انویدیا با تقاضای تراشه هوش مصنوعی در مسیر رکورد بالایی قرار دارد

جنسن هوانگ، رئیس و مدیرعامل انویدیا، در جریان رویداد این شرکت در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی 2019 در لاس وگاس در 6 ژانویه 2019 سخنرانی می کند.

دیوید پل موریس | بلومبرگ | گتی ایماژ

سهام از Nvidia بر اساس گزارشی از درآمدهای بزرگ که از برآوردهای اجماع پیشی گرفته بود، روز چهارشنبه 25 درصد افزایش یافتند. و اگر در طول معاملات حفظ شود، آنها در بالاترین حد خود بسته خواهند شد.

رکورد قبلی انویدیا در نوامبر 2021 رخ داد، زمانی که قیمت سهام بیش از 333 دلار بسته شد. سهام روز پنجشنبه با قیمت 385 دلار باز شد و بخشی از سودهای یک شبه را پس داد.

برای نشان دادن سود خود، سهام انویدیا نسبت به پایین ترین سطح دو ساله خود در 14 اکتبر، یعنی 112 دلار، 235 درصد افزایش یافته است، که از آن زمان تاکنون از عملکرد هر شرکت دیگر S&P 500 پیشی گرفته است. متا با افزایش 97 درصدی در همین بازه زمانی دومین سهام با بهترین عملکرد است.

ارزش بازار این سازنده تراشه پس از جهش 30 درصدی در معاملات پس از ساعت کاری چهارشنبه در مسیر باز شدن 975 میلیارد دلار بود. این شرکت سود تعدیل شده هر سهم در سه ماهه اول را 1.09 دلار گزارش کرد، در مقابل برآورد اجماع Refinitiv از 92 سنت. درآمد سه ماهه اول 7.19 میلیارد دلاری آن به طور قابل توجهی بالاتر از برآورد اجماع 6.52 میلیارد دلاری بود.

اما این موقعیت پیشرو سازنده تراشه به عنوان تامین کننده تراشه های هوش مصنوعی، همراه با فروش 11 میلیارد دلاری آن برای دوره فعلی بود که ممکن است باعث افزایش قیمت سهام شود.

افزایش قیمت سهام انویدیا را به ارزش تریلیون دلاری می رساند، چیزی که تنها تعداد انگشت شماری از شرکت های سهامی عام به آن دست یافته اند. سیب اولین بار در سال 2018 به ارزش 1 تریلیون دلار و در سال 2022 به ارزش 3 تریلیون دلار رسید. الفبا، آمازونآرامکو عربستان سعودی تسلا، متا و مایکروسافت همه آنها در یک نقطه 1 تریلیون دلار یا بیشتر ارزش گذاری شده اند.

پس از گزارش این شرکت، تحلیلگران به سرعت به سمت اهداف قیمتی برای Nvidia حرکت کردند. جی پی مورگان هدف قیمت خود را از 250 دلار به 500 دلار دو برابر کرد و رتبه اضافه وزن خود را تکرار کرد. هارلان سور، تحلیلگر JPMorgan گفت: «هوش مصنوعی مولد و مدل‌های بزرگ زبان/ترانسفورماتور باعث افزایش تقاضا می‌شوند.

سی جی میوز، تحلیلگر Evercore در یادداشت چهارشنبه خود نوشت: «چه چیزی می توانیم بگوییم غیر از WOW». Evercore هدف قیمت خود را از 320 دلار به 500 دلار افزایش داد و بار دیگر رتبه برتر خود را تکرار کرد.

با این حال، افزایش شهاب‌سنگ ارزش انویدیا دیگر سازندگان تراشه را بالا نمی‌برد. شوق تراشه های هوش مصنوعی به دلیل تقاضا برای واحدهای پردازش گرافیکی پرقدرت یا GPU ها ایجاد شده است. این شرکت در بازار پردازنده‌های گرافیکی «گسسته» با عملکرد بالا، به ویژه در مقایسه با اینتل.

نماد نمودار سهامنماد نمودار سهام

مخفی کردن محتوا

سهام انویدیا به طور قابل توجهی از قیمت سهام اینتل و AMD بهتر عمل کرده است.

اما نه اینتل، که ظاهراً برای رسیدگی به نگرانی‌های موجودی مشکل داشته و اخیراً هزینه‌ها را کاهش داده است، و نه AMD توانسته به همان میزان رشد قیمت سهام Nvidia دست یابد. سهام اینتل در روز چهارشنبه نزدیک به 10 درصد افزایش یافت. سهام AMD در همان زمان 67 درصد افزایش یافت.

سهام انویدیا در حال حاضر 109 درصد افزایش یافته است، قبل از افزایش ساعات کاری.

مایکل بلوم، رابرت هام و کیف لسوینگ از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.