کلارنا را فراموش کنید؟ سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که استارت‌آپ‌های جدید در «اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید»

با کمرنگ شدن هیاهوی تبلیغاتی در مورد روند «اکنون بخر، بعدا بپرداز»، برخی از سرمایه گذاران شرط می بندند که چیز بزرگ بعدی را یافته اند.

اکنون بخرید، بعداً به شرکت هایی مانند Klarna و تایید کنیدکه به خریداران اجازه می‌دهد پرداخت‌ها را به تاریخ بعدی موکول کنند یا خریدها را به اقساط بدون بهره تقسیم کنند، تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرند زیرا مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی نسبت به مخارج محتاط‌تر می‌شوند و نرخ‌های بهره بالاتر هزینه‌های وام را افزایش می‌دهند. آنها همچنین با افزایش رقابت با غول فناوری روبرو هستند سیب ورود به رینگ با پیشنهاد BNPL خودش.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

گلدمن ساکس می گوید اکنون زمان خرید این شرکت فناوری پرداخت است

CNBC Pro

اما سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرط می‌بندند که نسل جدیدی از استارت‌آپ‌های اروپایی برنده واقعی این فضا خواهند بود. شرکت‌هایی مانند Mondu، Hokodo و Billie انبوهی از پول نقد از سرمایه‌گذاران با یک طرح ساده جمع‌آوری کرده‌اند: کسب‌وکارها – نه مصرف‌کنندگان – مشتریان سودآورتری برای خرید در حال حاضر هستند، روند پرداخت بعداً.

«فرصت بزرگی در رابطه با «اکنون بخرید، بعداً پرداخت کنید» برای B2B وجود دارد [business-to-business] مالت هافمن، یکی از مدیران اجرایی Mondu، یک استارت آپ مستقر در برلین، گفت.

هافمن، که شرکتش اخیراً 43 میلیون دلار سرمایه از سرمایه گذارانی از جمله شرکت Valar Ventures، میلیاردر سیلیکون ولی، پیتر تیل، جمع آوری کرده است، پیش بینی می کند که بازار BNPL در معاملات B2B در اروپا و ایالات متحده طی چند سال آینده به 200 میلیارد دلار برسد.

در حالی که خدماتی مانند Klarna برای خرید مصرف کننده اعتبار می دهند – مثلاً یک جین جدید یا یک سیستم بلندگوی پر زرق و برق – هدف شرکت های B2B BNPL تسویه معاملات بین مشاغل هستند. این با برخی دیگر از اشکال موجود تامین مالی کوتاه مدت مانند وام های سرمایه در گردش، که هزینه های عملیاتی روزمره شرکت ها را پوشش می دهد، و فاکتورینگ فاکتور، که در آن یک شرکت تمام یا بخشی از صورتحساب را برای دسترسی سریع تر به پول نقدی که بدهی دارد، می فروشد، متفاوت است.

نسل جدیدی از استارت آپ های BNPL

کشور کل بودجه VC جمع آوری شد
اسکالاپای ایتالیا 727.5 میلیون دلار
بیلی آلمان 146 میلیون دلار
پخش کننده انگلستان 58.4 میلیون دلار
هوکودو انگلستان 56.9 میلیون دلار
موندو آلمان 56.9 میلیون دلار
ترید سوئد 12.3 میلیون دلار

منبع: کرانچ بیس

پاتریک نوریس، یک شریک عمومی در شرکت سهام خصوصی Notion Capital، گفت که بازار B2B BNPL “بسیار بزرگتر” از بازار تجارت به مصرف کننده یا B2C است. Notion اخیراً سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری را در هوکودو، یک شرکت B2B BNPL مستقر در بریتانیا انجام داده است.

نوریس گفت: «اندازه متوسط ​​سبد در B2B بسیار بزرگتر از میانگین سبد مصرف کننده است.

بازیکنان B2C لنگ می زنند

سهام بازیگران اصلی BNPL متمرکز بر مصرف کننده به شدت در سال 2022 کاهش یافته است زیرا نگرانی ها در مورد رکود بالقوه بر این بخش سنگینی می کند.

طبق گزارشی از وال استریت ژورنال، Klarna سوئد در حال مذاکره برای جذب سرمایه با تخفیف شدید تا آخرین ارزش خود است – از 46 میلیارد دلار در سال 2021 به 15 میلیارد دلار کاهش یافته است. سخنگوی Klarna گفت که این شرکت در مورد “گمانه نویسی ها اظهار نظر نمی کند. “

ایالتی، فین تک در فهرست عمومی تایید کنید از ابتدای سال تاکنون شاهد سقوط بیش از 75 درصدی سهام خود بوده است، در حالی که سهام آن مسدود کردنکه شرکت استرالیایی BNPL Afterpay را به قیمت 29 میلیارد دلار خریداری کرد، 57 درصد کاهش یافته است. پی پال، که ویژگی وام اقساط خود را ارائه می دهد، نسبت به امروز 60 درصد کاهش یافته است.

BNPL در همه‌گیری ویروس کرونا شروع به کار کرد و راهی مناسب برای تقسیم پرداخت‌ها به تکه‌های کوچک‌تر تنها با چند کلیک در صفحات پرداخت خرده‌فروشان به خریداران ارائه کرد. اکنون، مشاغل در حال ورود به روند هستند.

فیلیپ بنتون، تحلیلگر فین‌تک در شرکت تحقیقات بازار Omdia می‌گوید: «تجارت‌ها با توجه به بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان و ادامه بحران زنجیره تأمین همچنان با مشکلات جریان نقدی مواجه هستند، بنابراین هر روشی برای دریافت سریع‌تر پول بر اساس انعطاف‌پذیری جذاب خواهد بود».

مدیر عامل SumUp می‌گوید فین‌تک پس از ۲ سال «سرور» شاهد عقب‌نشینی «سالم» است.

Mondu و Hodoko ارزش‌گذاری‌های خود را به‌طور عمومی اعلام نکرده‌اند، اما Scalapay ایتالیا و Billie آلمان آخرین بار به ترتیب 1 میلیارد و 640 میلیون دلار ارزش داشتند.

خدمات BNPL مخصوصاً در بین شرکت‌های کوچک و متوسط ​​محبوبیت پیدا کرده است، زیرا آنها نیز از افزایش تورم رنج می‌برند. به گفته هافمن، رئیس Mondu، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​مدت‌هاست که توسط بانک‌های بزرگ «تحت خدمات» قرار گرفته‌اند.

وی گفت: “بانک ها واقعا نمی توانند حجم بلیط را کاهش دهند تا آن را مقرون به صرفه کنند، زیرا حاشیه سهمی که آنها با چنین وامی دریافت می کنند، هزینه های مربوطه را پوشش نمی دهد.”

در عین حال، شرکت‌های فین‌تک ثابت کرده‌اند که یک رویکرد مبتنی بر داده‌محور و یک رویکرد خودکارتر به اعتبار می‌تواند عملاً آن را کارآمد کند و بازار آدرس‌پذیر را گسترش دهد.»

ریسک رکود

محصولات BNPL به دلیل ترس از اینکه ممکن است مردم را مجبور به بدهی هایی کنند که توانایی پرداخت آن را ندارند و همچنین عدم شفافیت در مورد هزینه های تأخیر پرداخت و سایر هزینه ها، با مخالفت برخی تنظیم کننده ها مواجه شده است.

بریتانیا با مقامات دولتی امیدوار است که قوانین سخت گیرانه تری را در اوایل سال 2023 برای این بخش وضع کند. با این حال، نوریس گفت که شرکت های BNPL متمرکز بر تجارت با ریسک نظارتی کمتری نسبت به شرکت هایی مانند Klarna روبرو هستند.

او گفت: “قوانین در B2C حفاظت بسیار مورد نیاز را از مصرف کنندگان ارائه می کند و به آنها کمک می کند تا هوشمندانه خرید کنند و از بدهی خودداری کنند.” “در B2B، خطر خرج بیش از حد مشاغل برای مواردی که به آنها نیاز ندارند ناچیز است.”

با این حال، یکی از مواردی که بازیکنان B2B باید مراقب آن باشند، سطح ریسکی است که می‌پذیرند. نوریس گفت که با یک رکود احتمالی در افق، یک چالش بزرگ برای استارت آپ های B2B BNPL حفظ رشد بالا و در عین حال آماده شدن برای ورشکستگی های بالقوه خواهد بود.

بنتون Omdia گفت: “B2B به طور کلی دارای ارزش بالا و حجم کم است، بنابراین به طور طبیعی ریسک پذیری بالاتر و بررسی های مقرون به صرفه مهم تر خواهد بود.”