بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد و دیگر شاهد رکود نیست

لندن – بانک انگلستان روز پنجشنبه نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد و پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را اصلاح کرد تا احتمال رکود اقتصادی بریتانیا در سال جاری را رد کند.

کمیته سیاست پولی با 7-2 رای مثبت به افزایش یک چهارم واحدی برای افزایش نرخ اصلی بانکی از 4.25 درصد به 4.5 درصد داد، زیرا بانک بر تعهد خود برای مهار تورم سرسختانه تاکید کرد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

جرمی سیگل می گوید: اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش ندهد، امسال برای بازار «سورتمه سخت تر» خواهد بود.

CNBC Pro

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس سالانه 10.1 درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش مداوم صورت‌حساب‌های مواد غذایی و انرژی بود. تورم اصلی که قیمت‌های نوسان مواد غذایی، انرژی، الکل و تنباکو را شامل نمی‌شود، طی 12 ماه منتهی به مارس 5.7 درصد افزایش یافته است، بدون تغییر نسبت به صعود سالانه فوریه و تکرار خطر استقرار که بانک نگران آن است.

بر اساس پیش بینی های به روز شده رشد در گزارش سیاست پولی همراه خود، MPC دیگر انتظار ندارد که اقتصاد بریتانیا در سال جاری وارد رکود شود. اکنون انتظار می رود تولید ناخالص داخلی بریتانیا در نیمه اول سال جاری ثابت بماند و تا اواسط سال 2024 0.9 درصد و تا اواسط سال 2025 0.7 درصد رشد کند. جدیدترین نسخه چاپی تولید ناخالص داخلی کشور جمعه منتشر خواهد شد.

اقتصاد تا کنون انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیزی برای جلوگیری از رکودی که به طور گسترده پیش‌بینی می‌شود، با کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش مالی اعلام شده در بودجه بهاره دولت نشان داده است که چشم‌انداز را بهبود می‌بخشد.

MPC اکنون ارزیابی می کند که “مسیر تقاضا احتمالاً از نظر مادی قوی تر از آنچه در گزارش فوریه پیش بینی می شد، خواهد بود، اگرچه هنوز با استانداردهای تاریخی تضعیف شده است.”

MPC در گزارش سیاست پولی ماه می خود گفت: “خبرهای مثبتی در مورد چشم انداز کوتاه مدت فعالیت جهانی وجود دارد، به طوری که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی جهانی با وزن بریتانیا در طول دوره پیش بینی با سرعت متوسطی رشد کند.”

ریسک‌ها باقی می‌مانند، اما، بدون شوک بیشتر، احتمالاً تنها تأثیر کمی بر تولید ناخالص داخلی ناشی از تشدید شرایط اعتباری مربوط به تحولات اخیر بخش بانکداری جهانی وجود خواهد داشت.

تورم کندتر می شود

انتظار می‌رود تورم از آوریل به شدت کاهش یابد، زیرا افزایش قیمت‌ها به دنبال تهاجم تمام‌مقیاس روسیه به اوکراین از مقایسه سالانه خارج شد. تمدید ضمانت دولت برای قیمت انرژی و کاهش بیشتر قیمت‌های عمده‌فروشی انرژی نیز برخی از فشارهای تورمی را از بین می‌برد.

با این حال، MPC پیش بینی می کند که نرخ تورم با سرعت کمتری نسبت به پیش بینی قبلی در گزارش فوریه کاهش می یابد و تا پایان سال جاری به 5.1 درصد در مقایسه با برآورد قبلی 3.9 درصد کاهش می یابد. همچنان انتظار می‌رود که در افق‌های زمانی دو و سه ساله به میزان قابل توجهی به زیر هدف 2 درصد کاهش یابد و به بالای 1 درصد برسد.

کمیته همچنان به قضاوت خود ادامه می‌دهد که ریسک‌های مربوط به پیش‌بینی تورم به‌طور قابل‌توجهی به سمت بالا منحرف شده‌اند، و این احتمال را منعکس می‌کند که اثرات دور دوم شوک‌های هزینه‌های خارجی بر تورم در دستمزدها و قیمت‌های داخلی ممکن است بیشتر از زمان ظهور طول بکشد. ” MPC گفت.

اگر شواهدی مبنی بر فشارهای مداوم بیشتر وجود داشته باشد، آنگاه تشدید بیشتر در سیاست پولی لازم است.»

روی چیزهای بعدی تمرکز کنید

در مقایسه با اشاره فدرال رزرو ایالات متحده مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره در هفته گذشته، بانک انگلستان در روز پنجشنبه لحن شدیدتری به خود گرفت و تورم چسبنده به این معنی است که سیاست گذاران زمانی که برای افزایش نرخ ها کافی است، با چالشی دشوار مواجه می شوند.

Vivek Paul، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری بریتانیا در موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک، گفت که تمرکز سرمایه‌گذاران با توجه به تصمیم روز پنج‌شنبه بر افزایش 25 امتیاز پایه نیست، بلکه بر روی اتفاقات بعدی خواهد بود.

پل روز پنجشنبه در ایمیلی گفت: «ما در رژیم جدیدی هستیم که بانک‌های مرکزی با مبادلات شدیدتر بین حفظ رشد و کنترل تورم مواجه هستند؛ در مورد بانک انگلستان، این امر به‌ویژه حاد است».

تورم از پیش‌بینی‌های فوریه ثابت‌تر از آنچه انتظار می‌رفت ثابت شده است و بانک همچنان یک تصویر رشد تیره را برای سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً با افزایش نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر تشدید خواهد شد. همچنین نگرانی فزاینده ای در مورد تنگنای بازار کار و خطر مارپیچ قیمت دستمزد وجود دارد.

تاب‌آوری نسبی اخیر در تصویر رشد می‌تواند دو تفسیر داشته باشد؛ تفسیر خوش‌خیم، که نشان می‌دهد اقتصاد در برابر اثرات نرخ‌های بهره بالاتر مقاوم است، یا بدبینانه که نشان می‌دهد میزان کامل خسارت تاخیر هنوز رخ نداده است. “پل گفت.

این پیامدهایی برای نحوه مدیریت این مبادله از اینجا توسط بانک دارد: تداوم انعطاف‌پذیری در نهایت ممکن است به معنای کار بیشتر BoE در زمینه افزایش نرخ باشد؛ خسارت تاخیری که هنوز دیده نشده ممکن است به معنای نزدیک‌تر شدن به توقف باشد.

پل پیشنهاد کرد که بانک ممکن است مجبور شود نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، دیدگاهی که حسین مهدی، استراتژیست کلان و سرمایه‌گذاری در مدیریت دارایی HSBC نیز منعکس شده است.

“در زمینه فعالیت های اقتصادی انعطاف پذیر، ما فکر می کنیم که احتمال خوبی وجود دارد که نرخ بهره بانکی تا جلسه آگوست به 5٪ برسد. کاهش نرخ تا سال 2024 بعید است، در حالی که فدرال رزرو ممکن است اواخر امسال در حالت کاهش قرار گیرد.” مهدی گفت.

از آنجایی که نرخ‌ها به سمت قلمرو محدودتر پیش می‌روند و شرایط اعتباری سخت‌تر می‌شود، رکود ناشی از سیاست‌ها تقریباً اجتناب‌ناپذیر می‌شود.»