آژانس بین‌المللی انرژی: کاهش قیمت نفت تقاضای چین و بحران قریب‌الوقوع عرضه را نادیده می‌گیرد

نمای هوایی از دکل جک آپ نفت و گاز در حیاط برای نگهداری با کشتی های بسیاری در سنگاپور. قیمت نفت در هفته گذشته شاهد سه کاهش هفتگی متوالی بود که طولانی ترین دوره زیان دهی در سال جاری را رقم زد.

Chain45154 | لحظه | گتی ایماژ

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس روز سه‌شنبه هشدار داد که فشار مداوم در قیمت‌های نفت چشم‌انداز تقاضای شتاب‌دهنده و کاهش احتمالی عرضه را نادیده می‌گیرد.

تلاطم مالی در بخش بانکی پس از سقوط بهار چندین بانک آمریکایی و اروپایی، سرمایه گذاران را از دارایی های دارای ریسک تاریخی مانند نفت دور کرد. قیمت‌ها پس از آنکه تعدادی از اعضای اوپک پلاس اعلام کردند 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش داوطلبانه اضافی در ابتدای آوریل اعلام کردند، به سرعت افزایش یافت – تنها برای تسلیم شدن سریع این افزایش‌ها و کاهش انتظارات تحلیلگران از قیمت‌ها به 100 دلار در هر بشکه.

معاملات آتی برنت یخی با انقضای جولای، در ساعت 12 بعد از ظهر به وقت لندن به قیمت 75.14 دلار در هر بشکه معامله شد که 9 سنت در هر بشکه نسبت به بسته شدن روز دوشنبه کاهش داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه بازار نفت خود اعلام کرد: نگرانی‌های مداوم در مورد “فعالیت‌های صنعتی خاموش و نرخ‌های بهره بالاتر… در مجموع منجر به افزایش سناریوهای رکود اقتصادی و نگرانی‌ها از تغییر رو به پایین در رشد تقاضای نفت شده است.” این آژانس تاکید کرد که کاهش اخیر قیمت ها منعکس کننده شکاف فزاینده بین احساسات سرمایه گذاران و کاهش تصویر عرضه و تقاضا است.

آژانس با تجدید نظر در نفت جهانی خود گفت: «بدبینی فعلی بازار، اما، کاملاً در تضاد با توازن های بازاری است که ما در نیمه دوم سال پیش بینی می کنیم، زمانی که انتظار می رود تقاضا تقریباً 2 میلیون بشکه در روز عرضه را تحت الشعاع قرار دهد». پیش‌بینی تقاضای 200 هزار بشکه‌ای در روز نسبت به پیش‌بینی قبلی، به 102 میلیون بشکه در روز در سال 2023 خواهد رسید.

دن یرگین می‌گوید سقف قیمت نفت روسیه «در واقع کار می‌کند».

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا از این سه ماهه برای اولین بار از اوایل سال 2022 از عرضه فراتر رود و این کسری پیش‌بینی شده تا پایان سال به نزدیک به 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، چین، نزدیک به 60 درصد رشد تقاضای جهانی در سال 2023 را به خود اختصاص خواهد داد، زیرا مصرف پکن در ماه مارس رکورد 16 میلیون بشکه در روز را ثبت کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تقاضای بی سابقه در چین، هند و خاورمیانه در آغاز سال بیش از آن است که فعالیت‌های صنعتی ضعیف و مصرف نفت در OECD را جبران کند.

خرید نفت خام چین به دلیل محدودیت‌های اسپارتان صفر کووید-19 که برای اکثر سال گذشته اعمال شده بود، محدود شد و تحلیلگران به طور گسترده انتظار داشتند که بازگشایی اقتصادی پکن باعث افزایش قیمت نفت شود.

وین در چشم

گروه اوپک پلاس در گذشته ثابت کرده بود که اعتماد به تجدید تقاضای چین را خسته‌تر کرده است، به طوری که یک نماینده که فقط می‌توانست در شرایط ناشناس صحبت کند، قبلاً تأکید می‌کرد که سرعت بازگشت پکن گاهی اغراق‌آمیز شده است.

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت خود در 11 مه اذعان می‌کند که «با نگاهی به آینده، تقاضای نفت برای بیشتر محصولات در چین در حال افزایش است»، با ارزیابی تحرک داخلی چین و سفرهای هوایی اکنون نزدیک به 80 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری بهبود یافته است. با رشد تقاضای نفت در سه ماهه دوم 1 میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل.

هلیما کرافت از RBC می گوید کمبود عرضه نفت از تابستان امسال شروع می شود

آژانس بین المللی انرژی و کاخ سفید از تصمیم کاهش داوطلبانه اوپک پلاس در اوایل آوریل انتقاد کرده و بر فشار بر مصرف کنندگان تاکید کرده اند.

اوپک پلاس و آژانس مستقر در پاریس به تدریج در تحلیل خود از تصویر جهانی انرژی، از چشم انداز خود در مورد قیمت نفت و نیازهای عرضه، به دیدگاه بلندمدت خود در مورد سرمایه گذاری هیدروکربنی، متفاوت شده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2021 نسبت به واسطه‌گری پروژه‌های سوخت فسیلی جدید در این زمینه هشدار داد، اگر جهان به اهداف خالص صفر دست یابد. در همین حال، مقامات اوپک پلاس از سرمایه‌گذاری همزمان در هیدروکربن‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر برای جلوگیری از کمبود انرژی در سراسر دوره گذار سبز حمایت کرده‌اند.

گروه اوپک و شرکای غیراوپک آن – از جمله روسیه تحریم‌شده – در وین به تعویق خواهند افتاد تا سیاست تولید نفت خام خود را در آغاز ماه آینده بررسی کنند. عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، تاکنون احتمال کاهش بیشتر را رد کرده است.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق هفته گذشته گفت: «در نشست بعدی که در سوم و چهارم ژوئن (خرداد) برگزار می‌شود، هیچ کاهش اضافی وجود نخواهد داشت و در مورد عراق، ما نمی‌توانیم کاهش بیشتری داشته باشیم. نظراتی که رویترز گزارش کرده است.