مدل کسب‌وکار جدید فناوری: «با کمتر کار بیشتر انجام دهید»

ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت، در جریان رویدادی در دهلی نو، 19 دسامبر 2022 صحبت می کند.

سجاد حسین | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

یک هفته از پایان فصل درآمدهای فناوری با ارزش بالا می‌گذرد مال اپل گزارش پنجشنبه گذشته موضوعی که سرمایه گذاران از مدیران ارشد در سراسر سیلیکون ولی و فراتر از آن شنیدند این بود که زمان آن فرا رسیده است که «با کمتر کار بیشتر انجام دهیم».

کاهش هزینه ها که در اواخر سال 2022 شروع شد، در سه ماهه اول افزایش یافت و در فصل دوم نیز ادامه دارد. مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، روز چهارشنبه به کارکنان گفت که هیچ افزایش حقوقی برای کارمندان تمام وقت وجود نخواهد داشت، زیرا این شرکت اعلام کرد 10000 شغل در اوایل سال جاری کاهش داده است.

حتی در حالی که غول‌های صنعت از افزایش قیمت سهام در سال 2022 وحشیانه لذت می‌برند، آنها به وضوح نشان می‌دهند که مشتریان حداقل در آینده نزدیک در هزینه‌های خود محافظه‌کار خواهند بود و روزهای مازاد فناوری پشت سر ماست.

الفبا ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت، که به دلیل دریافت جایزه سهام بیش از 200 میلیون دلار در حالی که شرکت کوچک می شود، از نیروی کار خود انتقاد کرده است، بر کارایی تمرکز کرده است. فیلیپ شیندلر، مدیر بازرگانی، در تماس با درآمد شرکت در اواخر آوریل، «محیط کلان انجام بیشتر با کمتر» را توصیف کرد.

این عبارت راه خود را در چندین تماس اخیر درآمد فناوری پیدا کرده است. جف گرین، مدیر عامل شرکت خرید تبلیغات دیجیتال میز تجارت، گفت که صاحبان محتوا برای تلاش و رشد سودآور با یک بازار چالش برانگیز سر و کار دارند، “بنابراین این بدان معناست که مردم باید کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهند” زیرا آنها به دنبال کسب ارزش بهتر از تبلیغات خود هستند.

در طول فصل سود، مدیران به فشارهای کلان اقتصادی، باد مخالف ارز و مخارج محتاطانه مشتریان و مصرف کنندگان اشاره کردند. برای بسیاری از رهبران فناوری، مسیر برنامه ریزی شده رو به جلو، تخصیص مجدد تعداد کارمندان و هزینه ها به سمت محرک های درآمد و بررسی چگونگی کاهش هزینه های بلند مدت برای محاسبات، زنجیره تامین و موجودی است.

بین با ارزش ترین شرکت های فناوری ایالات متحده – مایکروسافت، اپل، متا، آمازون و Alphabet – دو حوزه بزرگ برای افزایش سرمایه گذاری زیرساخت های ابری و ابتکارات هوش مصنوعی هستند. در گزارش‌های درآمدی خود، مدیران شرکت در یادآوری اهمیت هزینه‌کردن در آن حوزه‌ها به سرمایه‌گذاران و در عین حال سخت‌کوشی با کاهش هزینه‌های گسترده‌تر، راه افتادند.

الفبا

ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت.

منبع: الفبا

آلفابت مادر گوگل، چند ماه گذشته را صرف رسیدگی به انواع کاهش هایی کرده است که این شرکت هرگز در ربع قرن اول خود تجربه نکرده است. اخراج دسته جمعی انجام داده است. کندی استخدام؛ کاهش بودجه سفر و تفریح؛ توقف ساخت و ساز در حداقل یک محوطه اداری؛ و کاهش سرمایه گذاری برای پروژه های آزمایشی بیشتر، مانند انکوباتور فناوری منطقه 120.

همه اینها پس از آن اتفاق می افتد که Pichai در سال گذشته برنامه های خود را برای “بازده بیشتر شرکت 20٪” اعلام کرد.

در تماس درآمد سه ماهه اول آلفابت، مدیران درباره تلاش‌ها برای تخصیص منابع به حوزه‌های کلیدی مانند ابر، هوش مصنوعی، سخت‌افزار، یوتیوب و جستجو بحث کردند. شیندلر قبل از اعلام روز چهارشنبه شرکت مبنی بر وارد کردن هوش مصنوعی به جستجوی گوگل، «توانایی جستجو برای نشان دادن تقاضا و ارائه بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری در یک محیط نامشخص» را برجسته کرد.

علاوه بر اخراج‌های ماه ژانویه که حدود 12000 کارمند یا 6 درصد از نیروی کار گوگل را تحت تأثیر قرار داد، پیچای به تغییرات ساختاری بیشتری در این فراخوان اشاره کرد، از جمله قرار دادن گروه‌های متمرکز بر هوش مصنوعی Google Brain و DeepMind تحت یک چتر با «منابع محاسباتی ادغام‌شده».

پیچای گفت: «از سه ماهه دوم سال 2023، هزینه‌های مرتبط با تیم‌ها و فعالیت‌های منتقل شده از Google Research از سرویس‌های Google به Google DeepMind در هزینه‌های شرکتی تخصیص‌نشده آلفابت منتقل می‌شود.

پیچای گفت که آلفابت همچنین قصد دارد راه هایی را برای کاهش بالقوه سبد املاک و مستغلات خود و صرفه جویی در هزینه های محاسباتی، تا حدی از طریق تلاش برای بهبود کارایی آموزش برای مدل های هوش مصنوعی و با استفاده بیشتر از مراکز داده، بررسی کند. روث پورات، مدیر ارشد مالی، گفت: این شرکت همچنین به سمت مدیریت بهتر هزینه‌های تامین‌کننده و فروشنده، به‌علاوه استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای “بهبود بهره‌وری در سراسر آلفابت” حرکت خواهد کرد.

مایکروسافت

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، طی مصاحبه ای در ردموند، واشنگتن، 15 مارس 2023 صحبت می کند.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

در جریان تماس درآمد مایکروسافت در 25 آوریل، مدیران گفتند که این شرکت به محدود کردن تمرکز خود ادامه خواهد داد و تجارت ابری خود را که شاهد افزایش قراردادهای کوتاه مدت مشتریان است، اولویت خواهد داد. در کنار تعهد 13 میلیارد دلاری این شرکت به OpenAI، صحبت های بی پایانی درباره هوش مصنوعی وجود دارد.

نادلا گفت: «از آنجایی که ما به آینده‌ای نگاه می‌کنیم که در آن چت به روشی جدید برای مردم برای جستجوی اطلاعات تبدیل می‌شود، مصرف‌کنندگان در مدل کسب‌وکار و روش‌های انتخابی واقعی با نقاط ورود چت مبتنی بر Azure در سراسر Bing، Edge، Windows و ChatGPT OpenAI دارند. زنگ زدن. ما مشتاقانه منتظر ادامه این سفر هستیم که یک تغییر نسلی در بزرگترین دسته نرم افزار: جستجو است.

در ماه مارس، مایکروسافت اعلام کرد که 10000 شغل یا تقریباً 5 درصد از نیروی کار شرکت را به دنبال اظهارنظرهای اجرایی در اواخر سال 2022 در مورد اهمیت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، کاهش می دهد.

ما تقریباً یک سال را پشت سر گذاشتیم که آن محوری ساتیا در مورد آن صحبت کرد – از شروع هزاران بار کاری جدید، و آن را زمان همه گیر نامیدیم تا این پست انتقالی – و واقعاً داریم به امی هود در آخرین تماس با درآمد خود گفت: سالگرد شروع آن. ما به تنظیم بهینه‌سازی ادامه می‌دهیم، اما در برخی مواقع، حجم کاری را نمی‌توان خیلی بیشتر بهینه کرد.»

آمازون

اندی جاسی روی صحنه در DealBook نیویورک تایمز 2022 در شهر نیویورک، 30 نوامبر 2022.

توس رابینسون | گتی ایماژ

گزارش درآمد سه ماهه اول آمازون به دنبال دوره ای از کاهش بی سابقه برای خرده فروش الکترونیکی بود.

برایان اولساوسکی، مدیر مالی مالی، گفت: محیط تورم مزاحم و عدم اطمینان اقتصادی مشتریان را به تلاش برای “توسعه بیشتر بودجه” سوق می دهد و افزود: “مشابه کاری است که ما در آمازون انجام می دهیم.”

در ماه‌های اخیر، این شرکت نیروی کار خود را 27000 نفر کاهش داده است، از جمله کاهش در خدمات وب آمازون، توییچ، واحد تجاری و تبلیغات دستگاه‌ها، و همچنین در منابع انسانی و جاهای دیگر. آمازون همچنین کاهش یا توقف استخدام را برای مناطقی مانند خرده فروشی و آمازون پرایم اجرا کرد و بودجه پروژه های آزمایشی بیشتری مانند ربات های تحویل را کاهش داد.

اندی جاسی، مدیر عامل شرکت در این تماس گفت: «ما نگاهی عمیق به سراسر شرکت انداختیم و از خود پرسیدیم که آیا در مورد پتانسیل بلندمدت هر طرح برای ایجاد درآمد کافی، درآمد عملیاتی، جریان نقدی آزاد و بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاری شده اعتقاد داریم یا خیر.

جاسی گفت که این باعث شد این شرکت کتابفروشی‌های فیزیکی، فروشگاه‌های چهار ستاره و کسب‌وکارهایی مانند آمازون فابریک و آمازون کر را ببندد، «جایی که مسیری برای بازدهی معنی‌دار ندیدیم». او افزود آمازون همچنین برخی از برنامه ها را تغییر داده است، مانند حذف حمل و نقل رایگان برای سفارش های مواد غذایی بیش از 35 دلار.

در همین حال، آمازون در بحبوحه رونق هوش مصنوعی و همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ابری، تراشه‌ها، مراکز تکمیل منطقه‌ای و در نهایت کسب‌وکاری که به مشتریان سازمانی اجازه می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی آمازون را برای اهداف خود سفارشی‌سازی کنند، آمازون در حال استفاده از مدل‌های زبان بزرگ است.

«هر یک از مشاغل ما در آمازون [is] ساختن بر روی مدل‌های زبانی بزرگ برای اختراع مجدد تجربیات مشتری ما، و شما آن را در تک تک کسب‌وکارها، فروشگاه‌ها، تبلیغات، دستگاه‌های ما خواهید دید. [and] سرگرمی، “جاسی گفت.

سیب

مدیر عامل اپل، تیم کوک، آیفون 14 جدید را در یک رویداد اپل در کوپرتینو، کالیفرنیا، 7 سپتامبر 2022 معرفی می کند.

کارلوس باریا | رویترز

اپل پس از گزارش درآمدی بهتر از حد انتظار، تماس خود را با خبرنگاران آغاز کرد، اما همچنان نسبت به سال گذشته کاهش 3 درصدی را ثبت کرد. این شرکت گفت که چالش‌های اقتصاد کلان و باد مخالف ارز منجر به برخی موانع درآمدی برای iPad و Mac شده است.

مدیران گفتند که شرایط اقتصادی بر تبلیغات و بازی‌های موبایلی تأثیر می‌گذارد و آنها تصمیم شرکت برای هدایت هزینه‌ها به سمت محرک‌های درآمد را تکرار کردند.

لوکا ماستری، مدیر مالی، در این تماس گفت: «ما با تمرکز بر رشد بلندمدت با سرمایه‌گذاری مستمر در نوآوری و توسعه محصول، هزینه‌های خود را از نزدیک مدیریت می‌کنیم.»

اپل، که تاکنون موفق شده است از اخراج های قابل توجه اجتناب کند، همچنین به برنامه هایی برای ادامه بهبود عملیات زنجیره تامین خود اشاره کرد.

تیم کوک، مدیرعامل این شرکت گفت: “ما به دنبال راه هایی برای بهینه سازی زنجیره تامین بر اساس آنچه که هر روز و هر هفته و غیره یاد می گیریم ادامه خواهیم داد.” وی افزود علیرغم “رژه وحشتناک” ناشی از همه گیری کووید-19 و کمبود تراشه در اقتصاد، “زنجیره تامین به طرز باورنکردنی انعطاف پذیر بوده است.”

این شرکت در شش ماه گذشته اقداماتی را برای به تاخیر انداختن پاداش ها، عقب انداختن تولید پروژه های کمتر فوری، کاهش بودجه سفر و توقف استخدام در برخی بخش ها انجام داده است.

متا

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا پلتفرمز، در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن، 17 اکتبر 2019 سخنرانی می کند.

اندرو کابالرو-رینولدز | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در اوایل سال جاری از وال استریت تمجید کرد و گفت که سال 2023 پس از از دست دادن دو سوم ارزش سهام شرکت در سال 2022، “سال کارایی” خواهد بود.

از ماه نوامبر، این شرکت 21000 شغل را کاهش داده و سرعت استخدام را کاهش داده است. در همان زمان، زاکربرگ از هر فرصتی برای تاکید بر سرمایه گذاری در هوش مصنوعی استفاده کرد که به گفته این شرکت، بهره وری داخلی و کارایی تبلیغات را بهبود می بخشد.

در فراخوان درآمد سه ماهه اول شرکت، مدیران به برنامه متا برای از بین بردن برخی از محرک های درآمد غیرکلیدی و محدود کردن تمرکز آن، از جمله بر بخش های مرتبط با هوش مصنوعی مانند سیستم رتبه بندی تبلیغات، موتورهای توصیه برای فید و حلقه ها، به علاوه فشار قابل توجهی به سمت هوش مصنوعی مولد.

من فکر می‌کنم که این به معنای واقعی کلمه، تک تک محصولات و خدمات ما را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار خواهد داد – و این فقط یک موج بسیار بزرگ و مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید است که در دسترس است و ما در کل شرکت روی آن کار می‌کنیم.» زاکربرگ گفت.

در همین موضوع، سوزان لی، مدیر ارشد مالی، افزود: “ما هنوز در مراحل ابتدایی درک کاربردهای مختلف و موارد استفاده احتمالی هستیم. و من فکر می کنم این ممکن است یک فرصت سرمایه گذاری قابل توجه برای ما باشد که در منحنی بازده نسبی است. به برخی دیگر از کارهای هوش مصنوعی که انجام داده ایم.”

با این حال، زاکربرگ اصرار داشت که تغییر نام شرکت به متا در اواخر سال 2021 با عجله انجام نشد. متا 3.99 میلیارد دلار دیگر را در بخش آزمایشگاه های واقعیت، که سرمایه گذاری های متاورس خود را در خود جای داده است، از دست داد و زاکربرگ در این تماس گفت: “ما سال هاست که بر روی هوش مصنوعی و متاورس تمرکز کرده ایم و به تمرکز روی هر دو ادامه خواهیم داد.”

تماشا کردن: الکس کانترویتز در مورد درآمدهای فناوری

کانترویتز: ما در جایی هستیم که غول‌های فناوری لزوماً نباید پیشتاز بازار باشند