مایکروسافت با Xbox جدید فراتر از جنگ های کنسول نگاه می کند

یک مشتری کنسول PlayStation 5 را در یک فروشگاه الکترونیکی در سیدنی در 12 نوامبر 2020 ، در روز راه اندازی رسمی PS5 حمل می کند.

سعید خان | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

مایکروسافت و سونی هر دو کنسول بازی ویدیویی جدیدی را در این هفته منتشر کردند: مایکروسافت دارای 500 دلار Xbox Series X و 300 $ Series S است ، در حالی که سونی دارای دو مدل PlayStation 5 است که از 400 دلار شروع می شود.

آخرین نسل کنسول های منتشر شده توسط هر دو حدود هفت سال به طول انجامید. با جدیدترین سیستم ها ، مایکروسافت و سونی از استراتژی های مختلفی برای جذب بازیکنان و ایجاد درآمد بیشتر از گیمرها استفاده می کنند.

چیزهای زیادی روی خط است.

همه گیری به مردم وقت آزاد بیشتری برای بازی می دهد. گیمرها می توانند سالهای سال همچنان قلاب و مبهم بمانند ، که به معنای تجارت بزرگ برای هر دو شرکت است.

بازی 24٪ از درآمد سونی را نشان می دهد. این 8٪ از درآمد مایکروسافت است ، اما مایکروسافت به عنوان سومین شرکت دولتی باارزش ، تنها پشت سر اپل و عربستان سعودی آرامکو قرار دارد و هر موفقیتی در بازی می تواند به نفع بسیاری از سهامداران باشد.

آخرین بار چه اتفاقی افتاد

در سال 2013 ، وقتی مایکروسافت ایکس باکس وان را معرفی کرد و سونی پلی استیشن 4 را عرضه کرد ، بر اساس برآوردهای شرکت تحقیقاتی صنعت فناوری IDC ، سونی 4.2 میلیون کنسول جدید پیش از مایکروسافت که 3.8 میلیون فروش داشته است ، حمل کرد.

سونی قیمت PlayStation 4 را 400 دلار تعیین کرده بود ، 100 دلار کمتر از 500 دلار Xbox One. مایکروسافت به جای تمرکز مستقیم بیشتر روی بازی ، وقت خود را صرف ارتقا قابلیت های سرگرمی Xbox کرد. در ابتدا ، Xbox One با Kinect همراه شد ، دستگاهی که به افراد امکان می دهد Xbox را با دستورات صوتی و حرکات حرکتی کنترل کنند. این یک موفقیت مهم نبود و مایکروسافت با انتشار بسته 400 دلاری Xbox که Kinect را در سال 2014 کنار گذاشت ، خاتمه یافت.

در سال های بعد ، دارندگان پلی استیشن 4 به بازی های انحصاری غیرقابل دسترسی در سیستم های دیگر ، از جمله “Uncharted 4” ، “Horizon Zero Dawn” و “Spider-Man” دسترسی پیدا کردند. ایکس باکس وان دارای چند انحصاری خاص از جمله “Halo 5” بود.

با این حال ، طبق گفته IDC ، هر سال پلی استیشن 4 از ایکس باکس وان پیشی می گیرد.

مایکروسافت از زمان راه اندازی Xbox One رویکرد بازی خود را تغییر داده است. فیل اسپنسر ، معاون اجرایی مسئول بازی در مایکروسافت ، سال گذشته در مصاحبه با Verge گفت که ارسال کنسول ، اندازه گیری معمول موفقیت ، به اندازه تعامل مهم نیست ، از جمله تعداد افرادی که بازی می کنند.

این تغییر پس از انقلاب در سایر محصولات مایکروسافت در زمان Satya Nadella ، که در سال 2014 جایگزین استیو بالمر به عنوان مدیر عامل شرکت شد ، ادامه داد. این شرکت اصرار زیادی در دفاع از ویندوز نداشت. نسخه هایی از برنامه های Office خود را برای Android و iOS منتشر کرد و برنامه بهره وری Teams را در مجموعه Office به Linux ، سیستم عامل منبع باز وارد کرد. لینوکس در ویندوز قابل دسترسی شد. مایکروسافت مهاجرت مشتریان آفیس را به اشتراک آغاز کرد و ویندوز 10 را به صورت رایگان هدیه داد.

مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا در جریان نمایشگاه Viva Technologie در Parc des Expositions Porte de Versailles در 24 مه 2018 ، در پاریس با شرکت کنندگان صحبت می کند.

چسنوت | گتی ایماژ

سری X و S جدید Xbox هیچ عنوان عناوین جدید منحصر به فردی مانند آخرین بار ندارند. بنابراین مایکروسافت چگونه برجسته خواهد شد؟

جواب این است Xbox Game Pass ، یک سرویس اشتراک آنلاین است که به شما امکان می دهد بیش از 100 بازی را شامل شود ، شامل هر سه کنسول قبلی Xbox ، برای بارگیری – همه اینها ماهیانه 10 دلار است. مایکروسافت قصد دارد به مرور زمان سرویس را با عناوین جدید تقویت کند ، دقیقاً همان کاری که Netflix در مورد ویدئو انجام می دهد.

پیشنهاد مایکروسافت گسترده تر از مجموعه جدید PlayStation Plus سونی است ، سرویس مشابهی با 20 بازی PlayStation 4 اگر مشترک در سرویس چند نفره آنلاین PlayStation Plus باشند که هر ماه 5 دلار هزینه دارد ، می توانند بازی کنند.

مشترکین Game Pass که 5 دلار اضافی در ماه پرداخت می کنند ، به بازی برای بازی کردن بازی های Xbox در دستگاه های Android دسترسی پیدا می کنند. بازی ها از طریق اینترنت از مراکز داده مایکروسافت تحویل داده می شوند. (مایکروسافت می خواهد سرویس مشابهی را برای دستگاه iOS ارائه دهد ، اما می گوید سیاست های فروشگاه App اپل مانع انجام آن شده است).

گزینه تلفن همراه نشان دهنده پاسخی متنوع به Nintendo Switch است که گیم پلی قدرتمندی را در یک طراحی قابل حمل ارائه می دهد. سرویس Cloud PlayStation Now سونی از دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی نمی کند.

معاملات استودیویی

بازی های بیشتری در راه است.

شاخه بازی مایکروسافت با 23 استودیوی بازی سازی ، از جمله استودیوهایی که ناشی از خرید 7.5 میلیارد دلاری Zenimax است که مایکروسافت در ماه سپتامبر اعلام کرد ، در حال خرید است. این در حالی است که در سال 2018 از 11 برابر و بزرگتر از مجموعه 14 استودیویی سونی است. بلومبرگ در اوایل این هفته گزارش داد ، مایکروسافت به توسعه دهندگان بازی در ژاپن ، کشور اصلی نینتندو و سونی مراجعه کرده است.

استودیوی 343 Industries مایکروسافت قرار بود در فصل تعطیلات قسمت بعدی از مجموعه محبوب بازی های علمی-تخیلی “Halo” خود را همراه با کنسول های جدید Xbox منتشر کند ، اما در ماه آگوست این شرکت اعلام کرد که این بازی تا سال 2021 به تأخیر می افتد.

در مقابل ، هم نسخه 500 دلاری پلی استیشن 5 و هم نسخه 400 دلاری پلی استیشن 5 دیجیتال (که فاقد درایو دیسک است) می توانند بازی های انحصاری مانند “Marvel’s Spider-Man: Miles Morales” و “Demon’s Souls” را انجام دهند. PS5 همچنین دارای تعمیرات اساسی نرم افزار و طراحی کنترل کننده اصلی است.

بدون هیچ یک از این ویژگی ها در Xboxes جدید ، مردم به دنبال بهبود سخت افزار به عنوان دلیل استفاده از Microsoft هستند.

آنها آنجا هستند ، اما ممکن است برای سرنگونی سونی کافی نباشد.

آنچه مایکروسافت اکنون به آن اهمیت می دهد

سیموس بلکلی ، کارمند سابق مایکروسافت که به عنوان پدر ایکس باکس شناخته می شود ، که ابتدا مایکروسافت را به سمت گرفتن سونی سوق داد ، گفت: “من در این نسل هیچ فناوری نمی بینم که محتوای قابل توجهی را ارائه دهد.”

بلکلی سخت افزار جدید بازی مایکروسافت را امتحان کرده است و به گفته وی فکر می کند که در ابتدا PlayStation 5 سونی برتری بالایی خواهد داشت.

IDC با انتظار بلکلی موافق است. لوئیس وارد ، مدیر تحقیقاتی IDC در زمینه بازی ، اظهار داشت كه انتظار دارد سونی امسال حدود 5 میلیون كنسول PlayStation 5 بفروشد و مایکروسافت شاهد فروش 3.8 میلیون كنسول Xbox S X و S است. (جرت وست ، مدیر ارشد بازاریابی تجارت Xbox مایکروسافت ، در یک ایمیل به CNBC گفت: مایکروسافت هر کنسولی را که امسال تولید می کند به فروش می رساند و انتظار می رود از نظر استفاده از بازی تعطیلات رکوردی باشد). تحلیلگر جفرز ، برنت تیل ، روز پنجشنبه انتظار داشت که عرضه در سه ماهه چهارم و سه ماهه اول از تقاضا فراتر رود.)

سرمایه گذاران به هر حال روی فروش کنسول مایکروسافت تمرکز کمتری دارند. سال گذشته این شرکت معیار جدیدی را ارائه داد: رشد درآمد محتوا و خدمات Xbox ، که شامل اشتراک در Game Pass و سرویس دیرینه Xbox Live برای بازی آنلاین و همچنین فروش بازی های معروف مانند Minecraft برای دستگاه های غیر مایکروسافت است. این رقم در هر چهار چهار ماه گذشته بالاتر از رشد درآمد کلی بازی ها بوده است.

علاوه بر این ، فروش بالاتر کنسول لزوما به امور مالی مایکروسافت کمک نمی کند. کیت ویس و تحلیلگران مورگان استنلی ماه گذشته در یادداشتی که به مشتریان توزیع کردند نوشتند: هرچه درآمد کنسول مایکروسافت در سال مالی جاری خود که در 30 ژوئن به پایان می رسد بیشتر باشد ، حاشیه ناخالص کل شرکت کمتر خواهد بود.

بن تروپ ، بنیانگذار شرکت توسعه بازی ورمونت Frame Interactive ، گفت: “من فکر می کنم که سونی با فروش سخت افزار احتمالاً با سرعت بیشتری از دروازه خارج خواهد شد ، اما فکر نمی کنم مایکروسافت به این مسئله اهمیت دهد.” او چندین بازی پلی استیشن کار کرده است و انتظار دارد یک پلی استیشن جدید و یک ایکس باکس جدید بخرد – البته نه بلافاصله. وی گفت مایکروسافت بیشتر از اینکه کنسول ها را جابجا کند ، برخلاف سونی در جمع آوری مشترکین Game Pass متمرکز است.

وست در پاسخ به اینکه مایکروسافت قدرتمندترین کنسول ساخته شده را ارائه می دهد ، ادعا کرد که کاملاً به فروش کنسول اهمیت می دهد.

وی نوشت: “اما تمرکز صرف بر روی کنسول راهی ناقص برای ارزیابی صنعت بازی و چگونگی رشد آن در آینده نیست.” “توسعه دهندگانی که با ما کار می کنند می توانند از طریق cloud به گیمرها در سراسر رایانه ، کنسول و تلفن همراه دسترسی پیدا کنند. و همه بازیکنان جدیدی که بازی های خود را انتخاب می کنند به همان اندازه گزینه های بازی را دارند.”

تماشا کردن: کنسول های نسل بعدی Xbox و PlayStation با “نبردی چالش برانگیز” روبرو هستند: Analyst