اروپا قصد دارد تا سال 2050 25 برابر ظرفیت باد دریایی را افزایش دهد

توربین های بادی دریایی در آبهای پنج کیلومتری ساحل کپنهاگ ، دانمارک. اتحادیه اروپا اکنون تا سال 2050 300 گیگاوات ظرفیت باد دریایی را هدف قرار داده است.

4FR | E + | گتی ایماژ

اتحادیه اروپا طبق برنامه های جدیدی که روز پنجشنبه تنظیم شده ، می خواهد ظرفیت باد دریایی خود را از 12 به 300 گیگاوات (GW) تا سال 2050 افزایش دهد.

“استراتژی انرژی تجدید پذیر دریایی” از کمیسیون اروپا ، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا ، همچنین برای 40 GW انرژی اقیانوس مانند انرژی جزر و مدی و موج در یک بازه زمانی مشابه هدف خواهد داشت.

برای کوتاه مدت ، هدف این برنامه ها این است که ظرفیت باد دریایی تا سال 2030 به حداقل 60 گیگاوات برسد. برای انرژی اقیانوس ، هدف حداقل 1 گیگاوات است. ظرفیت انرژی اقیانوس در حال حاضر فقط 13 مگاوات است.

هزینه طرح جدید قابل توجه خواهد بود. کمیسیون تخمین می زند که تقریباً 800 میلیارد یورو (حدود 946.2 میلیارد دلار) سرمایه گذاری برای تحقق اهداف از هم اکنون و اواسط قرن مورد نیاز باشد.

تقریباً دو سوم این مورد برای زیرساخت های شبکه مورد نیاز است ، در حالی که یک سوم آن به تولید برق اختصاص می یابد. پیش بینی می شود که بیشتر این پول نقد از سرمایه گذاری خصوصی ناشی شود.

کادری سیمسون ، کمیساریای انرژی در اروپا ، روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت: “اروپا در زمینه انرژی های تجدید پذیر دریایی رهبر جهانی است و می تواند به نیروگاهی برای توسعه جهانی خود تبدیل شود.”

وی افزود: “ما باید بازی خود را با استفاده از تمام پتانسیل باد در دریا و با پیشرفت سایر فن آوری ها مانند موج ، جزر و مد و خورشیدی شناور افزایش دهیم.”

بدنه صنعت WindEurope از استراتژی جدید استقبال کرد اما خاطرنشان کرد که “افزایش 25 برابری باد دریایی” نیاز به “سرمایه گذاری عمده در زیرساخت ها” دارد.

وی افزود: “سرمایه گذاری های کلانی در اتصالات شبکه دریایی و همچنین تقویت شبکه های خشکی مورد نیاز است.”

یک سند پرسش و پاسخ که استراتژی جدید را تشریح می کند “کربن زدایی بخش برق از طریق انرژی های تجدید پذیر” را به عنوان “یکی از عناصر اصلی معامله سبز اروپا” توصیف کرده است.

توافق نامه سبز اروپا به برنامه اصلی کمیسیون اروپا برای خنثی بودن جو اتحادیه اروپا تا سال 2050 اشاره دارد.

این طرح با ابتکارات مالی مانند مکانیسم Just Transition پشتیبانی می شود. این هدف به منظور تحرک “حداقل” 150 میلیارد یورو بین سالهای 2021 و 2027 و تمرکز بر “مناطقی است که بیشترین میزان مصرف کربن را دارند یا بیشترین افرادی که در سوخت های فسیلی کار می کنند”