استارباکس 6000 فروشگاه خود را در سپتامبر 2022 در سرزمین اصلی چین افتتاح کرد.
بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ
پکن – مورگان استنلی در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد، گفت: هزینههای مصرفکننده چینی به این زودیها به سطح قبل از کووید باز نمیگردند، این مشکل برای برندهای بینالمللی مانند استارباکس است.
مردم نه تنها محتاط ترند، بلکه اکنون انتخاب های بیشتری دارند.
به گفته تحلیلگران مورگان استنلی، در بخش هزینه، سه عامل بر مصرف کننده چینی در سال جاری تاثیر می گذارد.
اولاً، چین مانند ایالات متحده و سایر بخشهای جهان در پی کووید، چکهای محرک را به مصرفکنندگان ارائه نکرده است.
دوم، محدودیتهای همهگیر و تغییرات نظارتی، 30 میلیون شغل در بخش خدمات را که پیش از کووید وجود داشت، حذف کرده است.
در این گزارش آمده است که حدود 20 میلیون از این مشاغل احتمالا اواخر امسال و سال آینده باز خواهند گشت. اما تحلیلگران انتظار دارند که بازیابی 10 میلیون باقیمانده بیشتر طول بکشد زیرا تحت تأثیر سرکوب آموزش، فناوری اینترنت و املاک پکن قرار گرفتند.
ثالثاً، بازار مسکن در پی تلاشهای دولت برای محدود کردن سفتهبازی، به طور مداوم نرم باقی مانده است.
تحلیلگران مورگان استنلی خاطرنشان کردند که قبلاً در نیمه اول سال 2021، فروش دارایی منجر به بهبودی شده بود.
کووید-19 و اقدامات برای کنترل آن از سال 2020 تا 2022 اقتصاد چین را به ورطه ورشکستگی کشاند. از زمان پایان ناگهانی این محدودیتها در دسامبر، رشد اقتصادی به طور متوسط بهبود یافته است.
تحلیلگران مورگان استنلی پس از افزایش 9 درصدی هزینههای مصرفکنندگان چینی در سال آینده، افزایش 4.8 درصدی را در سال آینده پیشبینی کردند – 0.5 درصد کمتر از قبل از همهگیری.
برای استارباکس، تحلیلگران انتظار دارند که شاخص صنعت فروش در فروشگاه های مشابه در چین در سال جاری حدود 7 درصد رشد کند. در این گزارش آمده است که این میزان هنوز در مقایسه با سال 2019 “تقریباً پایین تر از سطح نوجوانان” است.
بازار محلی سخت تر می شود
همچنین سختتر کردن کار برای برندهای بینالمللی، افزایش رقابت محلی است.
در واقع، غول قهوه مستقر در ایالات متحده در میان انتخابهای سهام «رستورانهای» آمریکا توسط تحلیلگران مورگان استنلی، «کمترین تمایل را برای اهرم بهبود چین دارد».
در گزارش مورگان استنلی، چین در ماه آوریل شاهد افزایش 16 درصدی نسبت به سال قبل در تعداد قهوهفروشیها بود که عمدتاً برندهای محلی بودند. در نتیجه، شرکتهای چندملیتی مانند SBUX سهم بازار خود را از دست دادهاند (اگرچه همچنان فروشگاهها با سرعتی قوی در حال رشد هستند).
این برند رقابت بیشتری با مفاهیم نسبتاً نوپا اما به سرعت در حال رشد مانند Luckin، Cotti و Tim Hortons دارد.
تیم هورتونز والدین در مقابل استارباکس
به گفته این شرکت ها، قهوه Luckin مستقر در چین اکنون بیش از 9000 فروشگاه دارد، در حالی که تیم هورتونز پس از ورود به کشور در سال 2019 بیش از 600 مکان دارد. نام تجاری جدید Cotti Coffee بسیار محبوب است وب سایت آن نسبت به افرادی که سعی در جعل هویت برند دارند هشدار می دهد.
استارباکس 6000مین فروشگاه خود را در سپتامبر 2022 در سرزمین اصلی چین افتتاح کرد.