موتور زانتیا 2021 ·

در دوران تحریم های سخت علیه خودروسازی ، تولید این مدل متوقف شد. تولید خودرو زانتیا در سال ۸۹ و تولید مگان در سال ۹۲ متوقف شد. این شوالیه فرانسوی که خیلی زود بازنشسته شد، به خصوص به دلیل طراحی آن و همچنین طرح چوب داشبورد و رو دریها و دسته دنده آن در برخی مدلها ظاهری قدیمی دارد اما به دلیل داشتن سرعت و شتاب بالا با استقبال خوبی به ویژه در ایران روبرو شد و با وجود توقف تولید همچنان این کهنهسوار طرفداران خاص خود را دارد. افزون بر این موارد عملکرد ضعیف و سنگین ترمز در توقفهای ناگهانی، دید نامناسب عقب، ایمنی غیرقابل دفاع در تصادف از پهلو، عدم استهلاک مناسب نیروی وارده از تصادفها جلو و مواردی از این دست سبب میشوند زانتیا به رغم سوار نرم و مثالزدنی و هندلینگ جذاب، در برابر رقبایی چون رنو مگان دنده دستی ۱۶۰۰ سیسی و هیوندای آوانته دنده دستی نقش یک بازنده را بازی کند و از لیست گزینههای بسیاری خارج شود. یک از این اقدامات کار روی پژو 405 و طراحی فیس لیفت اون بودش که حاصل این کار در سال 1378 محصولی به نام پژو پرشیا بوده است. برخلاف دهه نود، اکثر خودروهایی که در این دوران به مشتریان عرضه میشدند از برندهای شناخته شده بودند و هنوز هجوم خودروهای ناشناخته چینی بازار را تحت تاثیر خود قرار نداده بود.

توانایی حرکت روی سه چرخ در کنار قابلیت تنظیم ارتفاع از جمله ویژگیهایی بودند که سیتروئن زانتیا را خودرویی جدید و متمایز در بازار آن دوران ایران نشان میدادند. در این صورت برای مدتی طولانی میتوانید با آنها سواری باکیفیت و لذتبخش داشته باشید. شما به کمک اهرمی که کنار اهرم ترمز دستی قرار دارد میتوانید ارتفاع زانتیا را برای مسیرهای پر دستانداز زیاد کرده و برای جادهها و مسیرهای سرعتی کم کنید. البته توصیه میکنیم با توجه به کارکرد بالای اکثریت قریب به اتفاق این خودروها در صورتی که با عزم جزم قصد خرید زانتیا دارید، حتما سلامت بدنه خودرو و قطعات اصلی آن را به کمک یک متخصص خبره مورد بررسی قرار داده و به شدت در مورد انتخاب خودرو وسواس به خرج بدهید. مدلی که سایپا آشکارا سعی داشت آن را شبیه به رنو مگان جلوه بدهد بلکه بتواند زانتیا با یک نسل به روز رسانی بار دیگر در بازار مطرح کند. ایران خودرو در تلاش برای رفع این مشکل ، اقدام به عرضه مدل LX نمود که از موتور کم حجم تر و پرتوان تر TU5 بهره می برد که نخستین بار با پژو 206 تیپ پنج وارد ایران شد و در این سالها شاهد نصب آن روی سمند ، رانا و پارس بوده ایم.

این خودرو اولین بار در سال اواسط دهه ۹۰ در فرانسه تولید شد اما در سال ۱۹۹۷ فیس لیفتی داشت که نسخه فیس لیفت آن وارد بازار ایران شده است.امروز در سایت z4car به بررسی معایب سیتروئن زانتیا می پردازیم. اما با تحولات صورت گرفته در وضعیت اقتصادی و پرواز نرخ ارز در سال های ابتدایی دهه ۹۰، قیمت خودروهای خارجی به یک باره چند برابر شد. سیتروئن زانتیا با موتور های مختلفی تولید شد و در ایران با دو موتور 1.8 و 2 لیتری ؛ موتور 2 لیتری سیتروئن زانتیا 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو تولید میکند و با شتاب 9.5 ثانیه ای میتواند تا حداکثر 200 کیلومتر در ساعت حرکت کند، در واقع می توان گفت از نظر فنی چیزی از خودرو های صفر کیلومتر ندارد و حتی قدرتمند تر است اما برخلاف وضعیت فنی خوبی که دارد از لحاظ ایمنی ضعیف است و تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره را در تست ایمنی دریافت کرده . موتور هر دوی این خودروها 2000 سیسی است، اما قدرت موتور مگان 132 اسببخار است که این یعنی از موتور 135 اسببخاری زانتیا ضعیف تر است. چراغ سوم ترمز عقب ئیالاکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ الئیدی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است.

موتور 1.8 لیتری ELX با اینکه هم حجم با موتور 1.8 لیتری XU7 پارس معمولی است اما به دلیل داشتن سرسیلندر 16 سوپاپ خود با طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) میتواند قدرت و گشتاور بیشتری به میزان 110 اسب بخار و 155 نیوتن متر تولید کند. فرض کنید در موتور های عادی با ۲سوپاپ برای هر سیلندر احتراق معمولی صورت میگیرد حال بیاییم ۲سوپاپ دیگر اضافه کنیم یعنی احتراق دوبرابر سیستم خنک کنندگی وآلیاژ موتوربرای احتراق یک برابر این خود علت اصلی این مسئله است که در کم کردن آب هم دست کمی ندارد. اگر نمیخواهید گذرتان به تعمیرگاه بیفتد سراغ هیچکدام از این دو خودرو نروید؛ اما اگر حالش را دارید، پس از خرید هر یک از این دو خودروی فرانسویِ محبوب یک چکاپ و تعمیر اساسی را در برنامهتان داشته باشید. به همین منظور دو دست دوم محبوب بازار خودرو یعنی مزدا323 و سیتروئن زانتیا را در مقابل یکدیگر فرار دادیم تا ببینیم خرید کدام یک به صرفه تر است. این خودرو یک خودرو لوکس با دو نوع موتور XUM و L4 قابل… ۳-لرزش اتاق در حالات مختلف : -در سرعت ۹۰ تا ۱۱۰کیلومتر برساعت علت : بالانس نبودن رینگ های جلو راه حل : تیوبلس -هنگام شتاب بین ۲۰ تا۴۰ کیلومتر برساعت علت :از بخش پلوس یا میل چتری تعادل راه حل: فقط مراجعه به تعمیرکار مجاز -هنگام ترمز بین ۴۰ تا ۲۰کیلومتر برساعت علت :جلوبندی را حل :تعمیر وتعویض وسایل جلو بندی خودرو ۴- سفت شدن فرمان زانتیا علت : علل متعددی این مشکل دارد ولی ساده ترین آن کمبود روغن LHM است و نیز بیشتر اوقات از رام فرمان میباشد .

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا لطفا از سایت ما دیدن کنید.