اروپا به دنبال این است که رمزگذاری داده های باز را در سرویس های پیام رسان شکست دهد

WhatsApp و Messenger از برنامه های پیام رسان بسیار محبوب هستند.

جاستین سالیوان | گتی ایماژ

به نظر می رسد اتحادیه اروپا در حال آماده سازی مقدماتی برای مقابله با داده هایی است که پس از حملات تروریستی در پاریس ، وین و نیس ، رمزگذاری پایان به پایان را دریافت کرده اند.

در بیانیه مشترکی که اوایل ماه جاری منتشر شد ، وزرای امور داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سران کشورها خواستند “موضوع رمزگذاری داده ها را بررسی کنند تا شواهد دیجیتال به طور قانونی توسط مقامات صالح جمع آوری و مورد استفاده قرار گیرد.”

این بیانیه پس از لو رفتن چندین اسناد داخلی اتحادیه اروپا درباره رمزگذاری صورت گرفت. یکی از آنها ، که در ابتدا توسط Politico منتشر شده بود ، تدابیری را علیه رمزگذاری انتها به انتها به عنوان راهی برای مبارزه با کودک آزاری تنظیم کرده و حاکی از آن است که “مبارزه با این نوع محتوای غیرقانونی حداقل بحث برانگیز بوده است”.

رمزگذاری انتها به انتها ابزاری امنیتی است که توسط برخی برنامه ها و سرویس ها – از جمله WhatsApp ، Signal و Facebook Messenger – استفاده می شود تا سطح بالاتری از حریم خصوصی را فراهم کند.

پیام های ارسالی با استفاده از این ابزار قبل از اینکه تلفن یا رایانه فرستنده را ترک کنند ، رمزگذاری می شوند و یک کلید مخصوص دستگاه ها در دو انتهای تبادل است. حتی اگر در حین انتقال توسط یک هکر یا یک سازمان دولتی رهگیری شود ، پیام ها قابل خواندن نیستند ، زیرا تنها دستگاه هایی که قادر به رمزگشایی آنها هستند ، متعلق به فرستنده و گیرنده مورد نظر هستند.

این رازداری برای بازیگران ایالتی که سعی در نظارت بر ارتباطات مجرمانه دارند مشکلی ایجاد می کند: توانایی رهگیری پیام های غیرقانونی فقط در صورتی مفید است که بتوانید آنها را بخوانید.

سخنگوی اتحادیه اروپا به CNBC گفت: مدت طولانی است كه قانونگذاران اتحادیه اروپا به دنبال تعادل منصفانه تری بین حریم خصوصی و توانایی آژانس های پلیس برای انجام وظایف خود هستند.

کشورهای عضو ، به دفعات مختلف ، “خواستار راه حل هایی شده اند که به نیروی انتظامی و سایر مراجع ذی صلاح اجازه می دهد بدون داشتن منع یا ضعیف رمزگذاری ، به قانونی از شواهد دیجیتالی دسترسی پیدا کنند.”

همانطور که در استراتژی اتحادیه امنیتی ماه ژوئیه آمده است ، این اتحادیه طرفدار رویکردی است که “هم اثربخشی رمزگذاری را در محافظت از حریم خصوصی و امنیت ارتباطات حفظ می کند ، هم در عین حال پاسخی موثر به جرایم جدی و تروریسم ارائه می دهد.”

هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم ، ژیل دو کرچوو تلاش کرده است با فرار از رویکرد “پشت درب” به نفع آنچه که او به عنوان همتای “درب جلو” خود می بیند ، این کار را انجام دهد ، در نتیجه شخص ثالث با رضایت کار می کند ، نه بدون آن. از ارائه دهنده رمزگذاری.

ری والش ، محقق در زمینه آموزش حریم خصوصی و سایت مرور ProPrivacy ، می گوید این روش غیرممکن است. وی به CNBC گفت: “مهم نیست كه شما انتخاب می كنید كه یك نقطه دسترسی ثانویه با هدف توسعه یافته” در مقابل “یا در پشتی باشد ، نتیجه از بین رفتن مالكیت داده ها و كنترل دسترسی است كه به طور حتم منجر به آسیب پذیری اساسی می شود.

وی افزود: “وزرا می خواهند کیک خود را بخورند و آن را بخورند و به نظر نمی رسد که آنها درک می کنند یا می خواهند تصدیق کنند که این کار غیرممکن است و منجر به آسیب پذیری در طراحی می شود.”

“اگر این نوع قانون به تصویب برسد برای عموم مردم بسیار زیان آور است.”

الکس کلارکسون ، مدرس مطالعات آلمانی و اروپایی و بین المللی در کالج کینگ لندن ، اشاره می کند که اقداماتی مانند موارد مورد بحث “برای مدتی بخشی از دستور کار دولتها بوده است.”

هم او و هم والش تأكید دارند كه در این مرحله فقط بحث باقی می مانند.

کلارکسون این پیشنهادات را به سادگی “آنچه بوروکراسی ها انجام می دهند” توصیف می کند ، بخشی از یک “لیست خواسته ها” سیاسی است که از طیف وسیعی از گزینه ها تشکیل شده است. وی گفت: “بعضی از قسمتهای این سیستمها انگیزه زیادی نسبت به این موارد دارند و قسمت دیگری از سیستم در برابر آن بررسی و در برابر آن تعادل برقرار می کند.”

“این لزوماً به این معنی نیست که آنها آن گزینه ها را انتخاب می کنند.”

هنوز والش نگران است که رویکرد “پشت در” جای بحث دارد. “این امر به منظور ایجاد مشکلاتی برای امنیت ملی و حریم خصوصی داده ها ایجاد می شود ، بدون اینکه احتمال اینکه مجرمان راههای پنهانی برای برقراری ارتباط برقرار کنند ، یا از طریق وب تاریک یا از طریق سایر روشهای رمزگذاری شده ، کاهش یابد.”

وی می گوید: “توانایی برقراری ارتباط آزادانه و خصوصی از حقوق اساسی بشر در هر جامعه آزاد و آزاد است.” “از بین بردن توانایی شهروندان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدون مشاهده ، منجر به افزایش سطح خودسانسوری و عدم توانایی مردم در استفاده از آزادی بیان خواهد شد.”