اخلاق حرفه ای در بنگاه های املاک

در ایران کسب و کار به شکل  سنتی رواج دارد  چرا که اصول و قواعدی برای کسب و کار به شکل حرفه ای یا تعریف نشده است و یا  قابلیت اجرایی ندارد .در دنیای امروز اخلاق حرفه ای در کسب و کار  جایگاه مهمی دارد .  به همین خاطر ما شاهد تدوین استراتژی ملی و برنامه اقدام ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه ها توسط تمام کشورهای اروپایی یا ایجاد مرکز مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب و کار  در اتحادیه اروپا هستیم  اما در ایران  عموما اخلاق  حتی در ساده ترین مفهوم آن  در استراتژی  کسب و کار دیده نمی شود  .

 

به گزارش فرصت امروز در کسب و کارهای ایران تعریف حداقلی از اخلاق وجود دارد و این حداقل ها نیز رعایت نمی شود در صورتی که دنیا به سمت اخلاق حرفه ای  حرکت می کند. در اخلاق حرفه ای  حاکمیت رفتار اخلاقی در هیات مدیره ، رعایت اصول اخلاقی در برابر کارکنان ، رعایت حقوق محیط زیست و رعایت حقوق مشتریان و مصرف کنندگان گستره مفهومی اخلاق کسب و کار را شکل می دهد.

 

در بازار یکی از عوامل مهم در فروش ، مساله اخلاق است . ایرانی ها انسانی هایی اخلاق مدارند و همواره دوست دارند در مراودات و معاملات اخلاق به عنوان یک اصل حرفه ای  رعایت شود . طبیعی است با توجه به روحیه ایرانی ها به عنوان ملتی فهیم و درست اندیش ، به راستی و درستی بیش از هر چیز اهمیت دهند .

 

 بنگاه های املاک در ایران  نقش مهمی در بازار مسکن  دارند و افراد زیادی همواره به این مکان ها برای خرید یا فروش مراجعه می کنند بنابراین  داشتن دستورات اخلاق حرفه ای کسب و کار در بنگاه های املاک یک ضرورت اجتماعی و حقوقی است .

 

متاسفانه در سالیان اخیر برخی از افراد کم صلاحیت وارد حوزه کسب و کار خرید و فروش املاک  شدند و اعتبار مشاور املاک  را با عملکرد نامناسب خود در نزد مردم  تقلیل دادند  چرا که  هر کس  می تواند به راحتی بدون تجربه و مهارت و دانش یک شبه وارد این حرفه شود . در صورتی که هر کاری مقدمات و تمهیداتی  دارد   اما عملکرد ضعیف اتحادیه املاک در ادوار گذشته باعث شد تا هر کس خود را  مشاور بداند .  در صورتی که طبق قانون ، دلالی  نیاز به کسب پروانه دارد . این که بنگاه های  املاک مجوز کسب دارند کافی نیست بلکه کسانی که به عنوان مشاور املاک فعالیت می کنند باید دارای پروانه فعالیت باشند تا با عملکرد ضعیف خود به این حرفه  آسیب وارد نکنند .

 

مشاور املاک کسی است که کلیه اصول و قوانین خرید و فروش املاک  در ایران را می داند و می تواند  تحلیل درستی از بازار مسکن  به دست دهد . بنابراین  باید برای  مشاور املاک ضوابط و قوانینی وضع شود تا به این حرفه آسیب بیشتری وارد نشود .

 

اخلاق در بنگاه های املاک را می توان به دو بخش اخلاق فردی و اخلاق حرفه ای کسب و کار تقسیم کرد .  در اخلاق  فردی مشاور املاک  متعهداست تا  با صداقت و راستی و درستی کار کند  و اخلاق انسانی را در کارها رعایت کند .  او متعهد است تا  در برابر خریدار و فروشنده فردی صادق ، رازدار ، امانت دار ، با وجدان ، درستکار و با انضباط  باشد و وفای به قول و فعل  داشته باشد  تا مردم به او در انجام معاملات  اعتماد کنند .

 

  در دنیای امروز اعتماد سازی یکی از ارکان مهم در بازاریابی و فروش  به شمار می رود و تا زمانی که جریان اعتماد سازی به خوبی میان طرفین شکل نگیرد طبعا خرید و فروشی صورت نمی گیرد . به همین خاطر در عصر جدید تمام فروشندگان دنیا  می خواهند  راستگو باشند  تا مردم به آنها اعتماد کنند اما متاسفانه  برخی از افراد شاغل در بنگاه های املاک  ناآگاهانه   در برابر سوالات خریدار یا فروشنده راست نمی گویند و همین آغازی برای فرو ریختن دیوار اعتماد است . شاید به این دلیل که تصور می کنند با دروغ می توانند  معامله ای صورت دهند در حالی که  در عصر جدید تنها چیزی که می تواند در بازار عامل موفقیت باشد رعایت اصول  اخلاق حرفه ای است.

 

مسکن کالایی گران بهاست و هر شخص در طول عمر خود یک یا دو بار اقدام به خرید می کند بنابراین  خریدار مسکن با همه خریداران کالاها فرق دارند .  کسی که قرار است میلیون ها تومان پول برای خرید خود پرداخت کند همه جوانب را به درستی می سنجد پس اگر مشاوره بر پایه  رعایت اخلاق حرفه ای کسب و کار شکل گیرد احتمال خرید به مراتب بیشتر از زمانی است که با دروغ بی اعتمادی  برقرار می شود . گاه مشاور املاک واحدی را که می خواهد بفروشد  ندیده است  و وقتی خریدار از او می پرسد : آیا واحد مورد نظر نورگیری مناسبی دارد ؟  با قطعیت می گوید عالی است  از سه طرف شما نور دارید . در صورتی که مشاور هنوز یک بار  به داخل واحد مربوطه نرفته است. وقتی از واحد مسکونی بازدید صورت می گیرد  خریدار  بی اعتماد می شود و در ادامه  هر چه قدر هم حرف راست و درست بر زبان جاری شود خریدار قیاس بر همان نور منزل می گیرد و نهایتا خریدی انجام نمی شود .

 

اگر همه مشاوران  املاک  اخلاق حرفه ای را  در تمام فرایند بازاریابی و فروش رعایت کنند شکی نیست که سطح درآمد و فروش ماهانه آنها به شکل چشمگیری افزایش می یابد.  مشاوران املاکی که امروزه نام و آوازه ای در تهران و شهرستان ها دارند  کسانی اند که  با راستی و درستی  میان خود و مردم  پل اعتماد بلندی برقرار کردند وامروز با همان اندوخته اعتمادها  به کسب و کار خود رونق می دهند .