سود خالص آرامکو عربستان در سه ماهه سوم 45٪ کاهش می یابد

مخازن نفت در تاسیسات فرآوری نفت عربستان آرامکو ، یک شرکت نفت و گاز دولتی عربستان سعودی ، در میدان نفتی آبقایق.

استانیسلاو کراسیلنیکوف | TASS از طریق گتی ایماژ

دبی ، امارات متحده عربی – سود خالص آرامکو عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44.6٪ کاهش یافت که نشان دهنده خسارت ادامه یافته به تقاضای نفت و قیمت های جهانی از ویروس کرونا است.

سود خالص این سه ماهه از 79.84 میلیارد ریال در سه ماهه سوم 2019 به 44.21 میلیارد ریال (11.8 میلیارد دلار) کاهش یافت.

این رقم با برآورد تحلیلگران مطابقت دارد و حاکی از بهبودی از افت تاریخی درآمد در سه ماهه دوم است که باعث سقوط سود به 24.75 میلیارد ریال می شود.

این شرکت در انتشار روز سه شنبه خود گفت ، شرکت نفت دولتی پادشاهی سعودی شاهد کاهش قیمت نفت خام و حجم فروش و همچنین حاشیه پالایش و مواد شیمیایی ضعیف تری بود. همچنین شاهد کاهش حق امتیاز تولید نفت ، کاهش نرخ حق امتیاز از 20٪ به 15٪ و مالیات بر درآمد و زکات (مالیات اسلامی) بود.

تولید کننده ملی سود سه ماهه سوم خود یعنی 18.75 میلیارد دلار را حفظ کرده است که باید در سه ماهه چهارم پرداخت شود. سود سه ماهه دوم آن در ماه آگوست در همان سطح اعلام شد ، همچنین در سه ماهه بعد پرداخت می شود. سود سه ماهه اول آرامکو در سه ماهه دوم پرداخت شد.

آرامکو سال گذشته 1.5 درصد از سهام خود را به صورت محلی در Tadawul عربستان ذکر کرد ، که به گفته تحلیلگران ، بسیاری از اولویت های شرکت از جمله تعهد آن به سهامداران تغییر شکل داده است.

نیل بوریج ، تحلیلگر ارشد نفت و گاز در برنشتاین ، روز سه شنبه به “پایتخت اتصال” CNBC گفت: “آرامکو این تعهد سودمندی بسیار سنگین را به سهامداران داده است.”

“و این واقعاً یک قول اساسی بود برای هر سرمایه گذار که در آرامکو سعودی سرمایه گذاری می کند و این چیزی است که … این شرکت می خواهد آن را حفظ کند ، در امتداد خطوطی که به IPO متعهد شده اند.”

قیمت سهام آرامکو در Tadawul عربستان در عرض یک ساعت از زمان آغاز بورس ، با کمتر از 1٪ افزایش به 34.50 ریال هر سهم رسید. معاملات نفت خام برنت با قیمت 39.55 دلار در هر بشکه آغاز شد که در ابتدای هفته جاری به دلیل بازگشت چند کشور اروپایی به دلیل قفل شدن ویروس کرونا ، به طرز چشمگیری کاهش یافته است. معیار نفتی بین المللی بیش از 36 درصد از سال گذشته کاهش یافته است.

مانند تقریباً تمام تولیدکنندگان نفت ، این شرکت کاهش قابل توجهی در هزینه های سرمایه ای اعلام کرد زیرا قیمت های نفت خام با شروع همه گیری سقوط کرد. Capex برای سه ماهه سوم 6.4 میلیارد دلار بود ، با پروژه هایی از جمله یک پروژه برنامه ریزی شده 20 میلیارد دلاری نفت خام به مواد شیمیایی با شرکت صنایع پایه عربستان (SABIC) در حالت تعلیق یا “ارزیابی مجدد”.

برش های کیپکس “محتاطانه” هستند

بوريج گفت ، بازار پايين دست خصوصاً آسيب ديده است ، زيرا سرمايه گذاري هاي اخير آرامكو در تجارت پتروشيمي ها بيش از آنكه دارايي به لطف بيماري همه گير باشد ، بيش از يك دارايي است.

وی افزود: “ما از سه ماهه سوم شاهد پایین آمدن حاشیه های پالایش هستیم. و البته با اتمام خرید SABIC توسط آرامكو ، در مورد پالایش و تجارت پتروشیمی ، واقعاً هیچ خبر خوبی برای آرامكو وجود ندارد.”

بوريج افزود: “آرامكو براي افزايش كارايي و هزينه پايين تر ، هر كاري از دستشان بر مي آيد انجام مي دهد ، اما اين لزوماً به افزايش كيپكس نياز ندارد.” “به یاد داشته باشید بسیاری از برنامه های توسعه capex که در نظر گرفته شده بود مربوط به افزایش ظرفیت بود و در حال حاضر این ظرفیت به سادگی در بازار مورد نیاز نیست ، بنابراین من فکر می کنم کاهش capex کار عاقلانه ای است.”

این شرکت گفته است كه انتظار دارد هزینه های سرمایه گذاری در انتهای 25 تا 30 میلیارد دلار در سال 2020 در مقایسه با 32.7 میلیارد دلار برای سال 2019 باشد. ، “این سه شنبه در انتشار درآمد خود گفت.