انتظار می رود بانک های مرکزی بزرگ به زودی افزایش نرخ بهره را متوقف کنند. حالا خیلی واضح نیست

معامله‌گران واکنش نشان می‌دهند زیرا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در حال ارائه سخنان بر روی صفحه نمایش، در طبقه بازار بورس نیویورک (NYSE) در شهر نیویورک، 22 مارس 2023 دیده می‌شود.

برندن مک درمید | رویترز

بازار مدت‌هاست که کاهش نرخ بهره را از بانک‌های مرکزی بزرگ تا پایان سال 2023 قیمت‌گذاری می‌کند، اما تورم اصلی، بازارهای کار فشرده و اقتصاد جهانی انعطاف‌پذیر شگفت‌آور، برخی از اقتصاددانان را به ارزیابی مجدد سوق می‌دهد.

ارقام قوی‌تر از حد انتظار مشاغل ایالات متحده و داده‌های تولید ناخالص داخلی، خطری کلیدی را برای فدرال رزرو که به طور بالقوه پا از ترمز پولی برداشته است، برجسته کرده است. انعطاف‌پذیری اقتصادی و تنگنای مداوم بازار کار می‌تواند بر دستمزدها و تورم که در خطر ریشه‌دار شدن است، فشار صعودی وارد کند.

شاخص اصلی قیمت مصرف کننده ایالات متحده از زمان اوج بالای 9 درصد در ژوئن 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و در آوریل به 4.9 درصد کاهش یافته است، اما بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو باقی مانده است. مهمتر از همه، CPI اصلی، که به استثنای قیمت های مواد غذایی و انرژی بی ثبات است، سالانه 5.5 درصد در آوریل افزایش یافت.

از آنجایی که فدرال رزرو در اوایل این ماه دهمین افزایش نرخ بهره خود را از مارس 2022 انجام داد و نرخ وجوه فدرال رزرو را از 5% تا 5.25% افزایش داد، رئیس جروم پاول اشاره کرد که احتمالاً در نشست ژوئن FOMC وقفه در چرخه صعود وجود دارد. .

با این حال، دقایقی از آخرین جلسه نشان داد که برخی از اعضا همچنان نیاز به افزایش بیشتر را می بینند، در حالی که برخی دیگر پیش بینی می کنند که کندی رشد نیاز به افزایش بیشتر را برطرف کند.

مقامات فدرال رزرو از جمله جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، در هفته‌های اخیر نشان داده‌اند که تورم اصلی ثابت ممکن است سیاست‌های پولی را برای مدت طولانی‌تری سخت‌تر نگه دارد و افزایش‌های بیشتری ممکن است در اواخر سال کاهش یابد.

مدیر عامل دویچه بانک: انتظار نداشته باشید بانک های مرکزی به زودی نرخ بهره را کاهش دهند

داده‌های جدید روز جمعه نشان داد که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، معیار ترجیحی فدرال رزرو، در ماه آوریل 4.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که نشان‌دهنده سرسختی بیشتر و راه‌اندازی شرط‌بندی بیشتر برای افزایش نرخ‌های بهره طولانی‌تر است.

چندین اقتصاددان طی دو هفته گذشته به CNBC گفته اند که بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است مجبور شود سیاست های پولی خود را با شدت بیشتری تشدید کند تا بتواند پیشرفتی در پویایی های سرسخت زیربنایی ایجاد کند.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، بازار در حال حاضر تقریباً 35٪ احتمال دارد که نرخ هدف پایان سال را در محدوده 5٪ تا 5.25٪ قرار دهد، در حالی که محتمل ترین محدوده تا نوامبر 2024 بین 3.75٪ تا 4٪ است.

پاتریک آرمسترانگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری گروه پلوریمی، هفته گذشته به CNBC گفت که یک ریسک دو طرفه برای موقعیت فعلی بازار وجود دارد.

آرمسترانگ گفت: «اگر پاول کاهش دهد، احتمالاً خیلی بیشتر از قیمت‌های بازار کاهش می‌دهد، اما من فکر می‌کنم احتمال بالای 50 درصد وجود دارد که او فقط روی دستانش بنشیند، تا پایان سال را پشت سر بگذاریم».

از آنجایی که PMI خدمات فوق‌العاده قوی است، پس‌زمینه اشتغال فوق‌العاده قوی است، هزینه‌های مصرف‌کننده همگی قوی است – این چیزی نیست که فدرال رزرو واقعاً نیاز به پمپاژ نقدینگی داشته باشد، مگر اینکه بحران بدهی وجود داشته باشد.»

کاهش رشد اروپا

بانک مرکزی اروپا نیز با معضل مشابهی مواجه است، زیرا در نشست ماه مه، سرعت افزایش صعود خود را از 50 واحد به 25 واحد پایه کاهش داده است. نرخ معیار این بانک 3.25 درصد است، سطحی که از نوامبر 2008 مشاهده نشده است.

تورم اصلی در منطقه یورو در آوریل افزایش یافت و به 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید، اگرچه رشد قیمت اصلی کاهشی غافلگیرکننده داشت و بحث‌های بیشتری را در مورد سرعت افزایش نرخ‌هایی که بانک مرکزی اروپا باید اتخاذ کند، در حالی که به نظر می‌رسد تورم را به عقب برگرداند، برانگیخت. زمین.

اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه اول 0.1 درصد رشد کرد که کمتر از انتظارات بازار بود، اما یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک هفته گذشته گفت که چندین افزایش نرخ دیگر مورد نیاز است، حتی اگر این امر اقتصاد بلوک را وارد رکود کند.

بانک مرکزی سابق می گوید که بانک مرکزی اروپا نباید در میان تورم مداوم متوقف شود

ما در مرحله ای نه چندان آسان هستیم، زیرا تورم چسبنده است و آنطور که همه ما امیدواریم حرکت نمی کند، بنابراین همانطور که یواخیم ناگل امروز گفت که بانک مرکزی اروپا تا زمانی که نیاز داشته باشد برای افزایش بیشتر نرخ بهره باز می ماند بسیار مهم است. آندریاس دامبرت، عضو سابق هیئت مدیره اجرایی بوندس‌بانک هفته گذشته به CNBC گفت تا زمانی که واگذاری انجام شود.

او گفت: «البته این امر پیامدهای منفی و اثرات منفی بر اقتصاد نیز خواهد داشت، اما من قویاً معتقدم که اگر اجازه دهید تورم ایجاد شود. [de-anchor]اگر تورم را رها کنید، این اثرات منفی حتی بیشتر خواهد شد، بنابراین برای اعتبار بانک مرکزی اروپا بسیار مهم است که بانک مرکزی اروپا در مسیر خود باقی بماند.”

بانک انگلستان

بریتانیا با چالش تورمی بسیار سخت تری نسبت به ایالات متحده و منطقه یورو مواجه است و نرخ تورم قیمت مصرف کننده بریتانیا در ماه آوریل کمتر از حد انتظار کاهش یافت.

شاخص قیمت مصرف کننده سالانه از 10.1 درصد در ماه مارس به 8.7 درصد در آوریل کاهش یافت که بسیار بالاتر از برآوردهای اجماع و پیش بینی بانک انگلستان از 8.4 درصد است. در همین حال، تورم اصلی از 6.2 درصد در ماه مارس به 6.8 درصد جهش کرد، که نگرانی بیشتری برای کمیته سیاست پولی بانک خواهد داشت.

با ادامه ثابت ماندن تورم بیشتر از آنچه دولت و بانک مرکزی امیدوار بودند، در حال حاضر تقریباً دو برابر نرخ قابل مقایسه در ایالات متحده و به طور قابل توجهی بالاتر از اروپا، معامله گران شرط بندی کردند که نرخ بهره باید بیشتر افزایش یابد تا از افزایش قیمت ها جلوگیری شود. .

CIO می‌گوید، علیرغم قطعیت بازار، امسال هیچ کاهشی از سوی فدرال رزرو وجود نخواهد داشت

سانجی راجا، اقتصاددان ارشد بریتانیا در این باره توضیح داد: شوک‌های عرضه، انتظارات تورمی کم‌نظیر، تخفیف‌های تبلیغاتی کمتر و ایجاد حاشیه بالقوه احتمالاً قیمت‌ها را به همان سرعتی که مدل‌های سنتی نشان می‌دهند، از عادی شدن باز می‌دارند. بانک دویچه.

ما اکنون انتظار داریم هدف گذاری کاهشی کندتر باشد و با توجه به اینکه تورم قیمت و دستمزد در حال حاضر قوی تر از حد انتظار باقی می ماند، پیش بینی نرخ پایانه خود را به 5.25 درصد افزایش می دهیم. فکر می کنیم ملاحظات مدیریت ریسک، MPC را مجبور به افزایش نرخ ها می کند و فراتر از آنچه قبلاً در نظر گرفته شده بود.”

راجا افزود، دویچه بانک اکنون می بیند که سیاست پولی “قاطعانه” به سمت یک دوره “بالاتر برای طولانی تر” تغییر می کند.

طبق داده‌های Refinitiv در بعدازظهر جمعه، بازار اکنون با احتمال 92 درصدی برای افزایش 25 واحدی دیگر از نرخ بهره از سوی بانک انگلستان در نشست ژوئن خود قیمت گذاری کرده است تا نرخ اصلی بانکی را به 4.75 درصد برساند.

اما علیرغم انتظار برای افزایش بیشتر نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تر، بسیاری از اقتصاددانان هنوز شاهد تغییر کامل روند قبل از پایان سال جاری هستند.

برنبرگ قبلاً سه کاهش را تا پایان سال 2023 پیش‌بینی کرده بود، اما در پاسخ به تورم هفته گذشته، این کاهش را به یک کاهش داد.

CIO می‌گوید نشانه‌های چرخش از سوی فدرال رزرو باعث افزایش تمایل به سمت بازار بالاتر می‌شود

بانک آلمانی درخواست پایان سال 2024 خود را برای نرخ 3 درصد بدون تغییر نگه داشت و شش کاهش 25 واحدی را در طول سال آینده پیش بینی کرد، اما همچنین احتمال 30 درصد افزایش 25 واحدی دیگر در ماه آگوست را برای کاهش نرخ بانکی اعلام کرد. به 5 درصد

“تغییر سیاست ها با اثرات نامشخص و تاخیرهای متغیر عمل می کند. در نتیجه تغییر وام مسکن با نرخ شناور به سمت محصولات ثابت در دهه گذشته، انتقال سیاست پولی به مصرف از طریق بازار مسکن نسبت به گذشته زمان بیشتری می برد. کالوم پیکرینگ، اقتصاددان ارشد برنبرگ گفت.

“این خطر را برجسته می کند که اگر BoE نسبت به شگفتی های تورمی کوتاه مدت واکنش بیش از حد نشان دهد، ممکن است پس از مشخص شدن اثرات کامل تصمیمات سیاستی گذشته، زمینه را برای کاهش شدید تورم فراهم کند.”