سازمانهای غیرانتفاعی زیستمحیطی و میراث فرهنگی روز دوشنبه از اداره هوانوردی فدرال شکایت کردند و مدعی شدند که این آژانس قانون سیاست ملی محیطزیست را نقض کرده است، زمانی که به اسپیس ایکس اجازه داد بزرگترین موشکی که تا به حال از تاسیسات خود در بوکا چیکا در تگزاس ساخته شده است را بدون بررسی جامع محیطزیست پرتاب کند. پرونده های دادگاه به دست آمده توسط CNBC.
پرواز آزمایشی Starship Super Heavy SpaceX در 20 آوریل سکوی پرتاب این شرکت را منفجر کرد، تکههای بتنی و ورقههای فلزی را در هزاران فوت دورتر به زیستگاه حساس پرتاب کرد، ذرات معلق از جمله بتن پودر شده را برای مایلها پخش کرد و آتش سوزی 3.5 هکتاری را در زمینهای پارک دولتی ایجاد کرد. نزدیک محل پرتاب
شکایت علیه FAA توسط پنج شاکی در یک دادگاه منطقه ای در واشنگتن دی سی تنظیم شد: مرکز تنوع زیستی، سازمان حفاظت از پرندگان آمریکایی، بنیاد SurfRider، Save Rio Grande Valley و یک سازمان میراث فرهنگی، Carrizo-Comecrudo Nation. تگزاس
این گروه ها استدلال می کنند که آژانس باید قبل از اینکه به اسپیس ایکس اجازه دهد تا برنامه های Starship Super Heavy خود را در بوکا چیکا پیش ببرد، یک بیانیه عمیق اثرات زیست محیطی (EIS) انجام می داد.
آنها در این دادخواست نوشتند: “FAA در بررسی دقیق پروژه پیشنهادی شکست خورده است و به این نتیجه رسیده است که اثرات نامطلوب قابل توجهی به دلیل اقدامات کاهشی ظاهری رخ نخواهد داد.”
شاکیان استدلال می کنند که آژانس از نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق تر بر اساس “کاهش های زیست محیطی” پیشنهادی چشم پوشی کرده است. اما کاهشهایی که FAA واقعاً از SpaceX میخواست برای جبران خسارات زیستمحیطی ناشی از رویدادهای پرتاب، ساختوساز و افزایش ترافیک در منطقه و همچنین «ناهنجاریهایی» مانند تخریب سکوی پرتاب و انفجار در هوا در ماه آوریل کافی نبود. گفت.
شاکیان همچنین به دنبال این هستند که FAA را مجبور کنند مجوز پرتابی را که قبلاً برای SpaceX صادر کرده بودند لغو کند و قبل از صدور مجوز دیگری به EIS نیاز دارد.
در شکایت خود، وکلای دادگستری خاطرنشان کردند که رئیس کارکنان خود FAA برای دفتر حمل و نقل فضایی تجاری در ژوئن 2020 گفت که آژانس در حال برنامه ریزی EIS است. بعداً، وکلا نوشتند «بر اساس ترجیح اسپیس ایکس»، آژانس فدرال به استفاده از «تجزیه و تحلیل بسیار کممقولتری» رضایت داد که به اسپیس ایکس امکان داد زودتر پرتاب شود.
علیرغم ذرات معلق، زبالههای سنگینتر و آتشسوزی، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیسایکس، این آخر هفته در توییتر اسپیسز گفت: «تا جایی که میدانیم، هیچ آسیب معنیداری به محیطزیست که از آن آگاه هستیم، وارد نشده است».
تأثیر دقیق پرتاب بر روی مردم، زیستگاه و حیات وحش هنوز توسط آژانسهای فدرال و ایالتی و سایر محققان محیطزیست در کنار و مستقل از SpaceX در حال ارزیابی است.
سرزمینها و سواحل پناهگاه حیات وحش ملی بوکا چیکا، که در نزدیکی تأسیسات SpaceX Starbase قرار دارند، زیستگاههای ضروری برای گونههای در معرض انقراض از جمله پلور لولهکشی، گره قرمز، جاگواروندی، شاهین آپلومادو شمالی و لاکپشتهای دریایی از جمله Kemp’s Ridley را فراهم میکنند. Kemp’s Ridley در خطر انقراض ترین لاک پشت دریایی در جهان است و پناهگاه حیات وحش ملی دارای زیستگاه حیاتی تعیین شده برای لاک پشت لوله است.
سرزمین بوکا چیکا و حیات وحش آنجا، یعنی گلهای دریایی، برای قبیله کاریزو-کومکرودو تگزاس نیز مقدس هستند.
از چهارشنبه گذشته، محققان خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده هیچ لاشه حیوانی را که توسط قانون گونه های در معرض خطر محافظت می شود، در زمین هایی که در آن منطقه مالک یا مدیریت می کنند، پیدا نکرده اند. با این حال، محققان تا دو روز پس از پرتاب قادر به دسترسی به این سایت نبودند و این احتمال وجود داشت که لاشهها توسط شکارچیان خورده، شسته شده و یا حتی از سایت خارج شده باشند.
دسترسی قبایل، محققان و مردم به پارک های ایالتی، سواحل و منطقه پناهگاه حیات وحش ملی در نزدیکی Starbase، نگرانی خاصی برای گروه هایی است که FAA را به چالش می کشند.
وکلای شاکی خاطرنشان کردند که در سال 2021، ساحل بوکا چیکا برای حدود 500 ساعت یا بیشتر بسته یا غیرقابل دسترس بود، بر اساس اعلامیه های بسته شدن ارائه شده توسط شهرستان کامرون، با “بسته شدن ساحل یا نقطه دسترسی در بیش از 100 روز جداگانه.” این گروه ها استدلال کردند که نرخ بالای بسته شدن، که FAA اجازه داده است، “توانایی کشور Carrizo/Comecrudo تگزاس را برای دسترسی به زمین ها و آب هایی که بخشی از میراث اجدادی آنها است، نقض می کند.”
FAA بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.