بررسی سیستم عامل های لینوکس برای سرور اختصاصی و انواع آن

لینوکس به عنوان یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که طی سال‌های اخیر چندین توزیع از آن به وجود آمده است و دارای جامعه‌ی بسیار گسترده‌ای شامل کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های همراه، سرورها و… است. در این مقاله قصد داریم 10 توزیع لینوکس معروف را معرفی کنیم تا با آن‌ها آشنا شده و یکی را برای کار انتخاب کنید. با ما همراه باشید. لینوکس بر روی بسیاری از سرور ها مثل: سرور اختصاصی به عنوان یک سیستم عامل ایمن استفاده می شود.

یک. دبیان

دبیان به علت این که مرجع توزیعهای محبوب لینوکس مانند دیپین ، اوبونتو و مینت است که همه‌ی آن‌ها عملکرد، ثبات و تجربه کاربری بینظیری را ارائه کردهاند، شهرت فراوانی یافته است. آخرین نسخه پایدار دبیان در زمان نگارش این مقاله (مقاله ترجمه شده است)، Debian 10.5 است. به روز رسانی جدید Debian 10 به نام Debian Buster است.

 

دو. جنتو

Gentoo  توزیعی است که برای حرفه‌ای‌ها مناسب است. آن‌ها در این سیستم‌عامل آزادانه می‌توانند انتخاب کنند که با چه بستههایی از word go کار کنند. این سیستم عامل با توجه به‌ تنظیمات پیچیده‌ای که دارد برای مبتدیان مناسب نیست. جنتو برای کسانی پیشنهاد میشود که میخواهند زیر و بم سیستم عامل لینوکس را بیشتر بشناسند.

سه. اوبونتو

اوبونتو که توسط Canonical ساخته شده است یکی از محبوبترین توزیعهای لینوکس است که همه از افراد مبتدی تا کاربران متوسط ​​و حرفه‌ای از کار با آن لذت خواهند برد. در واقع اوبونتو به طور خاص برای مبتدیان لینوکس یا کسانی که از مک و ویندوز به لینوکس آمده‌اند، طراحی شده است.

 چهار. لینوکس مینت

Linux Mint  یک توزیع لینوکس مبتنی بر جامعه بسیار محبوب اوبونتو است. علیرغم اختلاف نظر پیرامون آخرین نسخه (نسخه‌ی بیست)، Mint همچنان یک توزیع لینوکس پایدار، قدرتمند و برجسته است.

 

5. Red Hat Enterprise Linux

 RHEL یا همانRed Hat Enterprise Linux  یک توزیع لینوکس است که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی شده است. این سیستم عامل یکی از جایگزین‌های متن باز پیشرو برای سیستمهای اختصاصی مانند مایکروسافت است . Red Hat با توجه به ثبات و امنیت بالایی که دارد، یک انتخاب عالی برای سرورهای مجازی به حساب می‌آید.

6. CentOS

این سیستم عامل نیز براساس Red HAt نوشته شده است و جایگزین خوبی براي آن است چرا که دانلود و نصب آن رایگان است.  در این سیستم عامل ثبات و امنیت RHEL وجود دارد و علاوه بر این به روز رسانی های امنیتی و قابلیت‌های رایگان بیشتری نیز دارد که تجربه کار با آن را بسیار لذت بخش می‌کند. نسخه‌ی ۸ این سیستم عامل بین علاقه مندان به لینوکس که علاقمند به استفاده رایگان از امکانات RHEL هستند، بسیار محبوب است.

هفت. فدورا

فدورا مدت زیادی است که به دلیل سادگی و برنامههای کاربردی که دارد تبدیل به یکی از محبوب‌ترین توسعه‌های لینوکس برای مبتدیان شده است. فدورا، یک سیستم عامل بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر است که برای رایانههای رومیزی و لپ تاپها، سرورها طراحی شده است. فدورا ، درست مانند CentOS ، بر پایه Red Hat  است و در واقع یک محیط آزمایشی برای Red Hat قبل از انتقال به مرحله Enterprise است. به همین علت معمولا برای اهداف توسعه و یادگیری استفاده میشود و برای توسعهدهندگان و دانشجویان بسیار مفید است.

هشت. کالی لینوکس

Kali Linux  یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان است که برای آزمایش نفوذ طراحی شده است. این ابزار با ابزارهایی مانند Nmap ، Metasploit Framework، Maltego و Aircrack-ng  برای تست نفوذ تهیه میشود.

نه. آرچ لینوکس

آرچ لینوکس یک توزیع لینوکس کم حجم و انعطافپذیر است که برای کاربران حرفه‌ای یا کارشناسان لینوکس طراحی شده است. این سیستم‌عامل به کاربران این آزادی را می‌دهد که سیستم را به دلخواه خود سفارشی یا پیکربندی کنند. به طور خلاصه، Arch برای کاربرانی است که واقعاً از جزئیات کار با لینوکس آگاه هستند.

10. OpenSUSE

این سیستم عامل

Related Posts: