الیزابت هلمز قرار است روز سه شنبه به زندان گزارش شود

الیزابت هولمز، بنیانگذار و مدیر عامل سابق ترانوس، در حالی که برای محاکمه در ساختمان فدرال رابرت اف.

جاستین سالیوان | گتی ایماژ

انتظار می رود الیزابت هولمز، مدیرعامل Theranos شرمنده، روز سه شنبه به زندان معرفی شود تا حکم بیش از 11 ساله خود را به دلیل کلاهبرداری از سرمایه گذاران در مورد توانایی های فناوری آزمایش خون شرکتش آغاز کند.

ادوارد داویلا، قاضی منطقه ای ایالات متحده، در حکمی در اوایل این ماه به هولمز دستور داد تا حداکثر تا ساعت 2 بعد از ظهر روز سه شنبه به وقت محلی در یک مرکز امنیتی حداقلی در برایان، تگزاس تسلیم شود. این حکم یک روز پس از آن صادر شد که دادگاه استیناف درخواست هولمز برای بیرون ماندن از زندان را تا زمانی که او به محکومیت خود تجدید نظر می کند رد کرد.

هولمز 39 ساله از شریک فعلی خود، ویلیام “بیلی” ایوانز، دو فرزند خردسال دارد. دومین فرزند او در اوایل امسال پس از صدور حکم در نوامبر 2022 به دنیا آمد.

هیئت منصفه فدرال در سن خوزه، کالیفرنیا، هولمز را به چهار اتهام کلاهبرداری از سرمایه گذاران در Theranos محکوم کرد، شرکتی که او در سال 2003 دانشگاه استنفورد را برای تأسیس آن ترک کرد. «بلوانی 452 میلیون دلار غرامت به قربانیان پرداخت می کند.

بالوانی و هولمز، شرکای عاشقانه سابق، سکان دار ترانوس در طول طلوع شهاب سنگ آن بودند. ترانوس در اوج خود بیش از 9 میلیارد دلار ارزش داشت و حامیانی از خانواده DeVos گرفته تا Rupert Murdoch را جذب کرد. این یکی از نشریات مرداک، وال استریت ژورنال، بود که اولین بار در مورد بی نظمی در دستگاه های آزمایش خون ظاهرا انقلابی ترانوس گزارش داد.

بالوانی به ۱۲ فقره کلاهبرداری با سیم و توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری با سیم محکوم شد. او در حال گذراندن دوران محکومیت نزدیک به 13 سال خود در زندانی در جنوب کالیفرنیا است.

حماسه هولمز زمانی آغاز شد که او رویای انجام صدها آزمایش آزمایشگاهی را فقط با یک انگشت خون در سر داشت. ایده این بود که آزمایش‌های خون ارزان‌تر، راحت‌تر و در دسترس‌تر برای مصرف‌کنندگان باشد، اما فناوری Theranos در نهایت معیوب و غیرقابل اعتماد بود.

به بیماران نتایج آزمایش نادرست مربوط به شرایطی مانند HIV، سرطان و سقط جنین داده شد. در بحث پایانی محاکمه هولمز، دادستان ها استدلال کردند که او «تقلب» را به «شکست» ترجیح داد.