تفکیک تورم برای آوریل 2023 در یک نمودار

یک خریدار در گرین ویل، نیویورک، 30 آوریل 2023.

رابرت نیکلسبرگ | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

تورم در آوریل به پایین‌ترین میزان خود در دو سال اخیر رسید، زیرا فشار قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان همچنان از بالاترین سطح چند دهه کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد هزینه‌ها برای کالاهای اصلی خانوار در حال کاهش است.

شاخص قیمت مصرف کننده، فشارسنج کلیدی تورم، در آوریل 4.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. اداره آمار کار ایالات متحده یا BLS روز چهارشنبه گفت که این کمترین میزان سالانه از آوریل 2021 است.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

انتظار می رود آخرین قرائت تورم نشان دهد که قیمت ها همچنان در حال افزایش است

CNBC Pro

این شاخص همچنین از 5 درصد در ماه مارس کاهش یافت و دهمین ماه متوالی کاهش را نشان داد.

اطلاعات بیشتر از امور مالی شخصی:
بن بست سقف بدهی چه معنایی برای صندوق های بازار پول دارد
چرا از دست دادن یک هزینه 2 دلاری می تواند سفر پارک ملی را از مسیر خارج کند
اقتصاددان MIT به تصمیم گیری در مورد زمان شروع و پایان رکود کمک می کند

مارک زندی، اقتصاددان ارشد Moody’s Analytics گفت: “به طور فزاینده ای، می توانیم مطمئن باشیم که تورم در حال بازگشت به هدف گذاری است.”

تورم سرعت تغییر قیمت ها در اقتصاد ایالات متحده را اندازه گیری می کند. CPI هر چیزی را از قیمت میوه و سبزیجات گرفته تا قیمت کوتاه کردن مو یا بلیط کنسرت را اندازه گیری می کند.

از آنجایی که شاخص CPI در ماه آوریل یک عدد مثبت بود، به این معنی است که مصرف‌کنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها نبودند. اما این نشان می‌دهد که نرخ رشد آنها نسبت به اوج 9.1 درصدی در ژوئن 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

هدف سیاستگذاران حفظ تورم در حدود 2 درصد در سال است. زندی گفت: ممکن است یک سال دیگر یا بیشتر طول بکشد تا به این هدف دست یابیم، اما “ما قطعاً در این مسیر حرکت می کنیم.”

جایی که مصرف کنندگان شاهد کاهش قیمت ها در ماه آوریل بودند

مصرف کنندگان شاهد کاهش متوسط ​​قیمت ها در ماه آوریل در دسته های خاص بودند.

به عنوان مثال، قیمت مواد غذایی پس از کاهش 0.3 درصدی در ماه مارس، 0.2 درصد در طول ماه کاهش یافت. به گفته اقتصاددانان، این روند باید با ادامه عادی شدن زنجیره‌های تامین، و همچنین هزینه‌های نیروی کار و گازوئیل، که ورودی کلیدی برای حمل و نقل از مزرعه به قفسه است، ادامه یابد.

همچنین قیمت‌های ماهانه برای کرایه‌های خطوط هوایی، خودروهای جدید، هتل‌ها و انرژی خانگی (مانند برق، نفت کوره و خدمات گاز شهری) از جمله کاهش یافت.

جایی که مصرف کنندگان شاهد افزایش قیمت ها در ماه آوریل بودند

بر اساس گزارش BLS، از طرف دیگر، افزایش قابل توجهی در قیمت‌های ماهانه در مقوله‌هایی مانند سرپناه، خودروها و کامیون‌های مستعمل، بیمه وسایل نقلیه موتوری، تفریح ​​و مراقبت شخصی رخ داده است.

قیمت بنزین نیز در ماه آوریل نسبت به مارس 3 درصد افزایش یافت، اگرچه در 12 ماه گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

به گفته BLS، مسکن، بزرگترین جزء بودجه متوسط ​​یک خانوار، بیشترین سهم را در تورم در آوریل داشته است. هزینه های سرپناه در ماه آوریل نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافته است که از 0.6 درصد در مارس کاهش یافته است.

با این حال، متوسط ​​اجاره بها در شش ماه گذشته تعدیل یا حتی کاهش یافته است، روندی که به زودی در کاهش نرخ تورم برای سرپناه منعکس خواهد شد، زیرا این پویایی قیمت ها معمولاً چندین ماه طول می کشد تا به داده های فدرال برسد.

رامیت ستی: چگونه اجاره می تواند شما را ثروتمندتر از خرید کند

“به نظر می رسد تورم در [shelter] اندرو هانتر، اقتصاددان ارشد آمریکایی در کپیتال اکونومیکس، گفت: این گروه به اوج خود رسیده است.

به گفته زندی، در مجموع، وضعیت خانوارها نسبت به تورم در کالاهای اساسی مانند غذا، انرژی و مسکن بسیار بهتر از ماه‌های قبل است.

او گفت: «قیمت بنزین نسبت به یک سال پیش بسیار کاهش یافته است. قیمت مواد غذایی دیگر به سرعت افزایش نمی یابد.

زندی افزود: «و اجاره‌ها در حال حاضر یکسان به پایین است. “اینها آیتم های کلیدی در بودجه مردم هستند و همه آنها در این برهه از زمان احساس خوبی دارند.”

چرا تورم به بالاترین حد چند دهه رسید؟

قیمت های مصرف کننده در اوایل سال 2021 به سرعت شروع به افزایش کردند زیرا اقتصاد ایالات متحده پس از تعطیلی مربوط به بیماری همه گیر شروع به بازگشایی کرد. آمریکایی‌ها با کمک پس‌اندازهای جمع‌آوری‌شده از کمک‌های دولتی، موجی از تقاضای سرکوب‌شده برای غذاخوری، سرگرمی و تعطیلات را به راه انداختند.

در همین حال، راه اندازی مجدد سریع اقتصادی زنجیره های تامین جهانی را به هم زد، پویایی که با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شد. به عبارت دیگر، عرضه نمی تواند با تمایل مصرف کنندگان به خرج کردن مطابقت داشته باشد.

تورم که در اقتصادهای سراسر جهان در دوران همه‌گیری کووید-19 افزایش یافت، در ابتدا در دسته‌بندی کالاهای فیزیکی مانند خودروهای فرسوده و کامیون‌ها کنار گذاشته شد. اما پویایی تغییر کرده است.

اقتصاددانان می گویند که اکنون عمدتاً توسط بازار کار هدایت می شود، نه کمبود کالاهای فیزیکی.

به طور فزاینده ای، می توانیم مطمئن باشیم که تورم در حال بازگشت است.

مارک زندی

اقتصاددان ارشد Moody’s Analytics

با بازگشایی اقتصاد پس از همه‌گیری، مشاغل برای استخدام کارگران هجوم آوردند و فرصت‌های شغلی به بالاترین حد خود رسید. این تقاضا بازار کار را به نفع کارگرانی که فرصت‌های فراوانی داشتند، کج کرد. آنها شاهد افزایش دستمزدها با سریع ترین سرعت خود در دهه های اخیر بودند، زیرا کارفرمایان برای استخدام آنها رقابت می کردند.

اقتصاددانان گفتند که رشد شدید دستمزدها، کارفرمایان، به ویژه مشاغل خدماتی را که نیروی کار فشرده هستند، وادار کرده است تا قیمت های خود را افزایش دهند.

هانتر گفت، اما اکنون، “میزان تقاضای مازاد قبلی برای کارگران در حال کاهش است.”

این پویایی های بازار کار باید همچنان به فشار نزولی بر تورم کلی ادامه دهد.

هانتر گفت: «روند از اینجا قطعاً بسیار بهتر به نظر می رسد. فکر می‌کنم بالاخره نشانه‌های واضح پیشرفت را می‌بینیم.»