زیمنس و دویچه بهن طرح آزمایشی قطار با انرژی هیدروژن را برنامه ریزی می کنند

آرم Deutsche Bahn AG که در Bahntower ، Potsdamer Platz ، برلین عکس گرفته شده است.

کریستوف سوئدر | اتحاد تصویر | گتی ایماژ

زیمنس موبیلیشن و دویچه باهان برنامه هایی را برای توسعه و آزمایش قطار سلول سوختی هیدروژن ارائه داده اند ، در آخرین نمونه از شرکت های بزرگ روی آوردن به فناوری که می تواند تأثیر قابل توجهی در ردپای محیطی سیستم های حمل و نقل داشته باشد.

طبق اعلامیه مشترکی که در اوایل هفته جاری صادر شد ، دادگاه قرار است در سال 2024 آغاز شود و در آن سفر قطار بین توبینگن ، هورب و پفورزهایم در ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان وجود دارد.

قطار نمونه اولیه ، معروف به Mireo Plus H ، از یک باتری سلول سوختی و یون لیتیوم استفاده خواهد کرد. برد آن از دو واگن تشکیل شده و تا 600 کیلومتر یا کمی کمتر از 373 مایل ادامه خواهد داشت. حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

هنگامی که خلبان یک ساله آغاز به کار می کند ، قطار هیدروژنی جای یک قطار دیزلی را می گیرد. امید است که این آزمایش تقریباً 330 تن دی اکسید کربن صرفه جویی کند.

این همکاری همچنین به دنبال کار بر روی زیرساخت های مرتبط با قطار خواهد بود.

برای این منظور ، دویچه باه قرار است یکی از مغازه های تعمیر و نگهداری خود را برای سرویس دهی به قطار اصلاح کند و همچنین یک ایستگاه سوخت رسانی برای وسیله نقلیه توسعه دهد.

با استفاده از الکترولیز ، آب به اکسیژن و هیدروژن تقسیم می شود ، و آب دوم فشرده می شود و سپس در یک واحد متحرک ذخیره می شود. برق مورد استفاده در این فرآیند از منابع تجدیدپذیر تأمین می شود.

حمایت از این ابتکار از طرف دولت ایالت بادن-وورتمبرگ صورت می گیرد. بودجه از وزارت حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال فدرال آلمان تأمین می شود.

در حال حاضر ، Deutsche Bahn تقریباً 1300 قطار مجهز به دیزل دارد که در مسیرهای منطقه ای مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این ، حدود 40 درصد از شبکه پراکنده 33000 کیلومتری آن هنوز برق دار نیست.

وینفرد هرمان ، وزیر حمل و نقل بادن-وورتمبرگ ، روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: “به خصوص در مسیرهای غیر الكتریكی ، پیشرانه سلول سوختی هیدروژنی می تواند به جایگزینی مناسب برای پیشرانه گازوئیل تبدیل شود.” وی افزود: “چه از طریق خطوط هوایی و چه از طریق هیدروژن تأمین شود – عامل تعیین کننده این است که انرژی از منابع تجدیدپذیر تأمین می شود.”

یکی از بسیاری از پروژه ها

مشارکت بین زیمنس تحرک و دویچه باه در حالی صورت می گیرد که تعدادی از پروژه های متمرکز بر حمل و نقل با انرژی هیدروژن شکل می گیرند.

شرکت هایی مانند آلستوم نیز قطارهایی ساخته اند که از سلول های سوختی هیدروژن استفاده می کنند ، در حالی که نمونه های دیگر شامل هواپیما ، اتوبوس و اتومبیل است.

در اظهاراتی که سخنگوی حمل و نقل و محیط زیست از طریق ایمیل به CNBC ارسال شد ، یک گروه مبارزاتی متمرکز بر حمل و نقل پاک ، بر لزوم اطمینان از هیدروژن در مخلوط گزینه های حمل و نقل تأکید کردند.

آنها گفتند: “راه آهن در اروپا از قبل تا حد زیادی برق دار است ، بنابراین جایی نیست که باید دستاوردهای بزرگ زیست محیطی به دست آورد.”

آنها افزودند: “ما در حمل و نقل به هیدروژن احتیاج داریم که باتری امکان پذیر نباشد.” “اول و مهمترین ، این به معنی حمل و نقل هوایی است. برای کامیون های مسافت طولانی ، مسابقه کاملاً باز است.”

سخنگوی سخنان خود ادامه داد: “بزرگترین مانعی که پیش روی ماست این است که مطمئن شویم هیدروژن از الکتریسیته پاک ساخته شده است. تولید هیدروژن از گاز فسیلی تمیز نیست. ما باید اطمینان حاصل کنیم که این انرژی بر پایه برق تجدیدپذیر اضافی است.”

علاقه به هیدروژن سبز – اصطلاحی که به هیدروژنی گفته می شود که با استفاده از منابع تجدید پذیر مانند باد و خورشید تولید می شود – در سالهای اخیر افزایش یافته است.

تعدادی از بازیگران اصلی مانند Orsted و BP در حال انجام پروژه هایی هستند كه در بخش مورد نظر فعالیت می كنند ، در حالی كه اتحادیه اروپا برنامه هایی را برای نصب 40 گیگاوات الكترولیزر هیدروژن تجدیدپذیر و تولید 10 میلیون تن هیدروژن تجدید پذیر تا سال 2030 پیش بینی كرده است.

آژانس بین المللی انرژی برای قرار دادن اهداف اتحادیه اروپا می گوید تولید جهانی هیدروژن در حال حاضر تقریباً 70 میلیون تن در سال است.