سهام در سراسر ایالات متحده و اروپا شد و این ضررها با تشدید سیاست های پولی بیشتر از سوی فدرال رزرو ایالات متحده تشدید شد.

فروش اجمالی عمل قرض گرفتن یک دارایی و فروش آن به امید بازخرید آن به قیمت پایین تر، به جیب زدن مابه التفاوت و سود بردن از کاهش ارزش آن است.

بر اساس گزارش اورتکس، صندوق‌های تامینی که سهام بانک‌ها را کوتاه می‌کنند، در مجموع 7.25 میلیارد دلار سود غیرقابل تحقق در طول ماه داشته‌اند.

پیتر هیلربرگ، یکی از بنیانگذاران شرکت، پنجشنبه گفت: داده های ORTEX نشان می دهد که مارس سودآورترین ماه برای فروشندگان کوتاه مدت در بخش بانکی از زمان سقوط مالی سال 2008 بوده است.

اقتصاددان می گوید که وحشت اولیه بانکی فروکش کرده است

بر اساس داده‌ها، آنهایی که در مقابل SVB شکست خورده شرط‌بندی کرده بودند، با سود غیرقابل تحقق بیش از ۱.۳۲ میلیارد دلار در صدر جدول قرار گرفتند. بانک First Republic مستقر در کالیفرنیا با کاهش 89 درصدی سهام آن در طول ماه، تقریباً 848 میلیون دلار فروشندگان کوتاه مدت به دست آورد.

داده‌های اورتکس نشان می‌دهد که تسلیم شدن کردیت سوئیس در ماه مارس باعث شد افرادی که دارای موقعیت فروش در برابر سهام بورس سوئیس این بانک هستند، حدود 610 میلیون دلار سود غیر واقعی داشته باشند، که مجموعاً 683.6 میلیون دلار از سهام آن در بورس سوئیس و ایالات متحده به دست آمده است.

اثر موجی بحران بانکی نیز سهام دویچه بانک را علیرغم عدم وجود کاتالیزور قابل تشخیص، تحت تاثیر قرار داد، که باعث شد اولاف شولز صدراعظم آلمان علناً اعلام کند که وام دهنده یک “بانک بسیار سودآور” است و “هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.”

سهام دویچه در ماه مارس 39.9 میلیون دلار برای فروشندگان کوتاه مدت به دست آورد.

اورتکس گفت: “سهام وام در DBK در ماه مارس 496 درصد افزایش یافت، که بیشتر آن در پایان ماه که قیمت سهام افزایش یافت، که باعث شد برخی از سود فروشندگان کوتاه مدت از بین برود.” وی افزود که تخمین می زند که در حال حاضر فقط بیش از 5 درصد از سهام شناور آزاد این بانک کوتاه مدت است.