سیر سیاه؛ خواص، مقایسه با سیر معمولی، طرز تهیه در منزل

سیر سیاه توانسته است به عنوان یکی از معجزه های دنیای لاغری و تناسب اندام در سراسر جهان، به ویژه کشورهای آسیایی شناخته شود. سیر سیاه یکی از گیاهان بسیار مفید و دارویی برای بدن انسان می باشد که خواص گوناگونی دارد. همانطور که می دانید در بدن انسان آنزیم ها نقش بسیار مهمی دارند که در صورت عمل نکردن صحیح و یا از بین رفتن آنها و پایین آمدن تعداد شان در قسمتهای مختلف بدن و به خصوص دستگاه گوارش ممکن است اتفاقات ناگواری برای افراد مختلف رخ بدهد و دچار بیماری های عجیب و اغلب خطرناک بشوند که سلامتی و حتی زندگی آنها را تهدید کرده و ممکن است آنها را به کام مرگ بکشاند. همچنین برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها پایین است، بسیار مفید می باشد زیرا قدرت ایمنی بدن را بالا می برد. همچنین با خستگی های مزمن ناشی از کار زیاد یا کمبود خواب مبارزه میکند.

همچنین باعث کاهش غلظت خون و همچنین فشار خون می شود. خطر بروز کلسترول و سرطان را کاهش می دهد. برای لاغر شدن با سیر سیاه دکتر بیز لازم است که آن را با معده خالی مصرف نمایید. باید بگوییم که خیر نوعی از سیر وجود دارد که به نام سیر سیاه دکتر بیز معروف است. سیر سیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و قدرت هضم قوی دارد. حتما با سیر بد بوی پر خاصیت آشنا هستید. به دلیل همین خاصیت انرژی زایی در تولید نوشابه و شکلات نیز از ان استفاده می شود. مردم کشورهای آسیایی مانند تایلند ، کره جنوبی و ژاپن سیرهای سیاه را به عنوان یک غذای سنتی قرن ها تولید و استفاده کرده اند ، اما در دهه های اخیر وارد بازار جهانی شده است. در کشور ما نیز این محصول وجود دارد و کم کم جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرده است. تحقیقات نشان می دهد که سیر سیاه نه تنها رادیکال های آزاد را در شرایط آزمایشگاهی از بین می برد بلکه آنزیم های آنتی اکسیدانی را در داخل بدن فعال می کند. با حرارت دادن آن، الیسین به اس- الیسیستین تبدیل می شود که بدن آن را راحت تر جذب می نماید.

مصرف سیر سیاه می تواند سردی جنسی را نیز کاملا درمان نماید. خون را رقیق می نماید و حملات قلبی و لخته های خونی و تراکم پلاکت های خونی را کاهش میدهد. سیر سیاه چربی های رسوب کرده در رگ ها را از بین می برد و مانع از گرفتگی عروق و سکته قلبی می شود. به این صورت که سیر تازه و خام را به مدت ۳ ماه در درجه حرارت بین ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد و رطوبت بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نگه داری میکنند که در این مدت رنگ آن سیاه شده، مزه ی آن ترش و شیرین (ملس) میشود و در مقایسه با سیر تازه ی اولیه بوی بسیار کمتری هم خواهد داشت. این شرایط باعث می شود که سیر بعد از تخمیر به رنگ تیره در بیاید و مواد محرکی که بوی ناخوشایندی دارند از بین بروند و حبه های سیر به صورت ژله سیر سیاه برای غلظت خون ایی باشد.

این محصول پرخاصیت و مفید در واقع از انجام تخمیر بر روی سیر معمولی بدست می آید. دارای آنتی اکسیدان های مفید و بسیار قوی. این نوع سیر چون حاوی پتاسیم است برای افرادی که از بیماری های کلیوی و ورم وحفظ اب دربدن رنج میبرند توصیه میشود. سیر حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین ث، ویتامین ب6، مواد معدنی ضروری مانند فسفر، منگنز، روی، کلسیم، آهن و تیامین، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین است. برعکس سایر روش های کاهش وزن که می تواند همراه با ضعف و کمبود مواد مغذی بدن باشد، زمانی که از سیر سیاه استفاده می کنید، مواد غذایی بدنتان نیز تامین می شود. سیر سیاه بایادی بر خلاف سایر سیر سیاه های موجود در بازار بدون مواد نگهدارنده بوده و تا زمان ارسال برای مشتری در سردخانه نگهداری می شود تا علاوه بر پیشگیری از فساد و کپک زدن، خواص سیر سیاه هم حفظ شود.