از آنجایی که آرم از لندن دوری می‌کند، سرمایه‌گذاران فناوری بریتانیا را به‌عنوان مقصد عرضه اولیه سهام زیر سوال می‌برند

میلیاردر Masayoshi Son، رئیس و مدیر اجرایی SoftBank Group Corp.، در مقابل یک صفحه نمایش نشان‌دهنده ARM Holdings در طی یک کنفرانس خبری در توکیو در 28 ژوئیه 2016 صحبت می‌کند.

توموهیرو اوسومی | بلومبرگ | گتی ایماژ

انگلستان ممکن است مکانی عالی برای ایجاد یک شرکت فناوری باشد – اما وقتی نوبت به برداشتن گام مهم در شناور کردن کسب و کار شما می رسد، تصویر آنقدر هم زیبا نیست.

این درسی است که چندین کسب و کار فناوری با رشد بالا در لندن آموخته اند.

چه زمانی Deliveroo در سال 2021، در اوج رونق ناشی از بیماری همه گیر در تحویل غذا، سهام این شرکت به سرعت 30 درصد کاهش یافت.

سرمایه گذاران تا حد زیادی ماهیت نامطمئن قانونی کسب و کار Deliveroo را مقصر می دانند – این شرکت برای تحویل غذا و مواد غذایی به مشتریان به پیک ها بر روی قراردادهای گیگ متکی است. این موضوع مورد نگرانی بوده است زیرا این کارگران به دنبال به رسمیت شناخته شدن به عنوان کارکنان با حداقل دستمزد و سایر مزایا هستند.

اما برای بسیاری از سرمایه‌گذاران فناوری، دلیل دیگری بسیار سیستماتیک‌تر در بازی وجود داشت – و آن به عنوان عاملی در پشت تصمیم غول طراحی تراشه Arm برای اجتناب از فهرست شدن در بریتانیا به نفع اولین بازار در ایالات متحده ذکر شده است.

به گفته چندین سرمایه گذار خطرپذیر، سرمایه گذاران نهادی که بر بازار لندن تسلط دارند، درک خوبی از فناوری ندارند.

حسین کانجی، شریک موسس شرکت Hoxton Ventures لندن، به CNBC گفت: «این صرافی نیست، بلکه مردم هستند که در بورس معامله می‌کنند. من فکر می کنم آنها به دنبال سهامی هستند که سود تقسیمی دارند، نه به دنبال سهام با رشد بالا.»

“دو سال پیش، می‌توانستید بگویید، می‌دانید چه می‌دانید، ممکن است متفاوت باشد، یا فقط از یک فرصت استفاده کنید. حالا یکسری از مردم از فرصت استفاده کرده‌اند و پاسخ‌ها برگشته است. این تصمیم درستی نیست.”

شرکت‌های فناوری متعددی که در سال 2021 در بورس اوراق بهادار لندن فهرست شده‌اند، در حرکت‌هایی که سرمایه‌گذاران را امیدوار کرد تا نام‌های مهم فناوری بیشتری در بلوچیپ ظاهر شوند. FTSE 100 معیار.

با این حال، شرکت هایی که این مسیر را در پیش گرفته اند، در نتیجه سهام خود را مجازات کرده اند. از زمان عرضه اولیه سهام Deliveroo در مارس 2021، سهام این شرکت به شدت کاهش یافته است و بیش از 70 درصد از 3.90 پوندی که سهام خود را قیمت گذاری کرده بود، کاهش یافته است.

عاقل، کسب و کار انتقال پول در بریتانیا، از زمان ثبت مستقیم آن در فهرست سال 2021، بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

برخی موارد دور از دسترس مانند شرکت امنیت سایبری وجود داشته است تاریکی، که سهام آن نزدیک به 16 درصد از قیمت بورسی خود صعود کرده است.

با این حال، اجماع گسترده بر این است که لندن در جذب برخی از شرکت‌های فناوری عظیم که در شاخص‌های بزرگ سهام ایالات متحده مانند نزدک – و با تصمیم آرم برای اولین بار در ایالات متحده به جای بریتانیا، برخی نگران هستند که این روند ادامه یابد.

هری نلیس، شریک عمومی شرکت VC Accel، به CNBC گفت: «این یک واقعیت شناخته شده است که لندن یک بازار بسیار مشکل ساز است.

“لندن در حال ایجاد، و بریتانیا در حال ایجاد کسب و کارهای مهم در سطح جهانی است – بازو یک تجارت مهم جهانی است. مسئله این است که بازار سرمایه لندن اساسا کارآمد نیست.”

هنگامی که CNBC با بورس اوراق بهادار لندن تماس گرفت فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود.

کلمه “B”.

برگزیت نیز چشم انداز فهرست های فناوری را تیره کرده است.

بر اساس تحقیقات KPMG، سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت‌های فهرست‌شده در لندن در سال 2022 بیش از 90 درصد کاهش یافت، زیرا بازار به دلیل کندی رشد اقتصادی، افزایش نرخ‌های بهره و احتیاط در مورد عملکرد شرکت‌های بریتانیایی سرد شد.

ارقام منتشر شده قبلی برای 9 ماه اول سال 2022 کاهش سرمایه های اروپایی را بین 76 تا 80 درصد در سال نشان می دهد که نشان دهنده کاهش شدیدتر از 93 درصدی بریتانیا است.

هرمان هاوزر، که نقش مهمی در توسعه اولین پردازنده Arm داشت، تصمیم این شرکت برای فهرست بندی در ایالات متحده به جای بریتانیا را به دلیل “حماقت” برگزیت عنوان کرد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «واقعیت این است که نیویورک البته بازاری بسیار عمیق‌تر از لندن است، تا حدی به دلیل حماقت برگزیت، وجهه لندن در جامعه بین‌المللی آسیب زیادی دیده است».

آرم که دفتر مرکزی آن در کمبریج است اغلب به عنوان “جواهرات تاج” فناوری بریتانیا شناخته می شود. معماری تراشه های آن در 95 درصد از گوشی های هوشمند جهان استفاده می شود.

سافت بانککه آرم را در سال 2016 به مبلغ 32 میلیارد دلار خریداری کرد، اکنون پس از ناکامی در فروش آن به غول سازنده تراشه آمریکایی به قیمت 40 میلیارد دلار، به دنبال عرضه این شرکت در نیویورک است.

رگولاتور بریتانیا از خرید 69 میلیارد دلاری مایکروسافت از Activision Blizzard جلوگیری کرد

علیرغم اینکه سه نخست وزیر بریتانیا برای عرضه آن در لندن لابی می کنند، آرم ترجیح داده است تا فهرست بازار سهام ایالات متحده را دنبال کند. هفته گذشته به صورت محرمانه برای فهرست بازار سهام ایالات متحده ثبت نام کرد.

توسعه تحقیق و توسعه برای تراشه‌های پیشرفته یک تلاش پرهزینه است و SoftBank ژاپن امیدوار است سرمایه‌گذاری لرزه‌ای خود در Arm را از طریق این فهرست جبران کند.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که Arm انتظار دارد تقریباً 8 میلیارد دلار درآمد و ارزشی بین 30 تا 70 میلیارد دلار به دست آورد.

Arm گفته است که مایل است در نهایت به دنبال یک فهرست ثانویه باشد، جایی که سهام خود را در بریتانیا پس از یک فهرست ایالات متحده فهرست می کند.

آیا IPO همه چیز است؟

با این حال، تنظیم کننده ها به دنبال جذب شرکت های فناوری به بازار بریتانیا هستند.

در ماه دسامبر، دولت مجموعه ای از اصلاحات را با هدف جذب شرکت های فناوری با رشد بالا انجام داد. اقدامات شامل اجازه دادن به شرکت ها برای انتشار سهام دو طبقه – که برای بنیانگذاران جذاب است زیرا کنترل بیشتری بر تجارت خود به آنها می دهد – در بازار اصلی بود.

هفته گذشته، سازمان رفتار مالی همچنین پیشنهاد ساده‌سازی بخش‌های فهرست سهام استاندارد و حق بیمه را به عنوان یک دسته واحد برای سهام در شرکت‌های تجاری ارائه کرد.

رگولاتور گفت که این الزامات واجد شرایط بودن را که می تواند شرکت های در مراحل اولیه را متوقف کند، ساختارهای سهام دو طبقه بیشتری را امکان پذیر می کند و رای اجباری سهامداران در مورد تملک ها را حذف می کند، حذف می کند.

علیرغم پیامدهای منفی تصمیم Arm، سرمایه گذاران تا حد زیادی در مورد چشم انداز لندن به عنوان یک مرکز فناوری جهانی خوش بین هستند.

نلیس به CNBC گفت: “خوشبختانه برای ما، این بدان معنا نیست که بریتانیا برای سرمایه گذاران جذاب نیست.” “این فقط به این معنی است که جایی که IPO شما فقط یک رویداد مالی است. این فقط یک مکان است، مکانی است که در آن پول بیشتری برای رشد دریافت می کنید.”