انواع سوند فولی سیلیکون ولاتکس

عکس OPG که با نام ارتوپانتوموگرافی نیز شناخته میشود، سوند فولی سه راه نوعی اسکن توسط اشعه ایکس است که نمای پانوراما گسترده از قسمت تحتانی چهره ایجاد میکند. ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. سوندگذاری متناوب توسط بیمار 4 تا 6 بار در روز و با استفاده از یک روش تمیز در اکثر مواقع انجام میشود. روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، میتوانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. سوند فولی ادراری RUSCH یک محصول کاملاً کاربردی است که توسط پزشکان برای اغلب بیمارانی که قادر به کنترل ادرار نیستند، تجویز میشود. این اسپاسمها را میتوان با استفاده از داروهایی نظیر بوتیل اسکوپولامین کنترل کرد، اگر چه اکثر بیماران در نهایت با تحریک و ناراحتی سازگار میشوند و اسپاسم نیز از بین میرود.

سوند فولی سه راهی

در چه مواردی از سوند استفاده میشود؟ گاهی اوقات اسپاسم ایجاد شده توسط سوند ادراری باعث تحریک مثانه، پروستات یا آلت تناسلی میشود. سوند کاندوم (که به عنوان سوند تگزاس نیز شناخته میشود)، به جای قرار دادن در داخل آلت تناسلی، در اطراف نوک آلت تناسلی قرار میگیرد. سوند گذاری برای انسداد ادراری پس از انجام عمل جراحی در مجرای ادرار، در بیماران بیهوش انجام میشود. اگر بیمار تمایل به درمان خوراکی طولانی مدت ندارد و یا علی رغم مصرف دارو علایم ادراری بیمار بهبود نیافته باشد و یا بر اثر انسداد خروجی مثانه ناشی از بزرگی پروستات دچار نارسایی کلیه شده باشد و یا دچار خون ادراری یا عفونت ادراری مکرر و یا احتباس ادراری مکرر یا سنگ مثانه باشد باید تحت عمل جراحی برداشت پروستات قرار بگیرد. در روش سوند گذاری، یک لوله لاتکس، پلی اورتان یا سیلیکون که به عنوان سوند ادراری شناخته میشود به داخل مثانه بیمار از طریق مجرای ادرار وارد میشود.

سوند ادراری سه راهه

سوند فولی لاتکسی rusch از جنس لاتکس، نرم و انعطافپذیر است. در تمام سوندهایی كه تاكنون گفتیم یك سر سوند خارج از بدن بیمار است تا ادرار را از مثانه به بیرون تخلیه كند. پزشک و بیمار باید دقت نمایند که لوله ی سوند فولی را زمانی که کیسه ی ادرار پر شده جا به جا ننمایند. سوند گذاری میتواند در خانمها به علت لایههای متفاوت دستگاه تناسلی (به علت افزایش سن، چاقی، برشهای جنسی زنانه، زایمان یا سایر عوامل) پیچیده باشد اما یک متخصص با تجربه در هنگام برخورد با این بیماران با دقت در نشانههای آناتومی بدن و حوصله کافی، عمل سونداژ مثانه را انجام خواهد داد.

سوند فولی 16پروستاتکتومی (برداشتن پروستات) باز معمولاً در صورتی انجام میشود که دارای پروستات بسیار بزرگی باشید، مثانه آسیبدیده باشد یا سایر عوامل پیچیده وجود داشته باشد. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماریهای پستان در زنانی انجام میشود که با ناهنجاریهایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شدهاند. به طور کل این نوع سوندها از سوند فولی راحتتر هستند و احتمال عفونت کمتری دارند و باعث تحریک پوستی نیز نمیشوند. این سوندها برای زنان و مردان به ترتیب با طول 35 و 5/14 سانتیمتر تولید میشوند و دارای قطرهای متنوعی بر اساس رنگ کانکتور هستند. نوع دوم کیسه درناژ یک وسیله بزرگتر به نام داون درن است که ممکن است در طول شب استفاده شود. کیسه پا معمولاً در طول روز پوشیده میشود، زیرا به صورت مخفیانه زیر لباس یا دامن قرار میگیرد و به راحتی در توالت خالی میشود. کاتترهای خارجی: همانطور که از نام این نوع سوند پیداست، این کاتترها در خارج از بدن قرار میگیرند و با نام کاتترهای کاندوم هم شناخته میشوند و معمولاً برای مردانی که مشکلی در احتباس ادرار ندارند، اما از مشکلات عملکردی یا ذهنی مانند زوال عقل رنج میبرند، استفاده میشود.

سوند فولی چیستمسدود شدن جریان ادرار به دلیل سنگ مثانه یا کلیه، لخته شدن خون در ادرار یا بزرگ شدن شدید غده پروستات، جراحی غده پروستات، جراحی در ناحیه تناسلی مانند ترمیم شکستگی لگن یا برداشتن رحم، آسیب به اعصاب مثانه، آسیب نخاعی، شرایطی مانند زوال عقل که عملکرد ذهنی شما را مختل میکند، داروهایی که توانایی فشار دادن عضلات مثانه را مختل میکنند که باعث میشود ادرار در مثانه محبوس شود، آسیبهای ستون فقرات یا ضربه، فلج پایین تنه، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، بیماری پارکینسون، سرطان مثانه و عمل سزارین. سومین نوع کیسه شکمی نامیده میشود و در اطراف کمر قرار میگیرد.

لوله سوند را طوری قرار دهید تا لوله روی هم پیچ نخورد و جریان ادرار را متوقف نسازد. در واقع قادر است تا اکسیژن با کیفیت مرغوب را تا نرخ 60 لیتر بر دقیقه به بیمار منتقل نماید. یک پزشک، اغلب یک پرستار، معمولاً این روش را انجام میدهند، اما سوند گذاری توسط خود بیمار نیز امکانپذیر است. این تنگی ها هم اغلب به دیلاتاسیون های متناوب توسط بیمار پاسخ داده و خوب می شوند. اگر بیمار سوالی داشته باشد، حتما باید با پزشک تماس بگیرد. تنها مسالهای كه در مورد این سوندها وجود دارد این است كه سوند پس از تخلیه ادرار باید خارج شود اگر دفعات بعد باز هم برای تخلیه ادرار به كمك این سوند نیاز باشد، باید دوباره كار گذاشته شود. به این ترتیب که از انواع سایز سوندها در بیماران دچار تنگی پیشابراه و یا در بیماران با سابقه تنگی یا اسکار، سوندهای کوچک تر (12 – 14 فرنچ) و در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات، سوندهای بزرگ تر (20 – 26 فرنچ) جهت جلوگیری از گره خوردن (Kinking) سوند درهنگام عبور از پیشابراه پروستاتی، استفاده می شود.

قیمت سوند فولی سه راهدلیل استفاده از سوندهای حالب، این است که جریان ادراری بین کلیه و مثانه قطع نشود و از طریق مجرای حالب ادامه داشته باشد. به دلیل اهمیتی که انواع سوندها برای برخی شرایط خاص دارند، در این مطلب، در مورد انواع آنها صحبت خواهیم کرد. همچنین هر چه مدت زمان استفاده از سوند طولانیتر باشد، امکان عفونت ادراری هم بیشتر است، به همین دلیل مدت زمان، نحوه وصل و نگهداری سوند از اهمیت بالایی برخوردار است. تکان دادن سوند فولی چه به داخل مجرا چه به طرف بیرون چون باعث آسیب دیدگی و خونریزی می شود نباید انجام شود. سوند فولی را تکان ندهید( نه به داخل مجرا هل دهید و نه به سمت خارج آن را بکشید) چون ممکن است باعث صدمه مجرای ادراری و خونریزی شود. کاتترهای متناوب ( کوتاه مدت): کاتترهای کوتاه مدت یا متناوب یکبار مصرف هستند و اغلب بعد از عمل جراحی به طور موقت در مثانه قرار میگیرند و پس از خالی شدن مثانه خارج میشوند.

فروش سوند فولی سه راهدر اغلب موارد استفاده ماندگار از کاتتر فولی برای مدت یک ساعت یا بیشتر در نظر گرفته می شود. پرستاران از روش استریل برای انجام سوند گذاری متناوب در محیطهای بیمارستان استفاده میکنند. همچنین در شرایط وجود سنگهای اداری، بدخیمی لگنچه و انسداد، فیبروز خلف صفاقی و نقصهای مادرزادی، از آنها استفاده میشود. این عمل به شکل دو مرحلهای انجام میشود به این صورت که در مرحله اول بخش تنگ مجرا خارج شده و به جای ان مخاط بوکال گذاشته میشود؛ سپس 3 الی 12 ماه بعد، مجرا توبولاریزه شده و حشفه آلت گلانز بر روی آن ترمیم میگردد. فقط در موارد ضروری کاتترهای ساکن را وارد کنید و در اسرع وقت آن را خارج کنید. با این حال، سوندهای بزرگتر احتمالاً به مجرای ادرار آسیب وارد میکنند. از دیگر قابلیتهای سوندهای ساده، این است که دارای سطح و نوک صافی هستند که از ایجاد التهاب جلوگیری میکند.

ندول یا گرههای تیروئیدی به تودههای بدخیم و خوش خیم میگویند که در ناحیه تیروئید ایجاد میشود. به همین دلیل، به این سوندها، کاتتر جایگیرنده (Indwelling Catheter) نیز میگویند. این نوع سوندها، در دو انتهای خود دارای خمیدگی هستند که شبیه دم خوک است. ممکن است بالون تعبیه شده در انتهای لوله بعد از قرارگیری در مثانه باد نشود و در این صورت باید دور انداخته شود. پوست دور مجرای ادراری و جدار سوند فولی را حداقل روزی یک بار با آب گرم و صابون بشویید. عمده ترین عوارض ایجاد شده توسط سوند فولی ، عفونت در مجرای ادراری، مثانه یا کلیه ها است. بیمارانی که سوندهای فولی برای آنها تجویز میشود، باید برای جلوگیری از عفونت، مایعات فراوان بنوشند و برای جلوگیری از ایجاد آلودگی نباید بگذارند لوله ادرار از کیسه ادرار جدا شود. در انتهای سوندهای فولی، یک بادکنک قرار میگیرد که درون آن، آب استریل وجود دارد و از خارج شدن این نوع سوندها از درون مثانه جلوگیری میکند.

در منزل به چه صورت می باشد؟سوندها از نظر زمان باقیماندن در محل، نوع آنها و مکان قرارگیری، با یکدیگر متفاوت هستند. در چه مواردی از سوند فولی استفاده می شود ؟ تعویض سوند فولی در منزل به چه صورت می باشد؟ 6) در صورتی که انسدادی در مسیر سوند ایجاد شود و انتقال ادرار انجام نگیرد، می توان گفت که مشکلی وجود دارد. با این حساب هرگونه انسدادی كه در بین راه كلیه تا مثانه وجود دارد را از سر راه برمیدارند و این امكان را برقرار میكنند كه ادرار بدون ممانعت از كلیه به مثانه برسد. از نظر عوارض جراحی و میزان علائم انسدادی ادراری و کیفیت زندگی مقایسه می شوند.نتایج : در گروه سیستوستومی میانگین سنی 68.8 و در گروه بارد میانگین 69.0 بوده است. سوند ضد عفونت فولی دو مجرایی بکتیگارد محصول کشور سوئد می باشد؛ که با نام سوند حفاظت از عفونت بکتیگارد (BIP) شناخته می شود. کاتتر فولی ممکن است عفونت ادراری را به داخل مثانه منتقل کند و ریسک عفونت در ادرار به ازای روزهایی که کاتتر در داخل مجرا است افزایش باید.اگر بالون قبل از اینکه کاتتر به طور کامل درون مجرا و مثانه قرار گیرد، باز شود، خونریزی، صدمه و حتی پارگی در مجرا ممکن است رخ دهد.

سوندها، لولههای باریک و انعطافپذیری هستند که داخل مثانه قرار میگیرند و مشغول جمعآوری ادرار و تخلیه آن میشوند. سوندها، لولهای باریک و توخالی برای جمعآوری ادرار هستند. این سوندها، کیسهمانند هستند و از قسمت انتهایی خود، به درون مثانه فرستاده میشوند. این نوع برای تخلیه ادرار به درون مثانه فرستاده میشود و ادرار را به راحتی تخلیه میکند. تمیز کردن ناحیه مجرای ادراری (منطقهای که سوند از بدن خارج میشود) و خود سوند. جدا کردن کیسه درناژ از سوند تنها زمانی که دستها تمیز هستند. سوند ادراری ممکن است دائمی باشد (سوند ایندویلینگ) یا این که یک سوند متناوب پس از هر سوند گذاری برداشته شود.

ممکن است در بیماران دچار تنگی پیشابراه و یا در بیماران با سابقه تنگی یا اسکار سوندهای کوچکتر (12 – 14 فرنچ) و در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات، سوندهای بزرگتر (20 – 24 فرنچ) جهت جلوگیری از گره خوردن (Kinking) سوند درهنگام عبور از پیشابراه پروستاتی، لازم باشد. انتهای سوندهای نلاتون، به صورت مخروطی است و باعث جلوگیری از تروماتیزه شدن مجاری میشود. ندولها یا همان گرهها از نظر جذب مواد رادیواکتیو به سه نوع سرد، گرم و داغ تقسیم میشوند و برای تشخیص آن از روش سونوگرافی استفاده میشود. در زمانی از دیگر خروجی های سوند فولی سه راه مواد دارویی داخل مجرای تناسلی فرد بیمار ریخته می شود.. قطر داخلی این سوندها بزرگ می باشد و این امر موجب شده تا امکان رسوب کلسیم و مواد سخت در مسیر آن ها وجود نداشته باشد و می توانند به مدت 29 روز در داخل مجرای ادراری فرد بیمار قرار گیرند و پس از 29 روز برای جلوگیری از عفونت و بیماری های دیگر باید تعویض گردند.

مدت استفاده از سوند میتواند اهمیت داشته باشد.

پزشک باید تا چند روز بیمار را پیگیری نموده، تا از نبود علائمی همچون عفونت دراطراف سوند فولی اطمینان یابد. تنگی سطحی مخاطی نیازی به سوند فولی ندارد ولی تنگیهای شدید با اسکار سفت از 7 روز تا 3 هفته نیاز به سونداژ دارد. پس از اتمام کار، لوله سوند را با چسب به قسمت فوقانی ران بچسبانید تا از کشیدگی آن جلوگیری شود. معمولاً از سوند فولی ۲۶ مشکی در بخش های داخلی برای زنان و مردان و نوزادان استفاده می کنند. مدت استفاده از سوند میتواند اهمیت داشته باشد. این روش نباید توسط فرد بیمار بدون راهنمایی کردن در خصوص حفظ تمیز بودن سوند و محیط اطراف آن و دستورالعملهای خاص در مورد قرار دادن سوند از میتوس به ورودی مثانه انجام شود.