درآمد Nvidia AMD را افزایش می دهد در حالی که سایر تراشه سازان مانند اینتل سقوط می کنند

جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، پلتفرم محاسباتی Nvidia Volta GPU را در سخنرانی اصلی خود در CES در لاس وگاس، 7 ژانویه 2018 نشان می‌دهد.

ریک ویلکینگ | رویترز

انویدیا افزایش سهام بسیاری از نام‌های نیمه‌رسانا را در معاملات پنج‌شنبه به‌ویژه شرکت‌هایی که در تراشه‌های مورد علاقه هوش مصنوعی تخصص دارند، جذب کرد.

به طور قابل توجهی غایب در تجمع گسترده تر بود اینتل، که حتی قبل از رونق هوش مصنوعی با مشکل مواجه شده است.

با نزدیک شدن به ارزش بازار یک تریلیون دلاری، سهام انویدیا 24 درصد افزایش یافت، در کنار افزایش قابل توجه 11 درصدی سهام میکرو دستگاه های پیشرفته. انویدیا و AMD هر دو در واحدهای پردازش گرافیکی به اصطلاح گسسته یا مستقل تخصص دارند.

مارول سهام که 7.6 درصد افزایش یافت و Broadcomسهام آن 7.25 درصد افزایش یافت و از قرار گرفتن در معرض محاسبات ابری و کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی سود برد. مارول با شرکت هایی از جمله گوگل، متا و مایکروسافت; Broadcom در حال توسعه فناوری هایی برای اتصال ابر رایانه های هوش مصنوعی به یکدیگر است.

در همین حال، سهام شرکت‌های تراشه‌های کامپیوتری معمولی کاهش یافت. سهام اینتل در معاملات آخر روز حدود 5.5 درصد کاهش یافت. کوالکام که چیپ‌ست‌های موبایل تولید می‌کند، در ابتدا تا 1.3 درصد کاهش پیدا کرد تا اینکه بعداً در روز ضرر را جبران کرد و حدود 1 درصد کاهش یافت.

طیف گسترده ای از اقدامات قیمت نشان می دهد که از تمرکز بر تراشه های رایانه ای سنتی و تولید کنندگان GPU دور شوید. پردازنده‌های گرافیکی از افزایش تقاضای شرکت‌ها لذت برده‌اند، زیرا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری مستقر در تلاش برای ساختن پلتفرم‌های هوش مصنوعی هستند. پردازنده‌های گرافیکی «مغز» مدل‌های زبان بزرگ و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی هستند که به تقویت ChatGPT OpenAI و Bard Google کمک می‌کنند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا به CNBC گفت: «به جای میلیون‌ها پردازنده، پردازنده‌های بسیار کمتری خواهید داشت، اما آنها به میلیون‌ها پردازنده گرافیکی متصل خواهند شد».

از نظر تاریخی، برعکس بوده است. وارونگی بالقوه ممکن است پرواز را از نام CPU دور کند و به سمت Intel و AMD سوق دهد.

سهام از شرکت تولید نیمه هادی تایوان همچنین 12 درصد افزایش یافت. TSMC یک بخش کلیدی از فرآیند تولید برای بسیاری از شرکت های نیمه هادی است که تراشه های خود را طراحی می کنند اما می توانند به TSMC برای مدیریت فرآیند تولید ظریف و فنی اعتماد کنند.

را شاخص نیمه هادی VanEckسبدی ETF از نام‌های سازنده تراشه که شامل انویدیا و اینتل می‌شود، در معاملات پنجشنبه نزدیک به 8.6 درصد افزایش یافت.

– کیف لسوینگ و رابرت هام از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.