انگلیس برای محافظت از شرکت های فناوری پس از فروش Arm و DeepMind در خارج از کشور

نخست وزیر انگلیس ، بوریس جانسون ، در تاریخ 27 آوریل 2020 در داونینگ استریت در مرکز لندن پس از بازگشت به کار پس از بیش از سه هفته مرخصی پس از بستری شدن در بیمارستان Covid-19 ، بیانیه داد.

DANIEL LEAL-OLIVAS

لندن – دولت انگلیس قوانین جدیدی را در این هفته وضع کرد که برای محافظت از بهترین و درخشان ترین شرکتهای انگلیس در برابر له شدن توسط دیگر ملتهای بالقوه خصمانه طراحی شده است.

اما برخی از آنها می پرسند که آیا قوانینی که چند سالی است در حال اجرا است و از همین چهارشنبه این هفته اعمال می شود ، بسیار کم و خیلی دیر است زیرا دو شرکت مبتکر بریتانیا در خارج از کشور فروخته شده اند یا خیر Arm تراش مستقر در کمبریج در سال 2016 به غول فناوری ژاپنی SoftBank و آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind مستقر در لندن در سال 2014 به گوگل فروخته شد.

مت کلیفورد ، مدیر اجرایی کارخانه نوپای کارآفرین اول ، به CNBC گفت که دولت باید “احتمالاً” در این معاملات دخالت می کرد. وی با بیان اینکه “فناوری یک موضوع بزرگ و رو به رشد امنیت ملی است” ، افزود: “حاکمیت فناوری بسیار مهم است.”

در حالی که Arm به قیمت 24 میلیارد پوند (31.6 میلیارد دلار) فروخته شد ، DeepMind فقط با قیمت 400 میلیون پوند فروخت. با توجه به اینکه DeepMind امروزه به عنوان یکی از رهبران جهان در هوش مصنوعی شناخته می شود ، کارشناسان این قرارداد گوگل را کمی چانه زنی می دانند.

ایان هوگارت ، یک کارآفرین تبدیل به یک سرمایه گذار فناوری ، معتقد است که DeepMind باید توسط دولت انگلستان ملی می شد تا مجبور نشود خود را به یک غول فناوری خارج از کشور بفروشد.

وی در ژوئن 2018 در مقاله ای نوشت: “برای من سخت است كه باور كنم انگلیس بهتر نیست اگر DeepMind هنوز یك شركت مستقل باشد.” گوگل برای امروز DeepMind را چقدر می فروشد؟ 5 میلیارد دلار؟ 10 میلیارد دلار؟ 50 میلیارد دلار تصور اینکه گوگل DeepMind را به آمازون یا Tencent یا Facebook تقریبا به هر قیمتی بفروشد سخت است. “

هوگارت افزود: “با در نظر گرفتن عقاید ، آیا بهتر بود كه دولت انگلیس جلوی این دستگیری را بگیرد و به استقلال آن كمك كند؟ حتی الآن هم آیا پرونده ای پیش بینی شده است كه انگلیس این معامله را برگرداند و DeepMind را از گوگل و دوباره آن را به عنوان موجودی مستقل احیا کنیم؟ “

در حالی که DeepMind یک رهبر در هوش مصنوعی است ، Arm در نیمه هادی ها یا تراشه ها رهبر است. معماری تراشه های کم مصرف آن در 95٪ تلفن های هوشمند جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به طور گسترده ای به عنوان نگین تاج صنعت فناوری انگلیس شناخته می شود.

Jon Crowcroft ، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کمبریج ، گفت: “در مورد Arm ، من نمی توانم ببینم که چرا برخی از سرمایه گذاران در اینجا از افراد خارجی سبقت نمی گیرند.” “بازوها یک موفقیت عظیم و فوق العاده زنده نیز هستند.”

SoftBank در حال تلاش برای فروش Arm به تراشه ساز آمریکایی Nvidia به مبلغ 40 میلیارد دلار است اما قبل از انعقاد معامله باید از تعداد زیادی مانع عبور کرد ، از جمله نهادهای نظارتی در چین.

حتی اگر DeepMind و Arm از نظر برخی دیگر انگلیسی نیستند ، تعداد دیگری از شرکت های فن آوری با رشد سریع دیگر نیز وجود دارند – و می توانند ارزش محافظت از آنها را داشته باشند. به عنوان مثال شرکت امنیتی Darktrace و تراشه ساز AI Graphcore.

فراتر از هوش مصنوعی و تراشه ها ، كراكرافت گفت كه انگلیس شركت های هوافضا و بیوتكنولوژی دارد كه ارزش محافظت دارند ، مانند BAE Systems.

برخی اشاره کرده اند که قوانین جدید به طور بالقوه می تواند فروش شرکت ها را برای بنیانگذاران و سرمایه گذاران آنها دشوار کند.

اما کریس اسمیت ، یک سرمایه گذار خطرناک در Playfair Capital در لندن ، به CNBC گفت که فکر نمی کند این تأثیر مادی داشته باشد.

وی گفت: “دامنه احتمالاً محدود خواهد بود ، هم از نظر تعداد كشورهای موجود در لیست” بدون معامله “و هم از نظر تعداد تست های استراتژیك. “در واقعیت ، این همان چیزی است که ما قبلاً می دانیم منعکس می کند ، اینکه ما دو جهان فناوری داریم – یکی در غرب و دیگری در شرق.”