ارزش برنامه در طول همه گیری به 4 میلیارد دلار رسید

پلتفرم صوتی اجتماعی Clubhouse روز پنجشنبه اعلام کرد که نیمی از کارکنان خود را به منظور “تنظیم مجدد” شرکت اخراج می کند. نباید جای تعجب داشته باشد.

اگر در طول همه‌گیری کووید، پسری برای رونق غیرمنطقی صنعت فناوری وجود داشت، آن کلاب‌هاوس بود.

با بسته شدن دنیای فیزیکی برای تجارت، مصرف کنندگان به دنبال راه های دیگری برای تجمع و یافتن سرگرمی بودند. سلبریتی ها هم همینطور. مدیران فنی هم همینطور. سرمایه گذاران خطرپذیر نیز چنین کردند.

در آن زمان، سرمایه هنوز ارزان و فراوان بود. به قول معروف مارک آندریسن، سرمایه گذار، نرم افزار هنوز به عنوان «دنیا را می خورد» تلقی می شد. زمان شبکه اجتماعی بزرگ بعدی فرا رسیده بود. کلاب هاوس که به مردم اجازه می داد به بحث در مورد موضوعاتی از جمله موسیقی، فناوری، مد، فناوری و فناوری بیشتر گوش دهند، در یک منحنی ویروسی قرار داشت. ام سی هامر، اپرا وینفری و مارک زاکربرگ آنجا بودند.

در ژانویه 2021، شرکت سرمایه‌گذاری اندرسن، Andreessen Horowitz، سرمایه‌گذاری در این شرکت را با ارزش 1 میلیارد دلاری انجام داد که از 100 میلیون دلار در اواسط سال 2020 بیشتر بود. سه ماه بعد، با پیوستن Tiger Global و DST Global، این رقم به 4 میلیارد دلار افزایش یافت. طبق گفته App Annie (اکنون Data.ai) تا اواسط آوریل همان سال، تعداد دانلودها به 14.2 میلیون رسیده بود، اما رشد قبل از اینکه یک مدل درآمدی ایجاد شود، کاهش یافته بود.

در اواخر سال 2021، رونق کووید در حال محو شدن بود. اقتصادها در حال بازگشایی بودند و فدرال رزرو سیگنال می داد که روند طولانی مدت نرخ های بهره پایین به پایان خواهد رسید. سهام فناوری در نوامبر 2021 به اوج خود رسید، درست زمانی که آخرین موج گسترده عرضه اولیه اولیه سهام با ارزش بالا وارد بازار شد. قیمت سهم ذینفعان خانه نشین مانند بزرگنمایی و پلوتون له شد

مد کلاب هاوس آنقدر سریع از بین رفت که پست وبلاگ روز پنجشنبه، که نشان می داد شرکت 50 درصد کارکنان خود را اخراج می کند، به نظر می رسید که باید چندین ماه زودتر می آمد. دیویسون در اواخر سال 2021 به بلومبرگ گفت که ما در اوایل سال “بسیار سریع رشد کردیم”.

در پست روز پنج‌شنبه، کلاب‌هاوس گفت که کوچک‌سازی برای “بازنشانی شرکت” ضروری است، که طبق گفته لینکدین، بیش از 200 کارمند دارد.

پاول دیویسون و روهان ست از بنیانگذاران این پروژه نوشتند: «با باز شدن جهان پس از کووید، پیدا کردن دوستان خود در کلاب هاوس و گنجاندن مکالمات طولانی در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم دشوارتر شده است. “برای یافتن نقش خود در جهان، محصول نیاز به تکامل دارد. این نیاز به یک دوره تغییر دارد.”

اخراج ها به بخش مرکزی ساختار صنعت فناوری در سال گذشته تبدیل شده است زیرا شرکت های نرم افزاری، تجارت الکترونیک و رسانه های اجتماعی با اقتصاد کند دست و پنجه نرم می کنند. طبق گفته Layoffs.fyi، امسال بیش از 184000 شغل در زمینه فناوری در میان بیش از 600 شرکت کاهش یافته است، پس از تقریبا 165000 شغل در سال 2022 در بیش از 1000 شرکت.

وضعیت کلاب هاوس بیش از همه مخاطره آمیز بود. ارزش گذاری آن حتی در سال 2021، زمانی که بازار داغ بود، کف آلود تلقی می شد. سرمایه گذاری خطرپذیر، به ویژه در مراحل پایانی، از اوایل سال گذشته تا حد زیادی خشک شده است، و حتی امیدوارترین شرکت های با ارزش بالا مانند Stripe و Canva نیز شاهد کاهش چشمگیر ارزش گذاری خود بوده اند.

خارج از رونق هوش مصنوعی که توسط ChatGPT OpenAI به وجود آمد، در دنیای فناوری خصوصی میلیارد دلاری اقدامات کمی وجود دارد.

با این حال، بنیانگذاران کلاب هاوس اصرار دارند که پس از جمع آوری صدها میلیون دلار در سال 2021، سرمایه کافی برای ادامه کار دارند.

در پست وبلاگ آمده است: «ما با اکراه به این نتیجه رسیدیم، زیرا سال‌ها از باند فرودگاه باقی مانده است و فشار فوری برای کاهش هزینه‌ها احساس نمی‌کنیم. اما ما معتقدیم که یک تیم کوچکتر به ما تمرکز و سرعت می دهد و به ما کمک می کند تا تکامل بعدی محصول را راه اندازی کنیم.

برای کارمندان در حال خروج، Clubhouse گفت که تا پایان ماه اوت حقوق پرداخت می‌کند و مراقبت‌های بهداشتی را پوشش می‌دهد، تسریع در واگذاری سهام و ارائه حمایت شغلی.

شرکت از اینجا به کجا می رود؟ بنیانگذاران به این نگرانی نیز پرداختند.

آنها نوشتند: «برای کسانی که می‌مانند، می‌دانیم که این زمان برای شما نیز سخت است. “نه تنها با افرادی که در کنار آنها ساخته اید خداحافظی می کنید، بلکه بسیاری از شما در مورد آینده احساس عدم اطمینان خواهید کرد. می خواهیم بدانید که ما این تغییر را انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که آینده ما قوی است.”

دیویسون و ست گفتند که روی “Clubhouse 2.0” کار می کنند تا “راهی بهتر برای همه ما برای شنیدن صدای دوستانمان، گفتگوهای معنادارتر و احساس ارتباط با افراد اطرافمان” باشد.

برای موفقیت، آنها شانس های طولانی مدت را به چالش می کشند. شرکت های اینترنتی مصرف کننده ابتدا با جذب مخاطبان زیادی برنده می شوند. هنگامی که به حجم بحرانی رسیدند، می توانند از طریق ترکیبی از تبلیغات، اشتراک یا کالاهای مجازی از پایگاه کاربری خود کسب درآمد کنند.

با این حال، اغلب اوقات، برنامه‌های ویروسی برای لحظه‌ای داغ می‌شوند و سپس به دلیل ناپدید شدن جدید یا ایجاد یک پلتفرم بزرگ‌تر، از بین می‌روند. در هر صورت، زمانی که وزوز از بین می رود، حرکت به ندرت برمی گردد.

تماشا کردن: فیس بوک در حال تصرف باشگاه هاوس است