بنیانگذار Skype اکنون بیش از 130 میلیون دلار برای شرکت های نوپا سرمایه گذاری کرده است

لیونل بوناونتورا | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

لندن – Jaan Tallinn ، یک برنامه نویس رایانه ای استونیایی که به راه اندازی Skype کمک کرده است ، می گوید از زمان شروع سرمایه گذاری در زمینه فناوری در حال حاضر حدود 100 میلیون پوند (132 میلیون دلار) از دارایی شخصی خود را در شرکتهای نوپا در سراسر جهان شخم زده است.

تالین روز چهارشنبه در گفتگو با CNBC گفت که او از 100 تا 200 شرکت پشتیبانی می کند ، و افزود که حدود 100 از آنها امروز “زنده و لگد” هستند.

تالین از طریق شرکت های مختلف سرمایه گذاری خود (شرکت اصلی Metaplanet Holdings) در حال حاضر در ماهانه تقریباً در یک شرکت جدید سرمایه گذاری می کند که از 500000 دلار تا چندین میلیون دلار باشد.

این کارآفرین که به یک سرمایه گذار تبدیل شده است ، معطوف شرکتهایی شده است که هسته اصلی آنها هوش مصنوعی است. او از شرط بندی اولیه در DeepMind شرکت AI AI لندن ، که گوگل در سال 2014 با 600 میلیون دلار آن را به دست آورد ، سود برد. الون ماسک و پیتر تیل نیز در همان اوایل از DeepMind پشتیبانی کردند.

تالین همچنین به تعدادی از آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه از جمله موسسه آینده آکسفورد برای بشریت و مرکز مطالعه خطر وجودی بودجه اختصاص داده است.

یکی از بحث برانگیزترین شرط های تاسیس تالین ، سرمایه گذاری ارز رمزنگاری شده در حدود 1 میلیون دلار برای Faket.ai ، یک شرکت لندنی است که نرم افزار هوش مصنوعی را برای شرکت ها و دولت های سراسر جهان می سازد.

دانشکده پس از مشخص شدن کمک به کمپین “رأی دادن” برای خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا ، بدنام شد. تالین گفت: “من نمی دانستم که آنها چنین کاری می کنند.” روزنامه گاردین در ماه ژوئیه گزارش داد كه این شركت 260 هزار پوند از دومینیك كامینگز ، كه تا هفته گذشته مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون بود ، دریافت كرده است. همچنين از طرف وزارت داخله به منظور ساختن يك سيستم هوش مصنوعي كه مي تواند تبليغات تروريستي را در شبكه هاي اجتماعي تشخيص دهد ، هيئت علمي 800000 دلاري به دانشكده اعطا شد.

سرمایه گذاری پس از کسب eBay

پس از خرید Skype توسط eBay به مبلغ 2.6 میلیارد دلار در سال 2005 ، دو سال پس از راه اندازی پلت فرم تماس ویدیویی آنلاین ، تالین سرمایه گذاری بیشتری را برای شرکت های نوپا آغاز کرد.

در آن زمان ، این نه تنها بزرگترین خروجی در فن آوری اروپا بود ، بلکه بزرگترین خروجی فناوری در سطح جهان از زمان سقوط dot-com بود.

در سال 2009 ، eBay 70٪ از اسکایپ را به قیمت 2.75 میلیارد دلار به یک گروه سرمایه گذار به نام Silver Lake که شامل برخی از بنیانگذاران Skype بود ، فروخت. سپس EBay و Silver Lake آن را در سال 2011 به قیمت 8.5 میلیارد دلار به مایکروسافت فروختند.

دیگر بنیانگذاران Skype از جمله Niklas Zennstrom و Ahti Heinla ادامه سرمایه گذاری قابل توجهی را در زمینه راه اندازی شرکتهای نوپا ارائه داده اند.