چگونه پیچیدگی لانه های موریانه از طراحی یک مدرسه الهام گرفته است

در شهرها و شهرهای جهان ، معماران به طور مداوم در تلاشند تا ساختمانهایی را بسازند که از نظر بصری دلپذیر ، کم مصرف و دارای ماندگاری بالا باشند. ایده های آنها تقریباً از طیف وسیعی از عوامل ، از محدودیت های بودجه ای و مهندسی گرفته تا نگرانی های تاریخی و زیبایی شناختی ، اطلاع رسانی می شود.

با این حال شاید جای تعجب باشد که دنیای طبیعی می تواند منبع الهام مستقیم نیز باشد.

به عنوان مثال ، طراحی مجدد آندرس نیکیست در مدرسه ای در تیمرو ، سوئد ، از موریانه ها الهام گرفته شده است.

نیویکست که از سال 1962 به عنوان معمار کار می کند به انرژی پایدار CNBC گفت: “این یک ایده زیست سنجی است.”

“لانه موریانه ها یک جمع کننده خورشید است … وقتی خورشید به برج ، لانه می درخشد ، شما تمام لانه را گرم می کنید.”

Nyquist همچنین توضیح داد که موریانه ها شبکه های کانال های زیرزمینی را در لانه خود حفر کرد که هوای ورودی را خنک می کند. این به الهام بخشیدن از طراحی 1995 او برای لاگگاربرگ کمک کرد مدرسه در سوئد.

یک ورودی هوا دور از بدنه اصلی ساختمان ساخته شده و زیر زمین مدرسه به عنوان “کانال هوای تأمین کننده” عمل می کند.

در بالای سطح زمین ، سایر ویژگی های پایدار این مدرسه شامل دیوارهای آجری است که می تواند گرما را جذب کند ، گیاهانی که برای تمیز کردن هوا استفاده می شوند و پنجره هایی که تهویه هوا را در طول گرما فراهم می کنند.

نیکوئیست گفت: “هنگامی که خورشید بر روی سقف می تابد ، هوا به آرامی به سمت دودکش های بالای ساختمان می رود و این دودکش ها از کلاس به سیستم تهویه متصل می شوند.”

“این بدان معنی است که در زمستان ، وقتی منفی 20 (درجه سانتیگراد ، یا منفی 4 درجه فارنهایت) باشد … می توانیم هوا را گرم کنیم ، به علاوه دو (درجه سانتیگراد) … و این بدان معنی است که ما در حال صرفه جویی در انرژی هستیم.” اضافه. “این نیز بخشی از سیستم خنک کننده در تابستان است.”

این مدرسه اولین باری نبود که Nyquist طرحی را با در نظر گرفتن اصول پایدار طراحی کرد.

در دهه 1960 ، او کار در زمینه ساخت و ساز در نزدیکی شهر Sundsvall سوئد را آغاز کرد.

وی به CNBC گفت: “ما 18 هکتار زمین خریداری کردیم و یک روستا را برنامه ریزی کردیم.” تمرکز این طرح پایداری ، خودکفایی و محیط زیست بود. از ویژگی های این روستا می توان به داشتن آب برای خود و همچنین یک طرح تصفیه فاضلاب در مقیاس کوچک اشاره کرد.

نیویکست در ادامه اظهار داشت: “تا زمانی که نمونه های خوبی نداشته باشید ، نمی توانید تغییری ایجاد کنید.” “دهکده کوچک من اینجا فقط یک مثال خوب است و لاگگاربرگ مدرسه نیز مثال خوبی است که می توانید از آن الهام بگیرید.

قدرت تقلید زیستی

الساندرو بیانکیاردی مهندس محیط زیست و بنیانگذار استارتاپی به نام سیاره است که بر “طراحی الهام گرفته از زیست شناسی برای نوآوری پایدار” تمرکز دارد.

وی در گفتگو با CNBC گفت که زیست تقلید می تواند به ما در تولید محصولی با کارآیی بیشتر کمک کند.

وی گفت: “نه تنها خود محصولات ، بلكه نحوه تولید آنها و نحوه تولید آنها ، یا آنها را دور ریخته یا دوباره استفاده می كنیم یا آنها را بالا می كشیم.”

“به عنوان مثال ، ما سیستم های هوشمندی برای مدیریت کارخانه هایی داریم که الگوریتم های خود را از هوش ازدحام کپی کرده اند ، بنابراین همان هوشمندی است که توسط مورچه ها و زنبورها استفاده می شود.”

بیانچیاردی در ادامه خاطرنشان کرد که بیومیمیک همچنین می تواند به بهبود فن آوری های انرژی های تجدیدپذیر کمک کند ، به عنوان مثال توربین بادی کارآمدتر که از باله های نهنگ ها تقلید می کند.