درایر تبریدی چیست و چگونه درایر مناسب برای کمپرسور خود پیدا کنیم ؟

 

یکی از عمده مشکلات هوای فشرده، رطوبتی است که برخلاف میل ما درون آن وجود دارد. هوای محیط همواره مرطوب بوده و حتی در خشک‌ترین مناطق نیز مقداری رطوبت درون هوا وجود دارد. فشرده شدن هوا نیز باعث می‌شود تا درصد رطوبت آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که کارخانه‌جات و صنایع مختلف از انواع و اقسام داریرها همچون درایر تبریدی استفاده می‌کنند.

درایرها عمدتا پس از مخزن کمپرسور باد نصب می‌شوند و وظیفه کاهش رطوبت هوای فشرده شده را دارند. چراکه این رطوبت می‌تواند مشکلات فراوانی را بوجود آورد که در ادامه راجع به این مشکلات بحث خواهیم کرد.

برای اطلاع از قیمت درایر تبریدی اینجا کلیک کنید

آسیب‌ها و معایب هوای فشرده مرطوب :

زمانی که هوای حاوی رطوبت درون کمپرسورهای هوا فشرده می‌شوند، درصد رطوبت آن افزایش یافته و به دلیل گرم‌تر شدن هوا، ظرفیت پذیرش رطوبت هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. با خارج شدن هوا از کمپرسور و ورود آن به خطوط انتقال و در نهایت ابزارها، هوا شروع به سردتر شدن کرده و مقداری از این رطوبت به آب  تبدیل می‌شود.

این رطوبت و آب تشکیل شده در امتداد خطوط انتقال و ابزارهای پنوماتیک باعث ایجاد رسوب و زنگ‌زدگی می‌شوند و در نهایت لوله‌ها و ابزار را از بین می‌برند.

اما آسیب‌های هوای فشرده مرطوب به همینجا ختم نمی‌شود. در بسیاری از صنایع، رطوبت عامل ویران کننده‌ای است که باید پیش از رسیدن هوای فشرده به مصرف، از بین برود. برای مثال در صنایع غذایی و دارو سازی، هوای فشرده مرطوب، شرایط لازم برای رشد کپک، میکروب و باکتری‌ها را فراهم می‌سازد و در نتیجه کیفیت محصولات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رشد این موارد بیماری‌زا در مواد خوراکی و دارویی باعث بوجود آمده خطرات زیادی برای مصرف کنندگان همانند بیماری و حتی مرگ می‌شود.

یا در صنایع فولادی، هوای فشرده مرطوب باعث زنگ زدگی محصولات خواهد شد.

(قبل از خرید دستگاه حتما از مراکز معتبر قیمت درایر تبریدی را استعلام بگیرید)

درایر تبریدی چیست و چه کاربردی دارد ؟

حال که با آسیب‌های رطوبت و لزوم از بین بردن آن آشنا شدید، این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه این رطوبت را حذف کنیم.

درایر یا خشک‌ کن تبریدی به تجهیزی می‌گوییم که رطوبت را از درون هوای فشرده حذف می‌کند. درایرها به دو دسته درایرهای جذبی و درایرهای تبریدی دسته بندی می‌شوند.

درایرهای جذبی با بهره‌گیری از مواد جذب کننده رطوبت، رطوبت ‌هوای فشرده را از بین می‌برند و پس از مدتی لازم است تا این مواد جایگزین شوند.

درایرهای تبریدی ساز و کاری متفاوت از درایرهای جذبی دارند که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

Drymec compressed air dryers - refrigeration type and desiccant type

درایر تبریدی و مکانیزم حذف رطوبت در آن :

درایرهای تبریدی نوع دیگری از درایرها یا همان خشک‌ کن‌ها می‌باشند که با کاهش دما، رطوبت هوا را حذف می‌کنند.

می‌دانیم که با سرد شدن دمای هوا، مقدار کمتری رطوبت در هوا باقی می‌ماند. اگر هوا را تا دمایی موسوم به نقطه شبنم سرد کنیم، رطوبت درون هوا شروع به کندانس شدن کرده و به قطرات آب تبدیل می‌شوند.

درایرهای تبریدی از همین اصل بهره می‌برند. یعنی هوای فشرده پس از خروج از کمپرسور وارد درایر تبریدی شده و دمای آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. داریرهای تبردیدی با کاهش دما تا 3 درجه سانتی‌گراد، هوا را به زیر نقطه شبنم رسانده و بدین ترتیب، رطوبت به قطرات آب تبدیل شده و هوای فشرده خشک می‌شود. سپس این قطرات از طریق شیر درایر تبریدی به بیرون تخلیه می‌شود.

Kaeser Cycling Refrigerated Air Dryer TA/TF 20-885 CFM

مزایای استفاده از درایر تبریدی :

درایرهای تبریدی در برابر درایرهای جذبی از نقاط قوتی برخوردار هستند. درایرهای تبریدی به فضای کمتری نیاز دارند و عمری طولانی تر از سایر درایرها دارند. همچنین هزینه تعمیرات و نگهداری درایرهای تبریدی پایین‌تر از سایر درایرها می‌باشد چراکه درایرهای تبریدی نیازی به فیلترهای جذب غبار و همچنین شارژ مجدد ندارند.

این درحالیست که اگر از درایرهای جذبی استفاده کنید، به تعویض فیلتر و همچنین شارژ مجدد مواد جذبی نیاز پیدا خواهید کرد. 

Refrigerated compressed air dryer - MDX - MARK - two-stage

موارد استفاده از درایر تبریدی :

برای استفاده از درایرهای تبریدی هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما استفاده از درایر در برخی از صنایع الزام زیادی ندارد. هرچند استفاده از درایر به افزایش عمر لوله‌های انتقال و همچنین ابزارهای پنوماتیک شما کمک بسیار شایانی می‌کند.

اما در این بین صنایعی هستند که نیاز مبرم به هوای فشرده خشک دارند. از این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·     صنایع فولادی و یا وابسته به فولاد

·     صنایع غذایی و آشامیدنی

·     صنایع پزشکی و بهداشتی همچون داروسازی‌ها

·     برخی از صنایع خاص مانند صنایع هوافضا

·     صنایع رنگ‌رزی و رنگ ‌آمیزی

بطور کل استفاده از درایرهای تبریدی باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی و خدمات شما می‌شود. در برخی از صنایع شما ملزم هستید تا از هوای کاملا خشک استفاده نمایید، چراکه رطوبت هوای فشرده می‌تواند به بهای گسترش فساد و عوامل بیماری‌زا و یا کاهش شدید کیفیت محصول تولیدی شما تمام شود.

حال ممکن است از خودتان بپرسید که در چه مواردی نمی‌توان از درایرهای تبریدی استفاده نمود.

برای پاسخ به این سوال لازم است توجه شما را به مکانیزم خشک‌کنندگی درایرهای تبریدی جلب کنیم.

گفتیم که درایرهای تبریدی، هوای فشرده را تا دمای 3 درجه سانتی‌گراد سرد کرده و رطوبت آن را خارج می‌کنند.

اگر خطوط انتقال شما به گونه‌ای باشد که دمای هوای در حین انتقال به زیر این دما برسد یا نقطه شبنم هوای فشرده شما پایین‌تر از  درجه سانتی‌گراد باشد، آن موقع بهتر است تا از یک درایر جذبی استفاده نمایید.

چگونه درایر تبریدی مناسب برای کمپرسورمان را پیدا کنیم ؟

خرید درایر تبریدی مناسب برای کمپرسور نیازمند بررسی پارامترهایی چون فشار کاری کمپرسور، دمای هوای ورودی به درایر، دمای محیط و جریان یا دبی حجمی ورودی به درایر می‌باشد.

اگر درایر خود را بدون بررسی این پارامترها تهیه کنید، با افزایش مصرف برق و یا عدم کارآیی مناسب درایر و در نتیجه آن حذف نشدن کامل رطوبت مواجه خواهید شد.

پس به هنگام خرید درایر تبریدی حتما موارد زیر را یادداشت کرده و از فروشنده بخواهید تا درایر تبریدی مناسب کمپرسورتان را به شما معرفی کند.

·     بیشینه فشار کاری کمپرسور

·     بیشینه جریان خروجی کمپرسور

·     دمای خروجی کمپرسور

·     دمای محیط کار کمپرسور

افت فشار در درایرهای تبریدی :

به یاد داشته باشید که استفاده از درایرها باعث ایحاد افت فشار در هوای فشرده شما می‌شود. پس لازم است تا افت فشار ایجاد شده را حساب کنید تا ابزارهای پنوماتیک شما با کمبود فشار مواجه نشوند.

افت فشار در درایرهای تبریدی کمتر از درایرهای جذبی بوده و از این لحاظ، بازده نهایی کمپرسور شما را کمتر دستخوش تغییر می‌کند.

قیمت درایر تبریدی :

ایران کمپرسور یکی از برترین تولید کنندگان درایرهای تبریدی در ظرفیت‌های متنوع می‌باشد. از مزایای اصلی خرید درایر از ایران کمپرسور، خدمات پس از فروش مناسب می‌باشد که در صورت بروز هرگونه مشکل می‌تواند کار شما را سهولت بخشد.