آژانس بین المللی انرژی خطرات کلیدی برای بازارهای انرژی جهان را برجسته می کند

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید اروپا ممکن است در حال حاضر از یک بحران انرژی جلوگیری کرده باشد، اما «از جنگل بیرون نیست»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به سی‌ان‌بی‌سی گفت که اروپا ممکن است در کاهش وابستگی خود به نفت و گاز روسیه و کاهش بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین کار خوبی انجام داده باشد، اما هنوز از جنگل خارج نشده است. .

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز یکشنبه به مارتین سونگ از CNBC گفت: «اروپا توانست بازارهای انرژی خود را متحول کند، سهم خود از گاز روسیه را به کمتر از 4 درصد کاهش دهد و اقتصاد آن هنوز از رکود عبور نکرده است».

بیرول که در حاشیه اجلاس گروه هفت در هیروشیما، ژاپن صحبت می کرد، گفت: «انتشار گازهای گلخانه ای اروپا کاهش یافته است… و ذخیره گاز در سطوح بسیار مناسبی قرار دارد.

روسیه به طور سنتی نقش محوری در مجموعه انرژی جهان ایفا می کند، اما اتکای کشورهای غربی به انرژی این کشور به شدت کاهش یافته است زیرا آنها همچنان به رونمایی از تحریم های جدید برای مجازات روسیه به دلیل تهاجم مداومش به اوکراین ادامه می دهند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «کشورهای اروپایی زمستان گذشته کار خوبی انجام دادند.

بیرول هشدار داد که بازار انرژی منطقه هنوز سه مانع اصلی برای غلبه بر آن در سال جاری دارد.

1. افزایش تقاضا از چین

عرضه انرژی جهان در سال گذشته زمانی که چین همچنان در قرنطینه بود و به دلیل کندی فعالیت اقتصادی نفت و گاز کمتری خریداری می‌کرد، فراوان بود. با این حال، اکنون نمی توان همین را گفت و اروپا ممکن است امسال با زمستان چالش برانگیزتری روبرو شود.

بیرول گفت که انتظار می رود تقاضای LNG (گاز طبیعی مایع) چین در نیمه دوم سال افزایش یابد و افزود که واردات گاز به این کشور “تعیین کننده کلیدی” تقاضا برای بازارهای گاز طبیعی است.

اما بیرول بر این باور بود که ممکن است یک پوشش نقره ای وجود داشته باشد – قیمت ها می تواند ملایم تر از پیش بینی ها باشد و او انتظار ندارد که شاهد “رونق بزرگ” واردات از چین باشد.

دن یرگین می‌گوید سقف قیمت نفت روسیه «در واقع کار می‌کند».

2. نکول بدهی ایالات متحده

فعالان بازار جهانی انرژی همچنین مذاکرات نادرست بین کاخ سفید و جمهوری خواهان بر سر سقف بدهی آمریکا را زیر نظر دارند. بدون توافق، ایالات متحده ممکن است در اوایل ژوئن با نکول مواجه شود، اگرچه این امر بعید به نظر می رسد.

مذاکرات در حالی متوقف شد که پرزیدنت بایدن در اجلاس سران G-7 در ژاپن شرکت کرد، اما او قرار است روز یکشنبه به واشنگتن دی سی بازگردد. رئیس جمهور در یک کنفرانس مطبوعاتی در این اجلاس گفت که “اصلا” نگران مذاکرات نیست و “ما قادر خواهیم بود از یک نکول جلوگیری کنیم و کاری شایسته انجام خواهیم داد.”

بیرول گفت که نکول بدهی ایالات متحده باعث کاهش تقاضا و قیمت نفت می شود، اما موافقت کرد که چنین سناریویی بعید است.

من از دادن یک عدد دقیق به شما اجتناب می کنم، اما در صورت مشاهده چنین پیش فرضی، می توانیم انتظار کاهش قابل توجهی در قیمت نفت داشته باشیم.

این موضوع در ایالات متحده حل خواهد شد و عقل سلیم پیروز خواهد شد. و من ریسک عمده ای برای بازارهای جهانی نفت نمی بینم. اما البته بازارهای نفت همیشه با ریسک همراه هستند. او اضافه کرد.

قیمت نفت روز جمعه از کاهش بیش از 1 درصدی روز قبل بهبود یافت زیرا سرمایه گذاران محتاطانه خوشبین بودند که خطرات نکول بدهی ایالات متحده با ادامه مذاکرات کاهش می یابد..

3. اتکا به روسیه همچنان باقی است

چالش کلیدی دیگری که بازارهای انرژی اروپا با آن روبرو هستند این است که وابستگی آنها به گاز روسیه به طور کامل ریشه کن نشده است و چشم انداز عرضه آن نامشخص است.

بسیاری از کشورهای منطقه در سال گذشته با کاهش شدید واردات گاز روسیه دچار بحران انرژی شدند.

این شرکت در ژانویه اعلام کرد صادرات گاز از غول انرژی دولتی روسیه گازپروم به سوئیس و اتحادیه اروپا در سال 2022 55 درصد کاهش یافت. بیرول خاطرنشان کرد که اگر “به دلایل سیاسی” کاهش بیشتری در واردات گاز وجود داشته باشد، اروپا ممکن است دوباره در زمستان آینده با “چالش هایی” روبرو شود.

بیرول معتقد است G-7 و کشورهای اروپایی به هیچ توافقی با روسیه برنمی‌گردند و داستان گاز روسیه به پایان رسیده است. گفت: تمام شد.